Základy DTP II. – Priame farby, PANTONE, CMYK, RGB

Jednou z hlavných čŕt tlačoviny je jej informačná – vizuálna štruktúra. Jej kvalitu skúma oko pozorovateľa. Oko je hlavným pozorovacím nástrojom s možnosťou rozlíšiť niekoľko desiatok miliónov farieb a ich odtieňov.

20 comments
  1. Pekný článoček, ale mám zopár dotazov:

    1.) 4+1 neznamená automaticky, že tá jedna farba bude čierna
    2.) nerozumiem tomuto “Je to subtraktívne miešanie, jeho základom je biele svetlo.”
    3.) “subtraktívnym zmiešaním” C+M+Y určite nedostaneme K, to K je práve kvôli tomu pridané k CMY modelu, aby sme dosiahli čiernu farbu a šetrili CMY farby
    4.) tlačový výstup nebude nikdy vyzerať tak ako na monitore, vzhľadom na gamut RGB priestoru a gamut tlačových farieb a médií, či už v 4, 6, alebo viacfarebnom tlačovom procese…
    5.) teším sa na ďalšie články

    1. Je to v podtitulok o zadavani farebnosti do tlace a zadavanie by malo byt co najpresnejsie.
      Pri 4+1 sa standardne uvazuje ze ta jedna je cierna. Je to ten najbeznejsi stav ktory nastava. Vynimocne ta 1 byva nejaka z CMY.
      Pri ofsete moze znamenat ze ta 1 je aj pantonka, vtedy sa definuje standardne aka pantonka. Ziadat v kalkulacii o 4+1 bez definovanie 1 ako pantonky nemusi byt uplne stastne, nakolko s pantonkou mozu vznikat dalsie naklady oproti tlaci len s ciernou.
      Ak riesime digitalnu tlac, tak ta 1 bude asi vzdy len cierna.

      1. Ja som strasne ovplyvneny tym, ze som stravil 3 roky pripravou veci pre ofset, hlbkotlace, prietlace atd… Pri digitaloch uznavam, ze 4+1 je druha farba povazovana za ciernu ;)

        1. V mojí práci hodně tiskneme s pantone i s dalšími zušlechťovacími postupy.
          Stručné “4+1” je cosi z čeho se mi ježí chlupy.

          Myslíte 4+1 nebo 4/1?
          Myslíte 4 barvy libovolné nebo CMYK?
          Myslíte 4 strany + 1 vložený list.
          To jedna je lak, parciální lak, nebo jiné zušlechtění (folie, ražba apod?), nebo něco na rubové straně?

          Je to podobné jako “chceme stříbrnou”:
          – laminaci metalickou folií?
          – termoražbu?
          – PANTONE 877?
          – přímou barvu s obsahem stříbra?
          – metal-fx?
          – prindor (parciální nanášení metalické folie s přímým potiskem barvou)?

          Mám teď jen na mysli to že např. PANTONE vzorník zjednodušuje komunikaci o barvě na větší vzdálenosti, ale jsou zrovna tak vzorníky i dalších výrobců (např. méně častý RAL apod.)

          1. Uplna pravda. Pantonka sa ubera kvoli cene, aj v korporatnych veciach kde je jasne definovana. Casto marketingove oddelenia u nas ani len netusia rozdiel medzi pantonkou a cmyk ekvivalentom.

          2. Tlacim malicke drobnosti pre partners group kosice a veruze definovanu pantone nedodrziavaju ani vo svojich vlastnych propagacnych materialoch… hlavne, ze identitu maju spravenu aj na to, co neexistuje :D

    2. 2) Biele svetlo (viditelne spektrum, siroka skala vlnovych dlzok) dopada na potlacenu plochu – podla jej vlastnosti sa cast spektra (vlnovych dlzok) pohlti a ina cast odrazi. Takto odrazene vyfiltrovane svetlo vnimame ako farebne (lebo uz neobsahuje cele viditelne spektrum rovnomerne posobiace na RGB receptory v oku). Subtraktivne ako odcitavacie, z bieleho svetla sa odcíta cast spektra. Biele svetlo je zaklad.

      Pri aditivnom miesani sa scitavaju 3 farebne svetelne zdroje (RGB), ich roznou kombinaciou vnimame rozne farby.

      1. Super! Ale… Svetlocitlive bunky pre farebne videnie v oku nie su RGB receptory ;) Odporucam nastudovat anatomiu, fyziologiu a biochemiu oka. Literatura je dostupna. Teraz akurat luskam Principles of Neural Science, kde je o videni mocna pasaz. Mozno coskoro spisem nejaky ten clanok o tom. A to som iba tlaciar :)

        1. RGB receptory sú zrejme silné slová, ale v zásade vyhovujú. Jasné že popisy nižšie sú zjednodušené, a RGB receptory sú zjednodušenie tohto zjednodušenia…

          „Človek teda má čapíky rozoznávajúce tri farby – červenú, zelenú a modrú. Okrem toho je citlivý na “nefarby” – svetlú a tmavú, respektíve čiernu a bielu. Z tohto “trojfarebného” pohľadu na svet (a schopnosti rozoznávať intenzitu svetla pomocou tyčiniek, čiže schopnosť “vidieť” tmavú a svetlú) vychádzali aj prvé farebné modely.“

          „Tyčinky vynikajú citlivosťou na svetlo, ale neumožňujú rozoznávanie farieb. V oku je asi 120 miliónov tyčiniek a aktivujú sa pri nízkej úrovni osvetlenia, tzv. nočné (skotopické) videnie. Čapíkov je na sietnici 5 až 7 miliónov a sú trojakého druhu (citlivé na červenú, zelenú a modrú farbu), čím umožňujú farebné videnie. Čapíky využívame pri dennom (fotopickom) videní.“

          1. THUMB UP! Farebny priestor, ktory vnimame je najlepsie popisany L*a*b priestorom = to co popisujete vyssie. Z akeho zdroja to prosim je? Nech si to mozem pozriet. Dakujem velmi pekne.

          2. Pozri sem, prva vec co mi vyhodil google:
            http://student.fiit.stuba.sk/~pifkova04/farebne_modely/vnimanie.html

            Teda capiky registruju sirsie spektrum, ale v zasade su ich 3 druhy. Z toho sa odvodilo miesanie farieb, ktore sa neskor standardizovalo do podoby CIE XYZ/Lab (lepsie popisuje porovnavanie rozdielov medzi farbami a ine, mali sme to volakedy v skole).

            Podobne aj tlacove farby filtruju urcite spektrum vlnovych dlzok. Snaha je najst a pouzivat take pigmenty, ktore ked sa pouziju do farby tak sa vo vysledku budu blizit vnimaniu ludskeho oka, ale zhoda tam nikdy nebude. Ide aj o ich dostupnost, cenu, pouzitelnost v rozpustadlach, ekologiu…

  2. cyklon, v 1. bode mas pravdu napr. 4+1 znamena pocet farieb na tej ktorej strane, nie ich charakter ci farebnost. v 2. bode cmyk farby sa nedaju setrit :) naco by sme ich aj setrili ze ano… ale je pravda ze pri subtraktivnom miesani dostanes ciernu i ked pre ucely tlace je vlastne tmavoseda. preto sa pridava zvlast 4. farba cize cierna. Pri tlaci cmyk ak chces dosiahnut skutocnu ciernu nestaci zadat 100% ciernu, ale musis pridat percenta aj v ostatnych troch farbach. Spolu to nema byt viac ako 300%. Bod 4. je zbytocne sa mu venovat, jasne ze to nikdy nebude a ani nemoze byt to iste lebo papier a monitor su uplne odlisne technologie. Je to len otazka pripadnej kalibracie, resp. praxe. Toto su zakladne veci ktore by mal ovladat uz student ak sa chce venovat grafike, polygrafii a podobnym odvetviam.

  3. Ste supeeer, konecne mozem citat o niecom, co ma bavi a naplna :) 3 roky v tlaciarnach na poste “DTP operatora” ma naucilo, ze poucky su pekna vec, ale prax je o inom. V tlaciarnach, kde som pracoval, bola malokedy pravda to, ze 4+1 je automaticky zadna strana ciernou. 1+1 pre Vas znamena automaticky obojstrannu tlac ciernou? Pekny den Vam prajem vsetkym a hura dalsie tvorit :) Dakujem

  4. Zdravím,
    další super článek, stejně jako ostatní. Jste skvělí! Takové návody se hodí. :) Mohli byste napsat i o přípravě grafika, páté barvy a ostatních k parciálnímu tisku atd?

    Jen jedna poznámka, K ve složení CMYK neznamená Black, ale Key. Je to “klíčová” barva dříve používaná na pasovacích značkách a mimo hlavní grafiku. Byla později přidaná mezi ostatní, aby se docílilo neutrální černé a nemíchaly se ostatní barvy. Pokud se pletu, tak mě prosím opravte, ale myslím, že to dává i smysl víc než blacK. Taky jsem si vždycky myslel, že je to black :D

    Každopádně díky za články :) mějte se

Napísať odpoveď pre DeTePe Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť