Základy DTP II. – Priame farby, PANTONE, CMYK, RGB

Jednou z hlavných čŕt tlačoviny je jej informačná – vizuálna štruktúra. Jej kvalitu skúma oko pozorovateľa. Oko je hlavným pozorovacím nástrojom s možnosťou rozlíšiť niekoľko desiatok miliónov farieb a ich odtieňov.

“Farbičky”, ktoré sú za toto množstvo zodpovedné, majú rôznu chemickú stavbu, ktorá ovplyvňuje optické vlastnosti (najmä súbor odrazových a transmisných spektier).

Vizuálna kvalita tlačoviny je vlastne čo najvernejšia schopnosť reprodukovať predlohu na jej obraz. Preto cieľom vizuálnej (farebnej) reprodukcie je vytvoriť obraz podľa predlohy tak, aby vyvolávala rovnaký obrazový a farebný vnem ako predloha.

Reprodukcia je pomerne jednoduchá ak predloha obsahuje obmedzený počet farieb. V tomto prípade je možno reprodukciu vytvoriť pomocou priamych farieb.

 

Priame farby

Priame farby sa volia pomocou vzorkovníkov farieb – napr. Pantone Matching System, HKS, FOCOLTONE,..

product_470x470-trans

Vzorkovník priamych farieb HKS

 

pantone

PANTONE

Pantone – PMS (skratka) vychádza zo 14 monopigmentových farieb:

  • 4 škálové
  • 8 pestrých
  • 2 kovové
  • a s transparentnej, prípadne bielej krycej

Ich miešaním v definovaných pomeroch sa získa 1755 odtieňov vytlačených ako vzorkovník na natieranom – C (coated) a nenatieranom – U (uncoated) papieri. Každý odtieň má svoje označenie.

Pre grafický dizajn sú k dispozícii tieto vzorkovníky:

  • Formula Guide Solid Coated / Uncoated – priame farby
  • CMYK Coated / Uncoated – vzorkovník cmyk farieb
  • Color Bridge Coated / Uncoated – porovnávaci vzorkovnik pre porovnanie priamej verzie farby a jej najbližšej alternatívy v CMYKu
  • Premium Metallics Coated  – rozšírené metalické priame farby
  • Metallics Coated – metalické priame farby
  • Pastels & Neons Coated / Uncoated  – neonové priame farby

paontone

Ukážka vzorkovníka Formula Guide Solid Coated / Uncoated

Podrobnejšie informácie o PANTONE vzorkovníkoch uvedieme v niektorom z ďalších dielov seriálu.

 

cmyk

CMYK

Pomocou rovnakých podielov prekrývajúcich sa vrstiev tlačových – doplnkových farieb azúrovej, purpurovej a žltej možno v tlači reprodukovať úplnú šedú škálu od bielej až po čiernu, v praxi sa však súbor týchto troch pestrých farieb rozširuje o farbu čiernu a celý súbor tlačových farieb sa označuje skratkou CMYK.

  • C – cyan – azúrová
  • M – magenta – purpurová
  • Y – yellow – žltá
  • K – black – čierna

CMYK je farebný model, v ktorom všetky farby škály sú opísané ako miešanie týchto štyroch procesových (škálových) farieb. Je to subtraktívne miešanie, jeho základom je biele svetlo.

subtraktivne-miesanie

CMYK je štandardný farebný model používaný najmä pri offsetovej tlači pre plno farebnú tlač dokumentov. Pretože takáto tlač používa tieto štyri základné farby je často nazývaná aj ako štvorfarebná tlač.

 

Zadávanie farebnosti do tlače

Ak zadávate do tlačiarne výrobu plnofarebnej obojstrannej tlačoviny napr. A5 brožúry, tak tlačiarovi uvediete 4+4, čo pre neho bude znamenať, že Vaša brožúra bude obojstranne potlačená všetkými štyrmi farbami.

Ak tlačiarovi uvediete 4+1, znamená to, že zadná strana bude potlačená len čiernou farbou. Ak uvediete 4 + 1 (pantone 875 C), znamená to, že zadná strana sa bude tlačit priamou farbou pantone 875 C.

 

rgb

RGB

Na druhej strane zobrazovacie zariadenia vo všeobecnosti používajú rozdielny farebný model. Tento model vzniká zmiešaním troch základných farieb modrej, zelenej a červenej a označuje sa RGB.

  • R – red – červená
  • G – green – zelená
  • B – blue – modrá

V rôznych pomeroch ich miešania sa získa široká paleta farieb, farebných odtieňov v rôznych sýtostiach a jasoch. Takéto miešanie farieb sa nazýva aditívne miešanie a predpokladá tri samostatné svetelné zdroje R, G, B, ktorých prekrytím vzniká biele svetlo.

aditivne-miesanie

Na rozdiel od subtraktívneho miešania sa aditívne miešanie nedá použiť v technikách reprodukcie farieb, ktoré filtrujú biele svetlo sústavou prekrývajúcich sa vrstiev farieb v polygrafickej výrobe napr. v spomínanej offsetovej tlači.

 

Jedným z najzložitejších aspektov DeTePe v oblasti farieb je práve zhoda farieb – ich správna konverzia z RGB do CMYK-u – jednoducho povedané proces reprodukcie, pri ktorom tlačový výstup (obraz) vyzerá takisto ako predloha na monitore…

Ale o tom niekedy nabudúce.

 

  • Pozretí86876

Ďalšie diely seriálu

komentáre

  1. cyklon

    Pekný článoček, ale mám zopár dotazov:

    1.) 4+1 neznamená automaticky, že tá jedna farba bude čierna
    2.) nerozumiem tomuto “Je to subtraktívne miešanie, jeho základom je biele svetlo.”
    3.) “subtraktívnym zmiešaním” C+M+Y určite nedostaneme K, to K je práve kvôli tomu pridané k CMY modelu, aby sme dosiahli čiernu farbu a šetrili CMY farby
    4.) tlačový výstup nebude nikdy vyzerať tak ako na monitore, vzhľadom na gamut RGB priestoru a gamut tlačových farieb a médií, či už v 4, 6, alebo viacfarebnom tlačovom procese…
    5.) teším sa na ďalšie články

    • Je to v podtitulok o zadavani farebnosti do tlace a zadavanie by malo byt co najpresnejsie.
      Pri 4+1 sa standardne uvazuje ze ta jedna je cierna. Je to ten najbeznejsi stav ktory nastava. Vynimocne ta 1 byva nejaka z CMY.
      Pri ofsete moze znamenat ze ta 1 je aj pantonka, vtedy sa definuje standardne aka pantonka. Ziadat v kalkulacii o 4+1 bez definovanie 1 ako pantonky nemusi byt uplne stastne, nakolko s pantonkou mozu vznikat dalsie naklady oproti tlaci len s ciernou.
      Ak riesime digitalnu tlac, tak ta 1 bude asi vzdy len cierna.

      • cyklon

        Ja som strasne ovplyvneny tym, ze som stravil 3 roky pripravou veci pre ofset, hlbkotlace, prietlace atd… Pri digitaloch uznavam, ze 4+1 je druha farba povazovana za ciernu ;)

        • Tomas B.

          V mojí práci hodně tiskneme s pantone i s dalšími zušlechťovacími postupy.
          Stručné “4+1” je cosi z čeho se mi ježí chlupy.

          Myslíte 4+1 nebo 4/1?
          Myslíte 4 barvy libovolné nebo CMYK?
          Myslíte 4 strany + 1 vložený list.
          To jedna je lak, parciální lak, nebo jiné zušlechtění (folie, ražba apod?), nebo něco na rubové straně?

          Je to podobné jako “chceme stříbrnou”:
          – laminaci metalickou folií?
          – termoražbu?
          – PANTONE 877?
          – přímou barvu s obsahem stříbra?
          – metal-fx?
          – prindor (parciální nanášení metalické folie s přímým potiskem barvou)?

          Mám teď jen na mysli to že např. PANTONE vzorník zjednodušuje komunikaci o barvě na větší vzdálenosti, ale jsou zrovna tak vzorníky i dalších výrobců (např. méně častý RAL apod.)

          • Uplna pravda. Pantonka sa ubera kvoli cene, aj v korporatnych veciach kde je jasne definovana. Casto marketingove oddelenia u nas ani len netusia rozdiel medzi pantonkou a cmyk ekvivalentom.

          • cyklon
            cyklon

            Tlacim malicke drobnosti pre partners group kosice a veruze definovanu pantone nedodrziavaju ani vo svojich vlastnych propagacnych materialoch… hlavne, ze identitu maju spravenu aj na to, co neexistuje :D

    • rudo.ba

      2) Biele svetlo (viditelne spektrum, siroka skala vlnovych dlzok) dopada na potlacenu plochu – podla jej vlastnosti sa cast spektra (vlnovych dlzok) pohlti a ina cast odrazi. Takto odrazene vyfiltrovane svetlo vnimame ako farebne (lebo uz neobsahuje cele viditelne spektrum rovnomerne posobiace na RGB receptory v oku). Subtraktivne ako odcitavacie, z bieleho svetla sa odcíta cast spektra. Biele svetlo je zaklad.

      Pri aditivnom miesani sa scitavaju 3 farebne svetelne zdroje (RGB), ich roznou kombinaciou vnimame rozne farby.

      • cyklon

        Super! Ale… Svetlocitlive bunky pre farebne videnie v oku nie su RGB receptory ;) Odporucam nastudovat anatomiu, fyziologiu a biochemiu oka. Literatura je dostupna. Teraz akurat luskam Principles of Neural Science, kde je o videni mocna pasaz. Mozno coskoro spisem nejaky ten clanok o tom. A to som iba tlaciar :)

        • rudo.ba

          RGB receptory sú zrejme silné slová, ale v zásade vyhovujú. Jasné že popisy nižšie sú zjednodušené, a RGB receptory sú zjednodušenie tohto zjednodušenia…

          „Človek teda má čapíky rozoznávajúce tri farby – červenú, zelenú a modrú. Okrem toho je citlivý na “nefarby” – svetlú a tmavú, respektíve čiernu a bielu. Z tohto “trojfarebného” pohľadu na svet (a schopnosti rozoznávať intenzitu svetla pomocou tyčiniek, čiže schopnosť “vidieť” tmavú a svetlú) vychádzali aj prvé farebné modely.“

          „Tyčinky vynikajú citlivosťou na svetlo, ale neumožňujú rozoznávanie farieb. V oku je asi 120 miliónov tyčiniek a aktivujú sa pri nízkej úrovni osvetlenia, tzv. nočné (skotopické) videnie. Čapíkov je na sietnici 5 až 7 miliónov a sú trojakého druhu (citlivé na červenú, zelenú a modrú farbu), čím umožňujú farebné videnie. Čapíky využívame pri dennom (fotopickom) videní.“

          • cyklon

            THUMB UP! Farebny priestor, ktory vnimame je najlepsie popisany L*a*b priestorom = to co popisujete vyssie. Z akeho zdroja to prosim je? Nech si to mozem pozriet. Dakujem velmi pekne.

          • rudo.ba

            Pozri sem, prva vec co mi vyhodil google:
            http://student.fiit.stuba.sk/~pifkova04/farebne_modely/vnimanie.html

            Teda capiky registruju sirsie spektrum, ale v zasade su ich 3 druhy. Z toho sa odvodilo miesanie farieb, ktore sa neskor standardizovalo do podoby CIE XYZ/Lab (lepsie popisuje porovnavanie rozdielov medzi farbami a ine, mali sme to volakedy v skole).

            Podobne aj tlacove farby filtruju urcite spektrum vlnovych dlzok. Snaha je najst a pouzivat take pigmenty, ktore ked sa pouziju do farby tak sa vo vysledku budu blizit vnimaniu ludskeho oka, ale zhoda tam nikdy nebude. Ide aj o ich dostupnost, cenu, pouzitelnost v rozpustadlach, ekologiu…

  2. Mao

    cyklon, v 1. bode mas pravdu napr. 4+1 znamena pocet farieb na tej ktorej strane, nie ich charakter ci farebnost. v 2. bode cmyk farby sa nedaju setrit :) naco by sme ich aj setrili ze ano… ale je pravda ze pri subtraktivnom miesani dostanes ciernu i ked pre ucely tlace je vlastne tmavoseda. preto sa pridava zvlast 4. farba cize cierna. Pri tlaci cmyk ak chces dosiahnut skutocnu ciernu nestaci zadat 100% ciernu, ale musis pridat percenta aj v ostatnych troch farbach. Spolu to nema byt viac ako 300%. Bod 4. je zbytocne sa mu venovat, jasne ze to nikdy nebude a ani nemoze byt to iste lebo papier a monitor su uplne odlisne technologie. Je to len otazka pripadnej kalibracie, resp. praxe. Toto su zakladne veci ktore by mal ovladat uz student ak sa chce venovat grafike, polygrafii a podobnym odvetviam.

  3. cyklon

    Ste supeeer, konecne mozem citat o niecom, co ma bavi a naplna :) 3 roky v tlaciarnach na poste “DTP operatora” ma naucilo, ze poucky su pekna vec, ale prax je o inom. V tlaciarnach, kde som pracoval, bola malokedy pravda to, ze 4+1 je automaticky zadna strana ciernou. 1+1 pre Vas znamena automaticky obojstrannu tlac ciernou? Pekny den Vam prajem vsetkym a hura dalsie tvorit :) Dakujem

  4. cyklon

    Dakujem Vam vsetkym za odpovede, tesim sa, ze takyto portal existuje!

  5. Petr

    Zdravím,
    další super článek, stejně jako ostatní. Jste skvělí! Takové návody se hodí. :) Mohli byste napsat i o přípravě grafika, páté barvy a ostatních k parciálnímu tisku atd?

    Jen jedna poznámka, K ve složení CMYK neznamená Black, ale Key. Je to “klíčová” barva dříve používaná na pasovacích značkách a mimo hlavní grafiku. Byla později přidaná mezi ostatní, aby se docílilo neutrální černé a nemíchaly se ostatní barvy. Pokud se pletu, tak mě prosím opravte, ale myslím, že to dává i smysl víc než blacK. Taky jsem si vždycky myslel, že je to black :D

    Každopádně díky za články :) mějte se

  6. Petr

    jo, tohle jsem myslel, díky za odkaz ;) aspoň si to oživím

pridaj komentár