Logo na dlažbe
Výsledkom súťaže je identita, ktorá stavia na symbole mriežky. Ten je pre mesto autentický – nachádza sa na každom rohu v dlažbe ulíc či v mestskom znaku. Mriežka podľa slov dizajnérov tak funguje ako inšpirácia a nástroj pre kreatívnu interpretáciu, nielen v oficiálnej komunikácii mesta ale aj jeho obyvateľov.
Okrem plného loga používa nový branding aj skratku, ktorá je kombináciou spomínanej mriežky a iniciály CH. To sa používa aj naprieč vizuálmi ako určitý sebavedomý podpis Chebu. Identita vo výstupoch rozohráva slovnú hru s názvom mesta a spomínanou iniciálou, z čoho vznikajú rôzne vtipné či úsmevné momenty, ktoré majú potenciál CHytiť obyvateľov (nešlo odolať).
Mesto doteraz využívalo na svoju prezentáciu erb, v niektorých prípadoch nahradený logom Špalíčku, ktorý je jednou z miestnych historických dominánt. Jednotná podoba vizuálnej komunikácie však chýbala, čo zaťažovalo tvorcov jednotlivých výstupov a vytváralo vizuálny chaos s nekonzistentnou komunikáciou smerom k obyvateľom a návštevníkom.
Pôvodný erb a logo Špalíčku
Nové logo
Dvojfázová súťaž
Okrem cieľu zjednotiť identitu mesta, bolo cieľom radnice aj podporiť v domácich pocit, že Cheb je pre nich domovom, na ktorý môžu byť hrdí. Tento cieľ môže pomôcť dosiahnuť aj nová identita. Hlavným požiadavkom vedenia mesta bolo získať vizuál, ktorý bude jednoducho komunikovateľný a podoba bude ľahko zdôvodniteľná obyvateľom aj turistom, ktorí do Chebu zavítajú.
Súťaž prebiehala v dvoch fázach. Na začiatku bola otvorená výzva, do ktorej sa zapojilo 30 záujemcov, do ďalšej fázy bolo pozvaní 4 z nich – dvojica Barbora Vildova a Martin Kolerus, duo Jan Matoušek a Anežka Minaříková, Roman Černohous a HMS design.
Všetci uchádzači, ktorí postúpili, absolvovali v Chebe briefing, po ktorom začali pracovať na návrhoch. Tie neskôr prezentovali vo forme konceptu s pripojenými ukážkami komunikačných výstupov či vizualizáciou premeny interiéru miestneho infocentra.
Do finále postúpili 3 účastníci: Barbora Vildova s Martinom Kolerusom, Roman Černohous a HMS design. Práve posledné meno je zároveň víťazom, ktorý realizoval novú identitu. O víťazovi rozhodla odborná porota jednomyselne. Víťazný návrh zhodnotil Miroslav Roubíček, grafický dizajnér a špecialista na vizuálne identity, ktorý bol jedným z porotcov:
„Studio HMS design prokázalo naprosto profesionální přístup, práce na konceptu je evidentně bavila a na výsledku je to znát. Schopnost vyslyšet připomínky a doporučení poroty po 1. fázi soutěže dokazuje, že jsou otevření dialogu a budou pro město skvělým partnerem při realizaci. Velkou přidanou hodnotou je i chytrý merch a prvek fyzického propojení lidí se systémem prostřednictvím hry s mřížkou. Cheb získává v tomto konceptu jedinečný symbol, který se snadno vryje do paměti, do kůže, do krve a především s ním město dokáže snadno a dlouhodobě pracovat.“
Zákazka na tvorbu identity v sebe zahŕňa tvorbu konkrétnych materiálov pre mesto a jeho príspevkové organizácie – má ísť o radničné listy, plagáty a ďalšie printy, merkantil či výstupy pre online komunikáciu a samozrejme dizajnmanuál. V neposlednom rade má ísť aj o školenie ľudí, ktorí budú s novým brandingom dlhodobo pracovať.
zdroj: Czechdesign