Víťaz vs. finalista: dve podoby identity pre Múzeum Varšavského geta

Historické múzeum, v ktorom aktuálne prebieha rozsiahla rekonštrukcia, plánuje svoje brány otvoriť v roku 2023 – presne 80 rokov od Varšavského povstania. Už teraz však hľadalo novú vizuálnu tvár. Pozrite si dvojicu návrhov, ktoré sa na subjekt pozerajú rôznym spôsobom.

Vo finále súťaže o novú vizuálnu identitu múzea si zmeralo sily päť účastníkov – Francesco Ciampa, Little Greta, Redkroft, The Codeine, FutuDADADA, ktoré sa stalo víťazom. Múzeum na svojich sociálnych sieťach sľubovalo odhalenie finálových prác v rámci open air výstavy, no keďže aktuálne je open air vcelku neistý koncept, ostáva počkať na alternatívu v online kulisách.

Pokiaľ ide o jednotlivé práce, k nahliadnutiu sú zatiaľ dva z projektov – návrh od varšavského Redkroftu a víťaz z produkcie vilniuského DADADA. Na rozbeh začnime konceptom, ktorý skončil ako finalista.

Roztrhnuté mesto

Autori zo štúdia Redkroft založili svoj koncept na myšlienke roztrhnutia a rozdelenie, keďže takmer tretina obyvateľov poľskej metropoly sa v gete ocitla v izolácii od zvyšku. Myšlienka je prítomná aj v samotnom logu, ktoré je inak čisto typografické. Na znázornenie vizuálnej metafory slúži zväčšená medzera medzi časťami slov.

Ako hovoria dizajnéri, ich cieľom bolo jasne komunikovať tragické rozdelenie mesta a dať takouto formou ľuďom podnet na zamyslenie. Vnuknúť im myšlienku, že je niečo v neporiadku a že nejde o prirodzený stav. Kľúčová idea sa rozvíja aj v ďalších materiáloch novej identity. Prvok roztrhnutia je teda prítomný v merkantile, plagátoch či outdoor nosičoch.

Posolstvo zachytené v logu je priamočiare a jaséá, presne ako bol zámer autorov. Možno však bude pre niekoho až príliš nenápadné a môže spôsobiť skôr moment typu “?” než “aha!”. Najmä, keď je logo súčasťou nejakého celku a nevyniká ako samostatný element. Je však aj pravdou, že vizuálna identita ≠ logo a práve šklbance prítomné v každom z výstupov komunikácie ideu rozdelenia prezentujú spoľahlivo, v niektorých prípadoch naozaj nápadito.

Identita ako celok je konzistentná, vcelku kompaktná s jasne definovanými motívmi, ktoré využíva. Limitovaná paleta obsahuje vzdušnú bielu, neutrálnu béžovú a výraznú modrú. Typograficky identita využíva kontrastnú dvojicu mierne kondenzovaného serifu Editorial New od Pangram Pangram a vzdušnej grotesky Firs Neue od TypeType (jeden by si myslel, že autori identity majú záľubu v písmolejárňach s istým typom názvov).

Memodentita

Poňatie dizajnérov z litovského štúdia DADADA vníma branding múzea cez pamäť. Memotyp namiesto logotypu, memografia namiesto typografie a podobne. Koncept sa sústredí na pamäť a jej úlohu v 21. storočí. Súčasťou identity je custom typografia, ktorá má vyjadrovať prepojenie židovského a poľského dedičstva. Variabilné logo je možné obmieňať a z jeho fragmentov skladať mená či iniciály ľudí, na ktorých by sa nemalo zabudnúť.

Farebnosť, podobne ako pri identite od Redkroftu pozostáva z niekoľkých farieb, kde majú svoje miesto nenápadné aj výrazné tóny. Nosnou je červená, ktorá funguje dobre, prirodzene priťahuje pozornosť, na druhej strane aplikácie s fotkami a červeným filtrom sú trochu prvoplán. Podobne ako linková interpretácia budovy Szipital Bersohnów i Baumanów, v ktorej sa nové múzeum po rekonštrukcii otvorí.

Celkovo je asi najsilnejším elementom identity DADADA práve logo, ktoré predstavuje spoľahlivý základný kameň. V porovnaní s logotypom úvodného “roztrhaného” konceptu je viac zapamätateľné a originálne. Aj bez dodatku Warsaw Ghetto Museum vie tento symbol fungovať ako jasná identifikácia toho, čo zastupuje.

Aký je váš názor? Ktorá identita podľa vás funguje lepšie?

zdroj: Redkroft, Muzeum Getta Warszawskiego

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

August Bundle so zľavou 96%

Dnes pre vás máme tip na August Bundle, ktorý aktuálne môžete nájsť na The Hungry JPEG. Čo všetko…
pokračovanie článku

HP predstavilo so Spectre aj nové logo!

Spoločnosť nedávno predstavila svetu svoj najnovší laptop Spectre 13.3. Spolu s ním však uzrelo svetlo aj nový symbol.