Švajčiarsky modernizmus a punk rock

Newyorský grafický dizajnér Mike Joyce prepojil v projekte nazvanom Swissted dve svoje hlavné vášne – Švajčiarsky modernizmus a rockovú hudbu v spolu fungujúci celok.

Švajčiarsky modernizmus je grafickým štýlom so vznikom v 50. rokoch minulého storočia. Neskôr pomenovaný aj ako Medzinárodný typografický štýl, využíva predovšetkým bezpätkové písmo spolu s geometrickými prvkami v jednoduchých farebných kombináciách ako hlavný vyjadrovací prostriedok. Nový štýl vďaka svojej čistote a čitateľnosti dokonale zapadol do povojnového narastajúceho globálneho trhu. Korporácie, alebo napríklad aj organizátori olympijských hier, pochopili, že je potrebný spoločný vizuálny jazyk a Medzinárodný typografický štýl túto požiadavku spĺňal.

Jednou z hlavných osobností, ktorá pomáhala popularizovať Medzinárodný typografický štýl bol aj dizajnér Fred Troller. Ten v šesťdesiatych rokoch emigroval do Spojených štátov, kde okrem iného vyučoval na Rhode Island School of Design. Jedným z jeho žiakov bol aj Mike Joyce. Mladík našiel postupne zaľúbenie v harmonickom minimalizme zo Švajčiarska. Zistil, že môže spraviť niečo geometricky jednoduché, čo je ale zároveň dôvtipné a naplnené emóciou. V roku 2012, už ako vlastník úspešného štúdia Stereotype design, spustil osobný, stále trvajúci projekt Swissted. Ten slúži ako dôkaz toho, že aj dnes, keď sa v reklame pracuje predovšetkým s doslovnosťou, je možné komunikovať cez abstrakciu. Už priekopník a vedúca osobnosť Švajčiarskeho modernizmu Josef Müller-Brockmann vo svojich koncertných plagátoch využívali základné geometrické tvary a písmo k vyjadreniu štrukturálnych a rytmických vlastností hudby. Plagáty pre Igora Stravinského, Albana Berga a iných skladateľov demonštrovali tieto princípy založené na redukcii a metafore.

Mike Joyce reaguje v Swissted na dobu, v ktorej vyrastal. Zo skrine vyhrabal plagáty a letáky z koncertov punkových, new wave a indie rockových skupín, ktoré navštívil alebo ktoré by rád navštívil a prepracoval ich v zásadách Medzinárodného typografického štýlu. Jeden by povedal, že punková anarchickosť je v úplnom kontraste s uhladenosťou zo Švajčiarska. Na prvý pohľad nesúvisiace oblasti však vychádzajú z podobných princípov – odstránenie pozlátka a obmedzení. Jednoduchá hudobná inštrumentácia sa tak stretla s jednoduchou vizuálnou kompozíciou.

Mike estetiku plagátov undergroundových skupín zo 70-tych, 80-tych a 90-tych rokov obrátil hore nohami. Zväčša čiernobiele koláže z fotografií a ilustrácií zredukoval na niekoľko geometrických prvkov, zoznam vystupujúcich skupín a miesto konania. Všetko výhradne v malých písmenách. Dalo by sa čakať, že sa na plagátoch objaví v súčasnosti najpoužívanejší font, pochádzajúci z krajiny helvétskeho kríža. To sa však nestalo, Helveticu Mike nepoužil. Fontom nachádzajúcim sa na viac ako dvesto plagátoch je nemecký bezpätkový Akzidenz-grotesk od Berthold Type Foundry, ktorý Helvetice predchádzal a inšpiroval jej tvorcov.

 

Ostatné doposiaľ vytvorené plagáty sú k zhliadnutiu na www.swissted.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Stiahnite si zadarmo mockupy A4 brožúry

Tentokrát máme pre vás tip na tento set mockupov, s ktorými môžete štýlovo prezentovať svoju tvorbu v oblasti dizajnu brožúr,…
pokračovanie článku

PANTONE predpovedá farby na rok 2019

Spoločnosť nedávno priniesla svoju predpoveď trendov vo farbách pre jar a leto 2019. Pozrite sa zblízka na farby, ktoré…
pokračovanie článku

Cassannet – CE verzia fontu

Vďaka upozorneniu Mariana Jaslovského na facebooku som objavil veľmi pekný, trochu vintage, trochu art-deco font Cassannet. Obsahuje tri základné…
pokračovanie článku

Workshopy a webináre o grafickom dizajne

Poďme sa rozprávať o grafickom dizajne, poďme sa spoločne vzdelávať. Tentokrát stíhame, nestlačí nás deadline. Tento týždeň si pre vás Malina Studio pripravilo dve podujatia, vďaka ktorým môžte rozšíriť vaše obzory v oblasti grafického dizajnu.