Švajčiarsky modernizmus a punk rock

Newyorský grafický dizajnér Mike Joyce prepojil v projekte nazvanom Swissted dve svoje hlavné vášne – Švajčiarsky modernizmus a rockovú hudbu v spolu fungujúci celok.

Švajčiarsky modernizmus je grafickým štýlom so vznikom v 50. rokoch minulého storočia. Neskôr pomenovaný aj ako Medzinárodný typografický štýl, využíva predovšetkým bezpätkové písmo spolu s geometrickými prvkami v jednoduchých farebných kombináciách ako hlavný vyjadrovací prostriedok. Nový štýl vďaka svojej čistote a čitateľnosti dokonale zapadol do povojnového narastajúceho globálneho trhu. Korporácie, alebo napríklad aj organizátori olympijských hier, pochopili, že je potrebný spoločný vizuálny jazyk a Medzinárodný typografický štýl túto požiadavku spĺňal.

Jednou z hlavných osobností, ktorá pomáhala popularizovať Medzinárodný typografický štýl bol aj dizajnér Fred Troller. Ten v šesťdesiatych rokoch emigroval do Spojených štátov, kde okrem iného vyučoval na Rhode Island School of Design. Jedným z jeho žiakov bol aj Mike Joyce. Mladík našiel postupne zaľúbenie v harmonickom minimalizme zo Švajčiarska. Zistil, že môže spraviť niečo geometricky jednoduché, čo je ale zároveň dôvtipné a naplnené emóciou. V roku 2012, už ako vlastník úspešného štúdia Stereotype design, spustil osobný, stále trvajúci projekt Swissted. Ten slúži ako dôkaz toho, že aj dnes, keď sa v reklame pracuje predovšetkým s doslovnosťou, je možné komunikovať cez abstrakciu. Už priekopník a vedúca osobnosť Švajčiarskeho modernizmu Josef Müller-Brockmann vo svojich koncertných plagátoch využívali základné geometrické tvary a písmo k vyjadreniu štrukturálnych a rytmických vlastností hudby. Plagáty pre Igora Stravinského, Albana Berga a iných skladateľov demonštrovali tieto princípy založené na redukcii a metafore.

Mike Joyce reaguje v Swissted na dobu, v ktorej vyrastal. Zo skrine vyhrabal plagáty a letáky z koncertov punkových, new wave a indie rockových skupín, ktoré navštívil alebo ktoré by rád navštívil a prepracoval ich v zásadách Medzinárodného typografického štýlu. Jeden by povedal, že punková anarchickosť je v úplnom kontraste s uhladenosťou zo Švajčiarska. Na prvý pohľad nesúvisiace oblasti však vychádzajú z podobných princípov – odstránenie pozlátka a obmedzení. Jednoduchá hudobná inštrumentácia sa tak stretla s jednoduchou vizuálnou kompozíciou.

Mike estetiku plagátov undergroundových skupín zo 70-tych, 80-tych a 90-tych rokov obrátil hore nohami. Zväčša čiernobiele koláže z fotografií a ilustrácií zredukoval na niekoľko geometrických prvkov, zoznam vystupujúcich skupín a miesto konania. Všetko výhradne v malých písmenách. Dalo by sa čakať, že sa na plagátoch objaví v súčasnosti najpoužívanejší font, pochádzajúci z krajiny helvétskeho kríža. To sa však nestalo, Helveticu Mike nepoužil. Fontom nachádzajúcim sa na viac ako dvesto plagátoch je nemecký bezpätkový Akzidenz-grotesk od Berthold Type Foundry, ktorý Helvetice predchádzal a inšpiroval jej tvorcov.

 

Ostatné doposiaľ vytvorené plagáty sú k zhliadnutiu na www.swissted.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Set vianočných prvkov za 14 dolárov!

Dnes pre vás máme tip na set vektorových prvkov, ktoré sa vám môžu hodiť pri vianočných dizajnoch. Čo…