118899 580x290 copy2 - Švajčiarsky modernizmus a punk rock

Švajčiarsky modernizmus a punk rock

Newyorský grafický dizajnér Mike Joyce prepojil v projekte nazvanom Swissted dve svoje hlavné vášne – Švajčiarsky modernizmus a rockovú hudbu v spolu fungujúci celok.

Švajčiarsky modernizmus je grafickým štýlom so vznikom v 50. rokoch minulého storočia. Neskôr pomenovaný aj ako Medzinárodný typografický štýl, využíva predovšetkým bezpätkové písmo spolu s geometrickými prvkami v jednoduchých farebných kombináciách ako hlavný vyjadrovací prostriedok. Nový štýl vďaka svojej čistote a čitateľnosti dokonale zapadol do povojnového narastajúceho globálneho trhu. Korporácie, alebo napríklad aj organizátori olympijských hier, pochopili, že je potrebný spoločný vizuálny jazyk a Medzinárodný typografický štýl túto požiadavku spĺňal.

Jednou z hlavných osobností, ktorá pomáhala popularizovať Medzinárodný typografický štýl bol aj dizajnér Fred Troller. Ten v šesťdesiatych rokoch emigroval do Spojených štátov, kde okrem iného vyučoval na Rhode Island School of Design. Jedným z jeho žiakov bol aj Mike Joyce. Mladík našiel postupne zaľúbenie v harmonickom minimalizme zo Švajčiarska. Zistil, že môže spraviť niečo geometricky jednoduché, čo je ale zároveň dôvtipné a naplnené emóciou. V roku 2012, už ako vlastník úspešného štúdia Stereotype design, spustil osobný, stále trvajúci projekt Swissted. Ten slúži ako dôkaz toho, že aj dnes, keď sa v reklame pracuje predovšetkým s doslovnosťou, je možné komunikovať cez abstrakciu. Už priekopník a vedúca osobnosť Švajčiarskeho modernizmu Josef Müller-Brockmann vo svojich koncertných plagátoch využívali základné geometrické tvary a písmo k vyjadreniu štrukturálnych a rytmických vlastností hudby. Plagáty pre Igora Stravinského, Albana Berga a iných skladateľov demonštrovali tieto princípy založené na redukcii a metafore.

Mike Joyce reaguje v Swissted na dobu, v ktorej vyrastal. Zo skrine vyhrabal plagáty a letáky z koncertov punkových, new wave a indie rockových skupín, ktoré navštívil alebo ktoré by rád navštívil a prepracoval ich v zásadách Medzinárodného typografického štýlu. Jeden by povedal, že punková anarchickosť je v úplnom kontraste s uhladenosťou zo Švajčiarska. Na prvý pohľad nesúvisiace oblasti však vychádzajú z podobných princípov – odstránenie pozlátka a obmedzení. Jednoduchá hudobná inštrumentácia sa tak stretla s jednoduchou vizuálnou kompozíciou.

Mike estetiku plagátov undergroundových skupín zo 70-tych, 80-tych a 90-tych rokov obrátil hore nohami. Zväčša čiernobiele koláže z fotografií a ilustrácií zredukoval na niekoľko geometrických prvkov, zoznam vystupujúcich skupín a miesto konania. Všetko výhradne v malých písmenách. Dalo by sa čakať, že sa na plagátoch objaví v súčasnosti najpoužívanejší font, pochádzajúci z krajiny helvétskeho kríža. To sa však nestalo, Helveticu Mike nepoužil. Fontom nachádzajúcim sa na viac ako dvesto plagátoch je nemecký bezpätkový Akzidenz-grotesk od Berthold Type Foundry, ktorý Helvetice predchádzal a inšpiroval jej tvorcov.

 

Ostatné doposiaľ vytvorené plagáty sú k zhliadnutiu na www.swissted.com

  • Pozretí5443

pridaj komentár