… a šťastný Nový rok

Mnoho rokov som mal na potešenie z blížiaceho sa konca roka zvláštny dôvod – novoročenky, PF-ky, alebo to je jedno ako kto hovorí tomu malému príležitostnému komunikačnému produktu, ktorým hovoríme priateľom a partnerom, že sme na nich nezabudli a že s nimi rátame i v roku budúcom.

Miloval som túto prácu spájania grafického fóru, myšlienky, želania a ešte v tom musel niekde usadiť svet, v ktorom sa konkrétna firma alebo človek pohybuje. Že táto práca nie je ľahká dokazovalo, že ročne ma potešili nanajvýš jedna či dve novoročenky od ostatných agentúr a štúdií, ktoré chodili do toho, kde som pôsobil. Potom sa časy zhoršili a snaha obveseliť a potešiť iných sa stala až nevhodným upozorňovaním na seba a nadhľad pripomínal podozrivú bezstarostnosť. Bolo a ostalo to tak, že stále je ďaleko vhodnejšie podpísať sa len na kartu UNICEF, či pohľadnicu s dielom postihnutých detí (prosím vás, aspoň tam nedávajte firemnú pečiatku). Deklaruje to filantropiu a je to lacnejšie. Len cúvame z tej podstaty, kde objatie nahradilo vlastnoručne písané prianie, potom len podpis na predtlačenom papieri, až končíme pri hromadných mailoch a sms-kách. Znie to jednoducho a uzáver je jasný – odbijeme si povinnosť a máme to z krku. Z tohto pohľadu je však paradoxne podpis na karte charity neosobnejší ako skutočná myšlienka na displeji telefónu. „Myšlienka“ je na začiatku i na konci, je teda jasné, že bez myšlienky to asi nejde. Aspoň pokiaľ chceme skutočne niečo povedať. Mali by sme.

Stano_peef_2008a

Raz prišiel s požiadavkou na PF-ku priateľ a klient v jednej osobe. Problém bol v tom, že sa nejako pozabudol a v kalendári už bol možno marec. Nakoniec rozposielal želania s posolstvom: „Každý deň je správny čas priať ostatným všetko dobré.“ Bolo to pravdivejšie a nadčasovejšie ako texty všetkých novoročeniek, ktoré som napísal predtým a ktoré odišli včas. Tak teda i dnes bez ohľadu na dátum: všetkým všetko dobré…

Stano Bellan

Prebrané s dovolením Grafie SK, vydavateľa Novín pre grafický priemysel.

Stano Bellan
Nils, Holgersson & Bellan
kreativita, komunikácia, texty

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť