Pred vyhodením a tým ukončením životného cyklu, mi posunula kamarátova manželka približne trištvrte metra a súčasne niekoľko desiatok kilogramov dámskych módnych časopisov. Nikdy som nemal príležitosť na tak konskú dávku ženského sveta v jednom záťahu a moje očakávanie tomu zodpovedalo. Znie to úchylne, no veľmi som sa na ne tešil a skutočne som poctivo prelistoval všetky tie tisícky strán.
Keďže som si z nich mienil odkladať reklamy, ktoré ma prekvapia, vhodné a zaujímavé obrázky do svojich koláží a ešte všeličo, čo stojí za to opatrovať na papieri napriek prítomnosti internetu, každú z tých strán som dobre prezrel a vnímal. Dokonca si myslím, že lepšie ako väčšina čitateliek. Je pravda, že nie som prvkom cieľovej skupiny, ale bol som prekvapený jednoduchosťou oslovení a úzkym zoznamom tém. V podstate si tento svet vystačí s fotoseriálmi módnych kolekcií, ktoré už z čitateliek nikto viacej v živote neuvidí a toto bolo najbližšie, ako sa k nim dostali, alebo fotoseriálmi kolekcií, ktoré by si čitateľky nedali, ani keby ich dostali do daru. Reklamy na parfumy tak bizarných mien, že som si niekedy myslel, že si z nás ktosi robí srandu, sa pokúšajú zakotviť produkty vedľa tých niekoľko málo značiek, ktoré sa stali súčasťou celej éry. Že sa tak deje takmer bez výnimky neúspešne pravdepodobne nikomu nevadí, len sa uvoľní miesto pre ďalší hit sezóny, na ktorý si dámy spomenú až niekedy pod starosť len vďaka dlhodobej pamäti. Samostatným kusom tohto sveta sú topánky a najprekvapujúcejšie je, že ešte stále niekto prichádza s novými modelmi. Vlastne neviem nakoľko sú nové a nakoľko inšpirované. Isté je, že v nich existuje istá dokonalosť, niečo ako grécky ideál krásy, ktorý sa pozná na prvý pohľad bez toho, že by ju čo i chlap prácne hľadal. To sa neprehliada. No –a samozrejme kabelky. Zvláštny fenomén, ktorý považuje za praktické, vkusné a krásne tak protichodné modely, že okrem toho, že „toto chcem, lebo to bolo v tomto časopise“, nevidím iný rozhodovací argument. Rozhodujúcou sa stala značka. Tu dokonca nepokryte prezentovaná tak okázalo, že logo výrobcu sa stalo hlavným dizajnovým prvkom a začína byť jedno, na čom je vytlačené či pripevnené. Prelistoval som tisíce strán ženského sveta a odrazu ostalo ticho. Ja viem, že ten svet má aj iné pokračovania v iných časopisoch, ale tu som sa cítil ako návštevník chovu zlatých rybičiek a vydavatelia v loďkách hádžu plnými hrsťami do okolitej vody rovnaké krmivo z iných formičiek. Dámy prominou…
V Novinách pre polygrafický priemysel sa mi zdá dôležité zmieniť sa ešte o jednej stránke tejto mojej exkurzie. Móda, šperky a všetko súvisiace je, iste nie len pre mňa, neoddeliteľne spojené s fotografiou a radom najväčších mien umeleckej fotografie, ktoré prešli týmto prostredím a pozmenili sa navzájom. Nepochybne i dnes pracujú pre módne časopisy veľkí profesionáli… (to znie hlúpo v súvislosti s objednávateľmi i s výškou honorárov), no na tých tisíckach strán som sa len trikrát zastavil, aby som pátral po mene fotografa. Naproti tomu som asi po troch hodinách odrazu zbadal malú čiernobielu fotografiu dámy s hlbokým výstrihom, kráčajúcej hore širokým schodiskom. Nedalo sa od nej odtrhnúť. Pod ňou bolo malým písmom napísané: Helmut Newton.
Stano Bellan
Prebrané s dovolením Grafie SK, vydavateľa Novín pre grafický priemysel.
Stano Bellan
Nils, Holgersson & Bellan
kreativita, komunikácia, texty