O sile symbolov

Chvíľu som váhal s touto témou, ktorá je už vianočná, no obchodné reťazce neváhali a Vianočná sezóna je už v  plnom prúde i keď sv. Martin ešte behal len tak naľahko. Ďalšia z kolekcií (zase Vianoce!) kníh v mojej knižnici sú knihy o znakoch a symboloch. Je to úžasný svet maximálnych skratiek, kde tá najjednoduchšia kompozícia niekoľkých čiar alebo kriviek predstavuje kus histórie sveta, filozofiu polovice ľudstva či ideológiu, ktorá formovala a úspešne sformovala celé generácie.

Tak sa niekoľko tisíc rokov staré znamenie stane na chvíľu znakom národne socialistického Nemecka a už si takmer nikto v Európe nespomenie na to, že pôvodne znamenal šťastie, slnko a život. Alebo kríž ako symbol vykúpenia niekto zapáli a namiesto podľa práva umučeného Krista máte hneď pred očami bezprávne zlynčovaného černocha. Na druhej strane – sú symboly, ktoré sú tak pevne spojené so svojim obsahom, že ich môže nakresliť malé dieťa, alebo vy po tme na múr v tmavej uličke a predsa je ich posolstvo jasné. Nakreslite kométu a preklad je: Vianoce. I keď ste astronóm. Napriek tomu, že práve ona je najspornejším atribútom tejto udalosti, ostala s ňou nerozlučne spojená. Teraz nie je dôležité hovoriť o možnom skutočnom kozmickom objekte, či už to bola kométa, supernova, bludná planéta, alebo sa stala zhmotnením astronomickej udalosti ani o tom, či z východu prišli králi (to je najmenej pravdepodobné, ale medzi slepými je jednooký kráľ, tak ktovie), alebo perzskí kňazi, ovládajúci astrológiu, alebo mágovia. Keď už sa pohybujeme v symboloch, tak výpočty veľkého astronóma a astrológa Johannesa Keplera sú nimi prešpikované.  Jeho vysvetlenie Betlehemskej hviezdy je konjunkcia Jupitera (kráľovská hviezda) a Saturnu (židovská hviezda), ktorá práve bola výnimočne trojnásobná a ešte sa to divadlo odohralo v znamení Rýb, teda v súhvezdí, ktoré bolo priraďované Judei. To jasne hovorí o narodení židovského kráľa tejto rímskej provincie. Ryba sa, mimochodom, stala neskôr prvým symbolom kresťanstva, ale to možno preto, že Kristovi apoštoli boli väčšinou rybári.

Vždy ma však u symbolov nadchýnala myšlienka hľadania pôvodu. Väčšina z nich má na prvý pohľad vysvetlenie v prenesení objektu alebo myšlienky do dvojrozmerného priestoru. Tie najsilnejšie sú veľmi jednoduché, ľahko zapamätateľné, majú vysokú estetickú hodnotu a sú jasne spoznateľné pri akomkoľvek umeleckom posune. Niekde na začiatku ale musel byť niekto, kto tú myšlienku zaznamenal prvý. Teda skôr zaznamenali prví, pretože takmer všetky naj symboly sa vyskytli v rôznom čase po celom svete i keď nie všade znamenali to isté a nie všade prežili vo svojej sile. Nakresliť do piesku alebo na skalu to musel niekto s konkrétnym menom. Je to ako s ľudovým umením. Ľud nevytvoril nič, dokázal len opomenúť mená tvorcov. Pred „objavom“ brainstormingu kolektívna tvorba neexistovala. I tak konkrétny nápad vzniká v konkrétnej hlave… V podstate vytvorenie večného silného symbolu je i dnes snom a métou každého grafického dizajnéra, napríklad vo chvíli, keď navrhuje značku výrobku. Tak ako na počiatku histórie však ani dnes úspech značky nezávisí od nej samotnej, i keď v záujme zapamätateľnosti je dobré, aby mala vyššie spomenuté vlastnosti.  Viac závisí od množstva ľudí, ktorí sa s ňou stotožnia a od nástrojov a možností, aké má jej majiteľ na presadenie jej masového rozšírenia. V tomto prípade sú diktatúra a módny diktát blízki príbuzní. Chvalabohu niektoré symboly odolávajú i v čase nemilosti. A tak Betlehemské hviezdy (i keď často päť cípe) ďalej vyrábali aj v čase reálneho socializmu brigády socialistickej práce. Je to jedna z výsad symbolov, ktoré ľudia prijali za svoje – sú akosi samočistiace a samohojace. Každý z nich ochraňuje svoj kúsok. Sme ako genetická banka a keby sa ukázalo, že niektorý zo symbolov stráca na sile, stačí keď sa v správnej chvíli na správnom mieste ukáže jeden z nich a myšlienka zase vyklíči a žije ďalej. Budú sviatky a snáď sa nájde chvíľka času, aby sme si v sebe urobili inventúru a skontrolovali, čo z toho pomáha udržiavať pri živote každý z nás.

Prebrané s dovolením Grafie SK, vydavateľa Novín pre grafický priemysel.

Stano Bellan
Nils, Holgersson & Bellan
kreativita, komunikácia, texty

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Phraseology mení vaše slová na umenie

Pekné a funkčné písma dokážu nielen zlepšiť kvalitu dizajnu ale aj inšpirovať. Dnes vám preto predstavíme zaujímavý projekty skupiny…
pokračovanie článku

Pozrite si ocenený slovenský animák

Možno si ešte spomínate na animovaný film pre deti, o ktorom sme písali dávnejšie. Animák s názvom Hviezdny taxík bol…