O sile symbolov

Chvíľu som váhal s touto témou, ktorá je už vianočná, no obchodné reťazce neváhali a Vianočná sezóna je už v  plnom prúde i keď sv. Martin ešte behal len tak naľahko. Ďalšia z kolekcií (zase Vianoce!) kníh v mojej knižnici sú knihy o znakoch a symboloch. Je to úžasný svet maximálnych skratiek, kde tá najjednoduchšia kompozícia niekoľkých čiar alebo kriviek predstavuje kus histórie sveta, filozofiu polovice ľudstva či ideológiu, ktorá formovala a úspešne sformovala celé generácie.

Tak sa niekoľko tisíc rokov staré znamenie stane na chvíľu znakom národne socialistického Nemecka a už si takmer nikto v Európe nespomenie na to, že pôvodne znamenal šťastie, slnko a život. Alebo kríž ako symbol vykúpenia niekto zapáli a namiesto podľa práva umučeného Krista máte hneď pred očami bezprávne zlynčovaného černocha. Na druhej strane – sú symboly, ktoré sú tak pevne spojené so svojim obsahom, že ich môže nakresliť malé dieťa, alebo vy po tme na múr v tmavej uličke a predsa je ich posolstvo jasné. Nakreslite kométu a preklad je: Vianoce. I keď ste astronóm. Napriek tomu, že práve ona je najspornejším atribútom tejto udalosti, ostala s ňou nerozlučne spojená. Teraz nie je dôležité hovoriť o možnom skutočnom kozmickom objekte, či už to bola kométa, supernova, bludná planéta, alebo sa stala zhmotnením astronomickej udalosti ani o tom, či z východu prišli králi (to je najmenej pravdepodobné, ale medzi slepými je jednooký kráľ, tak ktovie), alebo perzskí kňazi, ovládajúci astrológiu, alebo mágovia. Keď už sa pohybujeme v symboloch, tak výpočty veľkého astronóma a astrológa Johannesa Keplera sú nimi prešpikované.  Jeho vysvetlenie Betlehemskej hviezdy je konjunkcia Jupitera (kráľovská hviezda) a Saturnu (židovská hviezda), ktorá práve bola výnimočne trojnásobná a ešte sa to divadlo odohralo v znamení Rýb, teda v súhvezdí, ktoré bolo priraďované Judei. To jasne hovorí o narodení židovského kráľa tejto rímskej provincie. Ryba sa, mimochodom, stala neskôr prvým symbolom kresťanstva, ale to možno preto, že Kristovi apoštoli boli väčšinou rybári.

Vždy ma však u symbolov nadchýnala myšlienka hľadania pôvodu. Väčšina z nich má na prvý pohľad vysvetlenie v prenesení objektu alebo myšlienky do dvojrozmerného priestoru. Tie najsilnejšie sú veľmi jednoduché, ľahko zapamätateľné, majú vysokú estetickú hodnotu a sú jasne spoznateľné pri akomkoľvek umeleckom posune. Niekde na začiatku ale musel byť niekto, kto tú myšlienku zaznamenal prvý. Teda skôr zaznamenali prví, pretože takmer všetky naj symboly sa vyskytli v rôznom čase po celom svete i keď nie všade znamenali to isté a nie všade prežili vo svojej sile. Nakresliť do piesku alebo na skalu to musel niekto s konkrétnym menom. Je to ako s ľudovým umením. Ľud nevytvoril nič, dokázal len opomenúť mená tvorcov. Pred „objavom“ brainstormingu kolektívna tvorba neexistovala. I tak konkrétny nápad vzniká v konkrétnej hlave… V podstate vytvorenie večného silného symbolu je i dnes snom a métou každého grafického dizajnéra, napríklad vo chvíli, keď navrhuje značku výrobku. Tak ako na počiatku histórie však ani dnes úspech značky nezávisí od nej samotnej, i keď v záujme zapamätateľnosti je dobré, aby mala vyššie spomenuté vlastnosti.  Viac závisí od množstva ľudí, ktorí sa s ňou stotožnia a od nástrojov a možností, aké má jej majiteľ na presadenie jej masového rozšírenia. V tomto prípade sú diktatúra a módny diktát blízki príbuzní. Chvalabohu niektoré symboly odolávajú i v čase nemilosti. A tak Betlehemské hviezdy (i keď často päť cípe) ďalej vyrábali aj v čase reálneho socializmu brigády socialistickej práce. Je to jedna z výsad symbolov, ktoré ľudia prijali za svoje – sú akosi samočistiace a samohojace. Každý z nich ochraňuje svoj kúsok. Sme ako genetická banka a keby sa ukázalo, že niektorý zo symbolov stráca na sile, stačí keď sa v správnej chvíli na správnom mieste ukáže jeden z nich a myšlienka zase vyklíči a žije ďalej. Budú sviatky a snáď sa nájde chvíľka času, aby sme si v sebe urobili inventúru a skontrolovali, čo z toho pomáha udržiavať pri živote každý z nás.

Prebrané s dovolením Grafie SK, vydavateľa Novín pre grafický priemysel.

Stano Bellan
Nils, Holgersson & Bellan
kreativita, komunikácia, texty

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť