Novodobí kaligrafovia

Na príklade troch mladých kaligrafov vám ukážeme, že staré umenie ručného estetického tvarovania písma stále prežíva a je využívané aj pri propagácii produktov. Dopyt po elegantnej, kaligraficky spracovanej reklame majú aj veľké svetové spoločnosti.

Nami prezentovaní traja písmomaliari z rôznych kútov sveta nevedia s určitosťou povedať, či je pre nich kaligrafia koníčkom, zamestnaním alebo je to posadnutie. To, čoho sú si vedomí s určitosťou je, že netrpezlivosť a nevyrovnanosť sú pri procese tvorby nežiaducimi faktormi. Je to psychická a fyzická disciplína, čo je nutné pre dosiahnutie potrebného jemnocitu a presnosti.

Najoceňovanejšou a zároveň najnáročnejšou technikou je krasomaľba pozostávajúca z niekoľkých ťahov. Je nazývaná aj švihovým písaním. Práca s touto technikou trvá niekedy len niekoľko sekúnd, čo znamená, že pre správny ťah, ako to je zrejmé aj z nižšie uvedených videí, je potrebná značná istota a cvik.

Kaligrafia je druh písaného písma, kde prevláda estetická funkcia nad oznamovacou. To však neznamená, že obsah je menejhodnotný. Kaligrafi často pracujú s umeleckými textami – poéziou, ľudovými múdrosťami, ale aj reklamnými sloganmi. O kaligrafii by sme v treťom tisícročí mohli hovoriť ako o analógovom umení vo veku digitálnom.

 

Svätá kniha islamu Korán zakazuje umelcom zobrazovať živé bytosti. Alah je jediný, kto ľuďom a zvieratám môže dať dušu. Jednou z oblastí, kde sa umelci z moslimských štátov mohli realizovať sa tak stala práve kaligrafia. Počas storočí od vzniku arabskej abecedy (štvrté storočie nášho letopočtu) vytvorili kaligrafi stovky štýlov.

Josh Berer tiež pracuje s týmto, hneď po latinke, druhým najrozšírenejším písmom na svete. Tento Američan, pred ponorením sa do štúdia a tvorby kaligrafie, pracoval ako prekladač z arabských jazykov. Ku kaligrafii prišiel vďaka rodičom a graffiti. Joshova matka je profesorka vyučujúca históriu islamu a jeho otec je knihár, ktorý píše básne a vytvára iluminované rukopisy. V graffiti, ktorému sa v mladosti Josh aktívne venoval sa tiež pracuje s textom. Umelci ulice neustále cibria svoju techniku, ak chcú dosiahnuť, aby každé písmeno správne zapadlo do celku. Dokonalosť však v graffiti ani v kaligrafii podľa Josha neexistuje. Nezáleží na tom, či sa maľovanému písmu venujeme celý život, alebo ako veľmi sme technicky zdatní. Pre Josha Berera kaligrafia najvýstižnejšie reprezentuje nemožnosť dosiahnuť v živote dokonalosť. Už Dalí tvrdil, aby sme z nej nikdy nemali strach, pretože ju aj tak nedosiahneme.

Josh Berer sa živí tvorbou tradičnej a súčasnej výhradne arabskej kaligrafie – originálnymi kaligrafickými grafikami, tetovaniami, logami a svadobnými výzdobami.

 

Luca Barcellona je napriek menu on, nie ona. Živí sa ako grafik – freelancer a krasopisec. Jeho kaligrafická produkcia sa pohybuje v rozpätí od klasických blackletterov až k súčasnému graffiti. Za sebou má už prácu na vizuáloch pre spoločnosti Nike, Zoo York, Dolce&Gabbana, Sony BMG, Seat, Volvo, Universal.

V roku 2003 založil s kamarátmi umelcami kolektív Rebel Ink, ktorý nielen po rodnom Taliansku usporadúva výstavy zamerané na kaligrafiu a ilustráciu. Luca maľované písanie aj vyučuje. Taktiež vedie kaligrafické workshopy po celom svete. V nich s kolegami prezentuje rôznorodé techniky a nástroje pre tvorbu. Návštevníci workshopov sa tak môžu zoznámiť nielen s, v minulosti preferovanými trstinovými perami a vtáčími brkami ale aj s plochými kaligrafickými perami, ktoré sú prevažne využívané v súčasnosti.

 

Sebastian Lester je celosvetovo známy skôr ako ilustrátor a návrhár písiem. Iba pred pár rokmi objavil aj moc kaligrafie. Tá sa stala súčasťou jeho grafických výstupov pre niektoré z najväčších spoločností (Apple, Nike, Intel, The New York Times). Tiež ju využil aj pri návrhoch obalov kníh (reedícia Salingerovho Kto chytá v žite) alebo pri propagácii Olympijských hier vo Vancouvery 2010. Pri voľnej tvorbe je Lester inšpirovaný predovšetkým poéziou. Pracuje s úryvkami básní, kde sa snaží vizuálne zachytiť harmóniu a krásu slov.

Rodený Angličan cíti stúpajúcu potrebu medzi mladými grafickými dizajnérmi a návrhármi písiem na návrat k ručnej tvorbe. Naučiť sa nové – staré zručnosti. Tvrdí: „Robením kaligrafie sa stávate lepším návrhárom písiem.“ Práca s perom so širokou hranou veľmi rýchlo potvrdí dôležitosť tohto starého nástroja pri tvarovaní latinskej abecedy.

 

orig7

8640474484_140819bbb4_c

Stars_Silver_SebLester

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Ateliérové nakladatelství: ELISABETH KLEMENT

Ateliér Tvorby písma a typografie pražské UMPRUM vás v rámci semestrálního zadání „Vytvořte obsah ateliérového nakladatelství” zve na první ze…
pokračovanie článku

Nejnovější Font č. 180 je právě v prodeji

Na co se můžete těšit v posledním letošním čísle našeho časopisu? Kromě hlavního tématu, kterým je tentokrát CI společností s potřebami pro miminka, přineseme články a rozhovory ze světa grafického designu, fotografie nebo grafického software a věnujeme se také fotoaparátům a fotopříslušenství…
pokračovanie článku

Ekoplagát v Žiline stále kráča ďalej

Na jeseň tohto roku sa v Žiline uskutoční už 13. ročník Ekoplagátu, medzinárodného trienále, ktoré predstavuje širokej verejnosti najnovšie trendy…
pokračovanie článku

Písmo a farby – webinár

Poďme sa porozprávať o grafickom dizajne. Tentokrát stíhame, netlačí ma deadline. V treťom dieli porozprávam o tom, aká je úloha farby v typografii, ako s ňou pracovať a ako dokáže ovplyvniť čitateľnosť a emóciu z čítaného textu.