Novodobí kaligrafovia

Na príklade troch mladých kaligrafov vám ukážeme, že staré umenie ručného estetického tvarovania písma stále prežíva a je využívané aj pri propagácii produktov. Dopyt po elegantnej, kaligraficky spracovanej reklame majú aj veľké svetové spoločnosti.

Nami prezentovaní traja písmomaliari z rôznych kútov sveta nevedia s určitosťou povedať, či je pre nich kaligrafia koníčkom, zamestnaním alebo je to posadnutie. To, čoho sú si vedomí s určitosťou je, že netrpezlivosť a nevyrovnanosť sú pri procese tvorby nežiaducimi faktormi. Je to psychická a fyzická disciplína, čo je nutné pre dosiahnutie potrebného jemnocitu a presnosti.

Najoceňovanejšou a zároveň najnáročnejšou technikou je krasomaľba pozostávajúca z niekoľkých ťahov. Je nazývaná aj švihovým písaním. Práca s touto technikou trvá niekedy len niekoľko sekúnd, čo znamená, že pre správny ťah, ako to je zrejmé aj z nižšie uvedených videí, je potrebná značná istota a cvik.

Kaligrafia je druh písaného písma, kde prevláda estetická funkcia nad oznamovacou. To však neznamená, že obsah je menejhodnotný. Kaligrafi často pracujú s umeleckými textami – poéziou, ľudovými múdrosťami, ale aj reklamnými sloganmi. O kaligrafii by sme v treťom tisícročí mohli hovoriť ako o analógovom umení vo veku digitálnom.

 

Svätá kniha islamu Korán zakazuje umelcom zobrazovať živé bytosti. Alah je jediný, kto ľuďom a zvieratám môže dať dušu. Jednou z oblastí, kde sa umelci z moslimských štátov mohli realizovať sa tak stala práve kaligrafia. Počas storočí od vzniku arabskej abecedy (štvrté storočie nášho letopočtu) vytvorili kaligrafi stovky štýlov.

Josh Berer tiež pracuje s týmto, hneď po latinke, druhým najrozšírenejším písmom na svete. Tento Američan, pred ponorením sa do štúdia a tvorby kaligrafie, pracoval ako prekladač z arabských jazykov. Ku kaligrafii prišiel vďaka rodičom a graffiti. Joshova matka je profesorka vyučujúca históriu islamu a jeho otec je knihár, ktorý píše básne a vytvára iluminované rukopisy. V graffiti, ktorému sa v mladosti Josh aktívne venoval sa tiež pracuje s textom. Umelci ulice neustále cibria svoju techniku, ak chcú dosiahnuť, aby každé písmeno správne zapadlo do celku. Dokonalosť však v graffiti ani v kaligrafii podľa Josha neexistuje. Nezáleží na tom, či sa maľovanému písmu venujeme celý život, alebo ako veľmi sme technicky zdatní. Pre Josha Berera kaligrafia najvýstižnejšie reprezentuje nemožnosť dosiahnuť v živote dokonalosť. Už Dalí tvrdil, aby sme z nej nikdy nemali strach, pretože ju aj tak nedosiahneme.

Josh Berer sa živí tvorbou tradičnej a súčasnej výhradne arabskej kaligrafie – originálnymi kaligrafickými grafikami, tetovaniami, logami a svadobnými výzdobami.

 

Luca Barcellona je napriek menu on, nie ona. Živí sa ako grafik – freelancer a krasopisec. Jeho kaligrafická produkcia sa pohybuje v rozpätí od klasických blackletterov až k súčasnému graffiti. Za sebou má už prácu na vizuáloch pre spoločnosti Nike, Zoo York, Dolce&Gabbana, Sony BMG, Seat, Volvo, Universal.

V roku 2003 založil s kamarátmi umelcami kolektív Rebel Ink, ktorý nielen po rodnom Taliansku usporadúva výstavy zamerané na kaligrafiu a ilustráciu. Luca maľované písanie aj vyučuje. Taktiež vedie kaligrafické workshopy po celom svete. V nich s kolegami prezentuje rôznorodé techniky a nástroje pre tvorbu. Návštevníci workshopov sa tak môžu zoznámiť nielen s, v minulosti preferovanými trstinovými perami a vtáčími brkami ale aj s plochými kaligrafickými perami, ktoré sú prevažne využívané v súčasnosti.

 

Sebastian Lester je celosvetovo známy skôr ako ilustrátor a návrhár písiem. Iba pred pár rokmi objavil aj moc kaligrafie. Tá sa stala súčasťou jeho grafických výstupov pre niektoré z najväčších spoločností (Apple, Nike, Intel, The New York Times). Tiež ju využil aj pri návrhoch obalov kníh (reedícia Salingerovho Kto chytá v žite) alebo pri propagácii Olympijských hier vo Vancouvery 2010. Pri voľnej tvorbe je Lester inšpirovaný predovšetkým poéziou. Pracuje s úryvkami básní, kde sa snaží vizuálne zachytiť harmóniu a krásu slov.

Rodený Angličan cíti stúpajúcu potrebu medzi mladými grafickými dizajnérmi a návrhármi písiem na návrat k ručnej tvorbe. Naučiť sa nové – staré zručnosti. Tvrdí: „Robením kaligrafie sa stávate lepším návrhárom písiem.“ Práca s perom so širokou hranou veľmi rýchlo potvrdí dôležitosť tohto starého nástroja pri tvarovaní latinskej abecedy.

 

orig7

8640474484_140819bbb4_c

Stars_Silver_SebLester

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Ako vzniká kniha

Dnes máme pre vás toto video, ktoré podrobným spôsobom dokumentuje tvorbu knihy. Je to skutočné umenie, ako hovorí…
pokračovanie článku

Ach, tie obaly – Censurado wine

Nezávislý producent vína pocítil frustraci z cenzury, se kterou se během své práce setkal. A tak vznikla nová kolekce vín,…
pokračovanie článku

Učiteľský zápisník na rok 2013/2014

Druskabooks ponúka všetkým, ktorý sedia v triede na „opačnej strane barikády“ svoj nový notes na nadchádzajúci školský rok. Je…