„Papier ponúka emocionálne zážitky, ktoré z digitálneho média nezískate…“, „ak si vyberiete nesprávnu farbu papiera, nie je v tom žiadna mágia…“, „výber papiera je rovnako dôležitý ako výber písma alebo farby…“ To sú niektoré z myšlienok, ktoré ponúka 12 súčasných grafických návrhárov z 12 rôznych krajín a kultúr, ktorí všetci považujú papier za neoddeliteľnú súčasť tvorivého procesu. V rozhovoroch, ktoré s nimi viedla uznávaná autorka, špecializujúca sa na grafický dizajn, Véronique Vienne pre projekt objednaný popredným európskym distribútorom papiera, spoločnosťou Antalis, sa nielen delia o svoje predstavy a svoje obavy týkajúce sa role papiera v dnešnej čoraz viac digitálnej dobe, ale tiež ukazujú príklady svojej práce v zbierke 12 zošitov, ktoré dohromady tvoria „Knihu dvanástich“.
Projekt Knihy dvanástich bol inšpirovaný jednoduchými otázkami: je pre dnešných dizajnérov voľba papiera stále tvorivý akt? Prispieva voľba papiera k efektívnosti oznámenia, myšlienky alebo konceptu? Pri hľadaní odpovedí na tieto otázky Véronique Vienne oslovila 12 grafických návrhárov z radov zástupcov kultúrnych inštitúcií, odborníkov na značky a riaditeľov reklamných agentúr. Ich odpovede sú poučné a inšpirujúce:
- Hans Wolbers / Holandsko / je umelecký vedúci a zakladateľ jednej z popredných holandských designových agentúr, známy svojím talentom pre vytváranie a vyvíjanie chytrých a trendy publikácií: „papier si vyberám ako súčasť pôvodného konceptu.“ Je možno prekvapujúce, že potvrdzuje, že „ľudia , ktorí v našej spoločnosti využívajú papier najviac, sú weboví dizajnéri, ktorí potrebujú papier, keď hľadajú nové nápady. Je to oveľa rýchlejší ako digitálny nástroje.“
- Reza Abedini / Irán / navrhuje plagáty, obaly kníh a upútavky na akcie v arabskom svete, ale aj v Holandsku, Francúzsku, Írsku, Grécku a Anglicku: „keď sa mi v hlave začne formovať myšlienka, zároveň prichádza aj voľba papiera … Podľa mňa je typ papiera, farba, gramáž aj štruktúra hlavnou súčasťou každého projektu. … Nie je to len povrch, na ktorý je môj návrh natlačený. „
- Michal Batory / Poľsko / navrhuje surrealistické a vizuálne strhujúce koncepty pre plagáty: „ak si vyberiete nesprávnu farbu papiera, nie je v tom žiadna mágia… viem, že výsledky môžu vyzerať veľmi odlišne podľa toho, na aký povrch sa obrázok natlačí.“
- Catherine Zaske / Francúzsko / je grafická návrhárka, autorka plagátov a spisovateľka, ktorá miluje papier: „príjemný pocit, ktorý zažívate pri siahaní na papier, sa spojí s tým, čo je na ňom natlačené.“ „Nemám žiadny obľúbený papier – jeho voľba závisí na konkrétnom dizajne, na osobnosti klienta a na obsahu oznámenia.“
- Elaine Ramos / Brazília / je grafická návrhárka a umelecká režisérka Cosac Naif, najvýznamnejšieho brazílskeho nakladateľstva venujúceho sa výtvarnému umeniu: „štruktúra papiera je pre mňa nevyhnutnou informáciou, ktorá sa podieľa na celkovom obsahu, myšlienke, koncepte alebo dojme, ktorý robíme na čitateľa … papier rozhoduje o ohybnosti knihy – je to kľúčové rozhodnutie.“
- Leonardo Sonnoli / Taliansko / sa zameriava predovšetkým na vizuálnu identitu verejných inštitúcií a súkromných spoločností: „Je ľahšie nejaké oznámenie prijať za svoje, ak je natlačené na papieri… pre skvelý výsledok je kvalita papiera vždy skoro tak dôležitá ako kvalita dizajnu.“
- Eike König / Nemecko / sa špecializuje na vytváranie vizuálneho jazyka pre značky veľké i malé a tvorbu vizuálnych identít pre kultúrne inštitúcie: „výber papiera je rovnako dôležitý ako výber písma alebo farby.“ A „práca pri počítači posilňuje izolovanosť, zatiaľ čo práca s papierom nabáda k experimentovaniu, spoluúčasti a socializácii. „
- Milton Glaser / USA / je pravdepodobne najslávnejším grafickým návrhárom v Spojených štátoch, známy svojím logom I♥NY a plagátom Boba Dylana z roku 1967: „Pri papieri si ľudia spájajú hmatový vnem s autentickosťou.“Ľutuje toho, že dizajnéri často už nekreslia svoje nápady na papier, ale hľadajú už hotové obrázky. „Pre mňa je práve toto veľmi fascinujúce stretnutie: hrubý povrch, papier, ktorý na seba prijme stopu písacieho náčinia. Pre dizajnéra ide o úplne základné spojenie.“
- Park Kum-jun / Južná Kórea / je vysoko oceňovaným zakladateľom vlastnej dizajnovej agentúry, kde navrhuje katalógy, plagáty výstav, kalendáre, obálky časopisov a konceptuálne inštalácie: „papier vkladá emóciu do obsahu i formy, takže si ho vyberám už počas prvotného plánovania. Niekedy celý plán alebo nápad začne na konkrétnom type papiera a vyrastá z neho… moja práca na papieri odhaľuje svoje tajomstvá postupne, jeden objav po druhom.“
- Flavia Cocchi / Švajčiarsko / sa zameriava na typografiu. Tlač je jej láska a papier jej vášeň: „Keď mi prídu zástupcovia papierní ukázať najnovšie vzorky, som v raji.“ Svoje projekty vždy začína výberom papiera: „práve to rozvíja moju kreativitu.“
- Kaija Korpijaakko / Fínsko / predtým pracovala ako výtvarná riaditeľka niekoľkých časopisov a dnes je umelkyňou, ale papier zostáva jej obľúbeným médiom: „Lepší, ťažší a lesklejší papier je maximálnou odmenou.“ „Papier je tu nastálo – len ho budeme vnímať inak. Nebude už povrchom, na ktorý tlačíme text a obrázky, ale stane sa kreatívnym médiom – vzrušujúcim materiálom pre umelcov a návrhárov.“
- Daniel Eatock / Anglicko / začínal ako grafický návrhár, ale dnes je uznávaným umelcom, ktorý vystavuje po celom svete: „Papier má šesť strán: predné, zadné a štyri okraje… prázdny hárok papiera má nekonečný potenciál – môžete s ním robiť toľko vecí: môžete na neho písať, kresliť, maľovať, preložiť ho, rozstrihať ho atď.“
Celé rozhovory boli zachytené v jednotlivých zošitoch, ktoré predstavujú dielo jednotlivých umelcov prostredníctvom jedinečného dizajnu, voľby papiera a tlačiarenskej techniky, ktorá im vdýchla život. Prepisy rozhovorov, nahraných s Véronique Vienne a video o tom, ako sa Kniha dvanástich vyrábala, sú k dispozícii na špecializovaných stránkach: http://www.bo12.com
„Ako popredný distribútor papiera v Európe sme pochopiteľne presvedčení o tom, že papier sám o sebe ponúka pridanú hodnotu, a to nielen kvôli tomu, ako pôsobí na naše zmysly a pamäť, ale aj tým, ako môže posilniť konkrétny koncept alebo oznámenie,“ uvádza Xavier Jouvet, riaditeľ marketingu a nákupu v spoločnosti Antalis International. „V projekte Kniha dvanástich sme chceli zistiť, čo si o úlohe papiera v našom stále viac digitalizovanom svete myslia grafickí dizajnéri a výtvarníci. Ich odpoveď je jednoznačná – papier aj naďalej zostáva jedinečným médiom, ktoré ponúka emocionálny zážitok, ktorý digitálne prístroje nedokážu ponúknuť, a je tiež zdrojom inšpirácie. Nemali by sme ale papierový a digitálny svet klásť do opozície – obaja hrajú dôležitú úlohu a navzájom sa dopĺňajú, vďaka čomu je komunikácia stále efektívnejšie. A táto úloha sa ďalej vyvíja s každým novým technologickým pokrokom.“
Viac informácií o Knihe dvanástich nájdete na adrese www.bo12.com
O spoločnosti Antalis
Antalis je popredným predajcom papiera, obalových materiálov a médií pre vizuálnu komunikáciu v Európe. Ako číslo 2 na celom svete má celá skupina obrat 2,625 miliardy eur a zamestnáva 5 800 ľudí obsluhujúcich viac ako 123 000 klientov, spoločností a tlačiarov v 43 krajinách prostredníctvom 107 distribučných centier. Antalis každý deň na svete realizuje 14 000 dodávok zákazníkom a každoročne distribuuje na celom svete 1,7 miliónov ton papiera. Antalis je distribučná spoločnosť skupiny Sequana. Viac informácií nájdete na adrese www.antalis.sk .