“Kniha dvanástich” od spoločnosti Antalis: 12 medzinárodných grafických návrhárov predstavuje svoju víziu trvalého významu papiera v digitálnom veku.

BO12 totem 800x613 - "Kniha dvanástich" od spoločnosti Antalis: 12 medzinárodných grafických návrhárov predstavuje svoju víziu trvalého významu papiera v digitálnom veku.

 Papier ponúka emocionálne zážitky, ktoré z digitálneho média nezískate…”, “ak si vyberiete nesprávnu farbu papiera, nie je v tom žiadna mágia…”, “výber papiera je rovnako dôležitý ako výber písma alebo farby…” To sú niektoré z myšlienok, ktoré ponúka 12 súčasných grafických návrhárov z 12 rôznych krajín a kultúr, ktorí všetci považujú papier za neoddeliteľnú súčasť tvorivého procesu. V rozhovoroch, ktoré s nimi viedla uznávaná autorka, špecializujúca sa na grafický dizajn, Véronique Vienne pre projekt objednaný popredným európskym distribútorom papiera, spoločnosťou Antalis, sa nielen delia o svoje predstavy a svoje obavy týkajúce sa role papiera v dnešnej čoraz viac digitálnej dobe, ale tiež ukazujú príklady svojej práce v zbierke 12 zošitov, ktoré dohromady tvoria “Knihu dvanástich”.

BO12 12notebooks7 580x409 - "Kniha dvanástich" od spoločnosti Antalis: 12 medzinárodných grafických návrhárov predstavuje svoju víziu trvalého významu papiera v digitálnom veku.

 

Projekt Knihy dvanástich bol inšpirovaný jednoduchými otázkami: je pre dnešných dizajnérov voľba papiera stále tvorivý akt? Prispieva voľba papiera k efektívnosti oznámenia, myšlienky alebo konceptu? Pri hľadaní odpovedí na tieto otázky Véronique Vienne oslovila 12 grafických návrhárov z radov zástupcov kultúrnych inštitúcií, odborníkov na značky a riaditeľov reklamných agentúr. Ich odpovede sú poučné a inšpirujúce:

  • Hans Wolbers / Holandsko / je umelecký vedúci a zakladateľ jednej z popredných holandských designových agentúr, známy svojím talentom pre vytváranie a vyvíjanie chytrých a trendy publikácií: “papier si vyberám ako súčasť pôvodného konceptu.” Je možno prekvapujúce, že potvrdzuje, že “ľudia , ktorí v našej spoločnosti využívajú papier najviac, sú weboví dizajnéri, ktorí potrebujú papier, keď hľadajú nové nápady. Je to oveľa rýchlejší ako digitálny nástroje.”
  • Reza Abedini / Irán / navrhuje plagáty, obaly kníh a upútavky na akcie v arabskom svete, ale aj v Holandsku, Francúzsku, Írsku, Grécku a Anglicku: “keď sa mi v hlave začne formovať myšlienka, zároveň prichádza aj voľba papiera … Podľa mňa je typ papiera, farba, gramáž aj štruktúra hlavnou súčasťou každého projektu. … Nie je to len povrch, na ktorý je môj návrh natlačený. “
  • Michal Batory / Poľsko / navrhuje surrealistické a vizuálne strhujúce koncepty pre plagáty: “ak si vyberiete nesprávnu farbu papiera, nie je v tom žiadna mágia… viem, že výsledky môžu vyzerať veľmi odlišne podľa toho, na aký povrch sa obrázok natlačí.”
  • Catherine Zaske / Francúzsko / je grafická návrhárka, autorka plagátov a spisovateľka, ktorá miluje papier: “príjemný pocit, ktorý zažívate pri siahaní na papier, sa spojí s tým, čo je na ňom natlačené.” “Nemám žiadny obľúbený papier – jeho voľba závisí na konkrétnom dizajne, na osobnosti klienta a na obsahu oznámenia.”
  • Elaine Ramos / Brazília / je grafická návrhárka a umelecká režisérka Cosac Naif, najvýznamnejšieho brazílskeho nakladateľstva venujúceho sa výtvarnému umeniu: “štruktúra papiera je pre mňa nevyhnutnou informáciou, ktorá sa podieľa na celkovom obsahu, myšlienke, koncepte alebo dojme, ktorý robíme na čitateľa … papier rozhoduje o ohybnosti knihy – je to kľúčové rozhodnutie.”
  • Leonardo Sonnoli / Taliansko / sa zameriava predovšetkým na vizuálnu identitu verejných inštitúcií a súkromných spoločností: “Je ľahšie nejaké oznámenie prijať za svoje, ak je natlačené na papieri… pre skvelý výsledok je kvalita papiera vždy skoro tak dôležitá ako kvalita dizajnu.”
  • Eike König / Nemecko / sa špecializuje na vytváranie vizuálneho jazyka pre značky veľké i malé a tvorbu vizuálnych identít pre kultúrne inštitúcie: “výber papiera je rovnako dôležitý ako výber písma alebo farby.” A “práca pri počítači posilňuje izolovanosť, zatiaľ čo práca s papierom nabáda k experimentovaniu, spoluúčasti a socializácii. “
  • Milton Glaser / USA / je pravdepodobne najslávnejším grafickým návrhárom v Spojených štátoch, známy svojím logom I♥NY a plagátom Boba Dylana z roku 1967: “Pri papieri si ľudia spájajú hmatový vnem s autentickosťou.”Ľutuje toho, že dizajnéri často už nekreslia svoje nápady na papier, ale hľadajú už hotové obrázky. “Pre mňa je práve toto veľmi fascinujúce stretnutie: hrubý povrch, papier, ktorý na seba prijme stopu písacieho náčinia. Pre dizajnéra ide o úplne základné spojenie.”
  • Park Kum-jun / Južná Kórea / je vysoko oceňovaným zakladateľom vlastnej dizajnovej agentúry, kde navrhuje katalógy, plagáty výstav, kalendáre, obálky časopisov a konceptuálne inštalácie: “papier vkladá emóciu do obsahu i formy, takže si ho vyberám už počas prvotného plánovania. Niekedy celý plán alebo nápad začne na konkrétnom type papiera a vyrastá z neho… moja práca na papieri odhaľuje svoje tajomstvá postupne, jeden objav po druhom.”
  • Flavia Cocchi / Švajčiarsko / sa zameriava na typografiu. Tlač je jej láska a papier jej vášeň: “Keď mi prídu zástupcovia papierní ukázať najnovšie vzorky, som v raji.” Svoje projekty vždy začína výberom papiera: “práve to rozvíja moju kreativitu.”
  • Kaija Korpijaakko / Fínsko / predtým pracovala ako výtvarná riaditeľka niekoľkých časopisov a dnes je umelkyňou, ale papier zostáva jej obľúbeným médiom: “Lepší, ťažší a lesklejší papier je maximálnou odmenou.” “Papier je tu nastálo – len ho budeme vnímať inak. Nebude už povrchom, na ktorý tlačíme text a obrázky, ale stane sa kreatívnym médiom – vzrušujúcim materiálom pre umelcov a návrhárov.”
  • Daniel Eatock / Anglicko / začínal ako grafický návrhár, ale dnes je uznávaným umelcom, ktorý vystavuje po celom svete: “Papier má šesť strán: predné, zadné a štyri okraje… prázdny hárok papiera má nekonečný potenciál – môžete s ním robiť toľko vecí: môžete na neho písať, kresliť, maľovať, preložiť ho, rozstrihať ho atď.”

BO12 12covers1 580x446 - "Kniha dvanástich" od spoločnosti Antalis: 12 medzinárodných grafických návrhárov predstavuje svoju víziu trvalého významu papiera v digitálnom veku.

Celé rozhovory boli zachytené v jednotlivých zošitoch, ktoré predstavujú dielo jednotlivých umelcov prostredníctvom jedinečného dizajnu, voľby papiera a tlačiarenskej techniky, ktorá im vdýchla život. Prepisy rozhovorov, nahraných s Véronique Vienne a video o tom, ako sa Kniha dvanástich vyrábala, sú k dispozícii na špecializovaných stránkach: http://www.bo12.com

BO12 fan2 580x432 - "Kniha dvanástich" od spoločnosti Antalis: 12 medzinárodných grafických návrhárov predstavuje svoju víziu trvalého významu papiera v digitálnom veku.

“Ako popredný distribútor papiera v Európe sme pochopiteľne presvedčení o tom, že papier sám o sebe ponúka pridanú hodnotu, a to nielen kvôli tomu, ako pôsobí na naše zmysly a pamäť, ale aj tým, ako môže posilniť konkrétny koncept alebo oznámenie,” uvádza Xavier Jouvet, riaditeľ marketingu a nákupu v spoločnosti Antalis International. “V projekte Kniha dvanástich sme chceli zistiť, čo si o úlohe papiera v našom stále viac digitalizovanom svete myslia grafickí dizajnéri a výtvarníci. Ich odpoveď je jednoznačná – papier aj naďalej zostáva jedinečným médiom, ktoré ponúka emocionálny zážitok, ktorý digitálne prístroje nedokážu ponúknuť, a je tiež zdrojom inšpirácie. Nemali by sme ale papierový a digitálny svet klásť do opozície – obaja hrajú dôležitú úlohu a navzájom sa dopĺňajú, vďaka čomu je komunikácia stále efektívnejšie. A táto úloha sa ďalej vyvíja s každým novým technologickým pokrokom.”

Viac informácií o Knihe dvanástich nájdete na adrese www.bo12.com

BO12 notebookBatory2 580x441 - "Kniha dvanástich" od spoločnosti Antalis: 12 medzinárodných grafických návrhárov predstavuje svoju víziu trvalého významu papiera v digitálnom veku.

antalis - "Kniha dvanástich" od spoločnosti Antalis: 12 medzinárodných grafických návrhárov predstavuje svoju víziu trvalého významu papiera v digitálnom veku.O spoločnosti Antalis
Antalis je popredným predajcom papiera, obalových materiálov a médií pre vizuálnu komunikáciu v Európe. Ako číslo 2 na celom svete má celá skupina obrat 2,625 miliardy eur a zamestnáva 5 800 ľudí obsluhujúcich viac ako 123 000 klientov, spoločností a tlačiarov v 43 krajinách prostredníctvom 107 distribučných centier. Antalis každý deň na svete realizuje 14 000 dodávok zákazníkom a každoročne distribuuje na celom svete 1,7 miliónov ton papiera. Antalis je distribučná spoločnosť skupiny Sequana. Viac informácií nájdete na adrese www.antalis.sk .

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
MothersLittleHelper 01 380x220 - Mother’s Little Helper Vermouth
pokračovanie článku

Mother’s Little Helper Vermouth

Vermut byl oblíbeným nápojem matky Matthewa Nagyho. Takže když se kalifornský producent vína Benevolent Neglect Wines rozhodl vytvořit…
adam sakovy diela ncd 2019 3 - Pozrite si práce finalistov NCD 2019
pokračovanie článku

Pozrite si práce finalistov NCD 2019

Finálové projekty prestížnej ceny môžete vidieť aj naživo. Stačí od 9. októbra do 1. decembra navštíviť výstavu v Slovenskom centre dizajnu,…
Julius Seniūnas Horse Power 1 380x220 - Zaujímavé logo inšpirácie
pokračovanie článku

Zaujímavé logo inšpirácie

Tvorba loga patrí k najnáročnejším, no zároveň najzaujímavejším oblastiam grafického dizajnu. Vytvoriť nápaditý a pritom dobre zrozumiteľný symbol, ktorý bude…