Egyptian. Tie pätky dajme takto – dejiny typografie VIII.

Už je to dlhší čas, odkedy sme tu naposledy mali novú časť dejín typografie. S letným počasím vám prinášame písmo s exoticky znejúcim menom, ktoré sa zapísalo do histórie. Egyptian.

Samozrejme, písmo, o ktorom bude dnes reč, poznáme pod ďalšími pomenovaniami. Patria sem Slab Serif, Square Serif, Mechanical či Mécanes. Prečo ale názov Egyptian? Poďme na malý výlet do raného osemnásteho storočia. Napoleon sa práve vrátil z trojročnej „dovolenky” v Egypte, ktorá bola vlastne vojenskou expedíciou.  O nej hovorí aj kniha Description de l’Égypt. Nuž a zdá sa, že sádzači písiem využili tému, ktorá bola tak aktuálne, že o nej hovoril takmer každý. Skrátka, dalo by sa povedať, že pomenovali nové písmo podľa najnovšej módy.

Slab Serif vznikol v Británii a inšpiráciu našiel v novej vlne reklamy, ktorá so svojimi výraznymi písmami okupovala každý vývesný štít, tabuľu, plagát či výklad. Práve v tomto období sa udiala podstatná zmena a celkový odklon od toho, ako sa písmo využívalo doteraz. Boli to prevažne dlhé úseky textu v knihách, ktoré vynález typografie využívali. Ako sa však zlepšovali technické postupy a prišla mechanizácia, inzerenti hľadali spôsob, ako tento pokrok využiť vo svoj prospech.

Odpoveď prišla v podobe písiem, ktoré dokázali zaujať a pritiahnuť pozornosť okoloidúcich svojim zjavom. Ešte predtým, ako si človek text vôbec prečíta. A tak sa zrodili tzv. display písma, ktoré sú výborné na krátke texty vo veľkých veľkostiach. Vtedajšie plagáty boli plné takýchto fontov. Často ste na nich mohli narátať aj poltucta rôznych rezov. Žiadna dískrétnosť, priamy útok na bránu.

Spolu s hlavným prúdom sa začali rodiť aj podkategórie. Prvou boli tzv. Fat Faces. Takéto písma by sme dnes zaradili k ultra bold. Boli to skutočne výrazné fonty, ktoré mali často pätky trojuholníkového tvaru. V polovici osemnásteho storočia potom prišla ďalšia vlna a s ňou opäť niečo nové – tentokrát Clarendon, ktorý mali v sebe niečo z výrazneho rodokmeňu Fat Faces a zároveň určitú eleganciu. Menší kontrast, užšie pätky a takisto náraz hodnoty x-height bol navyše zárukou dobrej čitateľnosti aj v menších veľkostiach.

Slab Serif je kategória písiem, ktorá si svoju popularitu udržala dodnes. Stále existuje dostatok fontov, ktoré sú dostupné. Niektoré sú digitalizovanou verziou pôvodných slab serifov, iné zase bezpätkové písma vylepšené o slab serify. Tak či onak, ide o typografiu, ktorá skutočne dokáže upútať pozornosť ešte aj dnes.

zdroj: ilovetypography.com, matthiewmoore.com

2 comments
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Od dizajnu k dizajnu vás prevedie nová kniha

V Českej republike nedávno vyšla publikácia Od designu k designu dizajnéra Pavla Nogu, ktorá má priblížiť históriu grafického dizajnu verejnosti,…