Zase jeden dobrý nápad na slovenské logo…

Keď pred časom Simona Bubánová robila u Michala Havrana tajnosti s novou značkou Slovenska a súčasne s komunikáciou našej krajiny pre budúcnosť, až vo mne duša poskočila radostným napätím a očakávaním. Po niekoľkých národne neosvojených riešeniach a po celonárodných anketách hľadania symbolu som bol skutočne úprimne zvedavý, čo je víťazným riešením.

Tešil som sa ako malý chlapec, že niekto odhalí odrazu niečo a zhíkneme „Ako sme toto mohli nevidieť? To je ono! Áno, toto sme my!“ Po predstavení a prosbe ministra o zhovievavosť a pochopenie, nastalo podivné ticho. Hlasy ľudu, omdlievajúceho z výšky honorára (ktorý je naopak za sedemročnú !? prácu neuveriteľne nízky), ani vystatovanie sa, kto všetko by to urobil za jeden večer, by som do toho nerátal, i keď – nie je to práve ľud, od ktorého sa očakáva, že sa identifikuje s novou tvárou vlasti? Navyše symbol nikde. Po mnohých rokoch hľadania ho riešenie veľkým oblúkom obišlo. Odborníci sa pravdepodobne z úcty a stavovskej súdržnosti nevyjadrujú. Aj som tajne očakával, že pri takej porcii syra sa znovu ozve Havran a pozve spolubesedníkov k pokračovaniu, na ktoré by bolo zvedavých mnoho ľudí. Zatiaľ sa nestalo. Nepochybne inteligentná kampaň s premyslenou budúcnosťou, jednoducho aplikovateľná a aspoň dnes ešte moderná, má pravdepodobne jednu základnú chybu – želanie je otcom myšlienky. Ako prvé mi ihneď napadla moja obľúbená replika z ktoréhosi dielu Slovácko sa nesúdi: No, znie to dobre. Ešte aby to aj pravda bola. Lenže my sa tvárime ako liaheň myšlienok a pokroku, ťahúni kontinentu. V krajine, ktorá má školstvo v katastrofálnom stave, v krajine, ktorá investuje do výskumu a vývoja tri krát menej percent zo svojho HDP, ako je priemer EÚ, v krajine, kde sme hrdí na to, kam až sa dostalo niekoľko z množstva mozgov, ktoré museli hľadať uplatnenie za hranicami… V malej debate, ktorú som vyvolal k novej značke na svojom pracovnom fb to veľmi presne napísal jeden môj (nie len fb) priateľ: Bad idea, mne sa to zdá úplne mimo. Je to tak neskutočne prázdny slogan… Taký genericky, že to môže byt úplne hocičo. Od žuvačiek, až po hocijakú krajinu na svete. A že by to nejako vystihovalo Slovensko? Možno z perspektívy jupikov startupistov z bratislavského podhradia, kde každý ma super ideu, svoj sen o miliónovom biznise… Kde sú tie inovácie? Koľko mame patentov ročne? Koľko článkov v Nature? Koľko SK firiem je na zozname najrýchlejšie rastúcich firiem v EU? Kde sú slovenskí nobelisti?

Je v tom niečo podivne deformované. Veta z tlače, pripisovaná autorom: „ … je dôležité, aby už deti v škole nemuseli memorovať vybrané slová, ale radšej názvy spoločností, ktoré robia dobré meno Slovenska v zahraničí.“ je sama o sebe chorá z mnohých dôvodov, no predovšetkým preto, že ide sama proti posilňovaniu našej identity, hrdosti a vzdelania. To posilňovanie je potrebné ako málo čo. Ale zdola, podporou regionálnej výchovy s množstvom pozitívnych príkladov z bezprostredného okolia. Úspech sa nedá nariadiť a hrdosť a sebavedomie nemôžu stáť na manipulovaní vlastnej povesti. Pravda je nepríjemná v tom, že napokon síce nemusí zvíťaziť, ale určite sa ukáže.

 

Stano Bellan

Prebrané s dovolením Grafie SK, vydavateľa Novín pre grafický priemysel.

Stano Bellan
Nils, Holgersson & Bellan
kreativita, komunikácia, texty

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

RAŇAJKOVÉ online DIZAJN MENU

Milí priatelia a fanúšikovia dizajnových papierov, aj v tomto roku sme pre vás pripravili podujatie RAŇAJKOVÉ DIZAJN MENU, ktorého hlavnou témou bude predstavenie nového vzorkovníka DESIGN PAPERS, v poradí už piateho vydania!
pokračovanie článku

Nová identita pre Batmanovu firmu

Nielen reálne značky potrebujú občas rebrand. Pozrite sa ako komiksový nadšenec navrhol novú tvár spoločnosti Wayne Enterprises, ktorú…
pokračovanie článku

Budweisser je America

Aspoň podľa najnovšieho obalového dizajnu. Ten nadväzuje na retro rebrand, s ktorým značka prišla ešte v Januári tohto roku. Najnovšia…