Ako jeden z veľkých hráčov na poli ESG stratégie sa Telekom zasadzuje o znižovanie uhlíkovej stopy v rámci svojho podnikania a tieto zásady sa snaží pretaviť aj do práce s dodávateľmi. Spoločnosť Packeta si rovnako ako Telekom váži zásady udržateľnosti vo svojom podnikaní a zaviazala sa znižovať negatívne vplyvy na životné prostredie a zlepšovať kvalitu zásielok. Toto kľúčové rozhodnutie jej umožnilo prejsť z tradičných krabíc na kartón-plastové. Táto zmena umožnila ušetriť náklady a zároveň znížiť uhlíkovú stopu.
O čo ide?
Štandardne Telekom využíval v spolupráci so špedičnými spoločnosťami na prenos tovarov jednorazové obaly, resp. kartónové krabice s nízkou životnosťou. Po prijatí zásielky ostala kartónová krabica zákazníkovi, ktorý ju mohol ďalej využívať alebo skončila potom v zberných surovinách.
Packeta po svojom vzore navrhla spoločnosti Telekom riešenie, vďaka ktorému bude využívať namiesto jednorazového obalu tzv. vratný obal. V rámci pilotnej prevádzky tak bude putovať medzi zákazníkom a spoločnosťou Telekom aj niekoľko desiatok ráz (podobne ako vratné fľašky v inom priemysle).
Pilotná prevádzka bude prebiehať od polovice augusta pre zákazníkov, ktorí si objednávajú zásielky cez web. V rámci pilota potom kuriér odovzdá zásielku a zároveň zaistí aj stiahnutie vratného obalu pre ďalšie použitie.
Krabice vydržia viac a sú zo 100% recyklovateľného materiálu
Nové transportné krabice sú vyrobené na Slovensku, sú zo 100% recyklovateľného materiálu a vydržia niekoľko násobne vyššiu záťaž ako ich kartónová obdoba. Vzhľadom k tomu, že použitý materiál na transportné krabice je vyrobený z recyklovateľných materiálov, po skončení životného cyklu vratného obalu sa krabica znovu zrecykluje u výrobcu a vytvorí sa z nej nový vratný obal, prípadne iný produkt. Navyše nové transportné krabice umožňujú vyššiu ochranu zásielok pred mechanickým poškodením či poveternostnými podmienkami, zároveň sú nepremokané a dokážu v maximálnej miere ochrániť zásielku až do jej prevzatia zákazníkom.
Ďalším benefitom je skladanie a rozkladanie vratných obalov, ktoré zaberie o polovicu menej času ako pri kartónových krabiciach, ktoré častým mechanickým rozkladaním, znižovali svoju životnosť. Súčasťou nového obalu je aj špeciálne priradený QR kód, pomocou ktorého spoločnosť Packeta dokáže lokalizovať jeho aktuálnu polohu a predchádzať tak prípadnej strate vratného obalu.
Na pilotnej prevádzke spolupracuje Telekom so spoločnosťami Packeta SK (pre zaistenie distribúcie a vrátenie obalov) a Corplex Slovakia (pre výrobu a recykláciu vratného obalu).