Či už premýšľate, akou farbou vymaľovať kanceláriu, alebo hľadáte spôsob ako na redesign obchodných priestorov, vybrané farby môžu zvýšiť šance na dosiahnutie vašich cieľov. Farba výrazne ovplyvňuje ľudské emócie a správanie. Ak chcete, aby vaši zamestnanci boli produktívnejší, alebo ak chcete “donútiť “ zákazníkov utrácať peniaze, pochopenie základov psychológie farieb vám pomôže vytvoriť priestor, ktorý bude maximalizovať váš potenciál.
Farba na stene môže zmeniť spôsob, akým človek vníma napríklad teplotu. Teplé farby, ako oranžová, červená a žltá môžu spôsobiť to, že ľudia si myslia, že teplota v miestnosti je vyššia než v skutočnosti je. Studené farby, ako sú modrá, zelená a svetlo fialová pôsobia naopak a teda že pocitová teplota je nižšia, než naozaj.
Farby vyvolávajú emócie
Farby evokujú podobné emocionálne reakcie u väčšiny ľudí. Avšak, neplatí to úplne presne. Ľudia z rôznych kultúr môžu mať rôzne myšlienky a emócie pri určitých farbách. Taktiež skúsenosti a zážitky človeka môžu ovplyvniť pocity pri určitej farbe.
Zelená podporuje tvorivosť
Výskum dokazuje že zelená farba podporuje tvorivé myslenie. Ľudia všeobecne majú radi zelenú. Pripisuje sa tomu hlavne to, že si ju priraďujú k prírode a symbolizuje im život, energiu a veci s tým spojené. Takže ak chcete, aby vaši zamestnanci boli viac produktívni, určite vo svojich priestoroch nevynechajte zelenú.
Červená znižuje analytické myslenie
Tu je dôvod, prečo červené športové vozidlá sú ťažšie poistiteľné. Keď ľudia vidia červenú farbu, ich reakcia môže byť rýchlejšia a silnejšia. Avšak hlavne červená znižuje analytické myslenie. Výskum na univerzite v Rochesteri dokázal, že športovci, ktorých oponent ma na sebe červenú farbu, zväčša odchádzajú ako porazení, alebo ľudia vystavení červenej farbe pred testom či skúškou, sú menej úspešní.
Hoci výskum naznačuje, že červená môže byť užitočná, ak sa snažíte prilákať partnera, no nie je užitočná, ak to má byť dlhodobý partner pre ďalšiu spoluprácu. Jedným z možných dôvodov, prečo pri červenej farbe je ťažké sa sústrediť, môže byť spojená so zážitkami z minulosti, ako napríklad z detstva u ľudí ktorí neboli v škole práve tí najšikovnejší a pri testoch videli viac červené písmo, ktoré používajú profesori na opravenie chýb, ako to svoje.
Modrá je vysoko akceptovaná
Pri otázke, aká je vaša obľúbená farba, najčastejšia odpoveď na celom svete je modrá. Jeden z dôvodov môže byť ten, že keď naši predkovia využívali na zobrazenie modrú, ako symbol jasnej modrej oblohy alebo zdroja vody, vždy to bolo dobré znamenie. Priestory vymaľované a zladené do modrej sú obvykle zárukou že uspokojíte väčšinu ľudí.
Žltá nie je obvykle „hit“
Vyhnite sa maľovaniu spoločenských priestorov žltou farbou, pretože väčšina ľudí nie je jej fanúšikom. Avšak ľudia, ktorí majú radi žltú farbu, naozaj vedia prečo ju majú radi, a majú pre ňu veľké zanietenie, na rozdiel od ľudí, ktorí len mierne favorizujú jednu či druhú farbu. Celkovo sa dá povedať že žltá farba ostáva najmenej obľúbená pre masu ľudí, takže pre oslovenie veľkého množstva ľudí, čo možno najmenej využívať túto farbu, tvrdia vedci.
Oranžová je spojená s dobrou hodnotu
Ľudia spájajú oranžovú farbu s dobrými hodnotami. Niektoré značky a predajcovia, tým že začlenili do svojho loga oranžovú farbu, alebo ju inak využili vo svojej reklame, naozaj dosiahli vyššie zisky a väčší záujem klientov a to je jeden z hlavných dôvodov prečo je oranžová tak cenená.
Ružová upokojuje
Dôvod, prečo niektoré športové kluby majú v kabínach pre hostí ružovú, ktorá je známa aj pre odsávanie energie z ľudí a ich upokojenie. Podľa štúdií upokojuje ľudí, po dobu asi 30 minút. Ako náhle ľudia zostanú v pokoji v uvedenom časovom intervale, sú často schopní zostať v pokojnom stave na oveľa dlhšiu dobu aj po opustení priestoru, kde sa ružová nachádza. Teda ružová môže byť dobrá farebná možnosť pre právnické kancelárie, zasadačky a miesta kde často dochádza ku výmene názorov.
Biela môže byť nudná
Biela pôsobí moderne. Firma Apple napríklad využíva bielu farbu na vyjadrenie elegancie a čistoty designu. Avšak, príliš monochromatický vzhľad môže spôsobiť, že ľudia začnú premýšľať o svojich vlastných veciach a znížia tak svoje sústredenie. Napríklad osoba nakupujúca v jednofarebnom bielom obchode môže veľmi ľahko zabudnúť čo má nakúpiť z dôvodu malej stimulácie okolia, čo začne pôsobiť na myseľ „nudne“ a stráca sústredenosť.
Zdroj: Forbes.com