Písmo a font – jedno a to isté?

Je medzi nimi vôbec rozdiel alebo sú tieto dva termíny synonymá? Vraj tam predsa len určitá odlišnosť je. Čo je teda font a čo písmo?

V tradičnej tlači bolo (a je) rozlišovanie celkom jednoduché: Font je verziou konkrétneho písma, v príslušnej veľkosti, hrúbke a štýle. Je to sada kovových znakov. V tomto zmysle ste si nekupovali písmo, ale font: napr. Century Gothic Bold vo veľkosti 20.

Existuje však aj priestor, v ktorom to už nie je také jednoznačné. Miesto, kde sú fonty pružnejším materiálom a kde sa jasná hranica stráca. Digitálny svet. Premena fontu na písmo a naopak je tu oveľa častejším javom. Nie je ničím výnimočným, že sa oba pojmy zamieňajú.

Dosť to pripomína problém so sliepkou a vajcom. Tu je to však rozhodovanie o čosi jednoduchšie. Skrátka, font vychádza z písma. Na blogu, ktorý sa touto problematikou zaoberá, som si prečítal pekné prirovnanie, ktoré do celej veci vnáša jasno. Písmo je ako pieseň a font je jeho nahrávkou. Konkrétnym stvárnením.

Z tohto dôvodu je možné, že v repertoári viacerých typo štúdií možno nájsť fonty, ktoých predlohou je jedno a to isté písmo. Nejde pritom o nič nové. Už v minulosti boli populárne písma kopírované a viac či menej modifikované. Dnes si môžete napríklad taký Garamond kúpiť minimálne z desiatky rôznych miest. Je to jedno písmo, ale rôzne fonty. Jednoduché, nie? :)

 

zdroj: nerdplusart.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Offsetová a digitálna tlač online!

Naša online internetová tlačiareň Justprint.sk sa vyznačuje dobrou náladou pri práci, profesionálnou a priateľskou obsluhou, inovatívnym premýšľaním o polygrafii a snahou…
pokračovanie článku

Filmové plagáty inšpirované Hitchcockom

Michal Krasnopolski je grafický dizajnér, ktorý sa venuje najmä reklame, dizajnu plagátov a obalov. A práve z oblasti plagátového dizajnu je…