V roku 2017 bola jeho snímka Blind Vayshanominovaná na Oscara za najlepší krátky animovaný film. Okrem toho získala viac ako 35 ocenení. Bulharsko-kanadský režisér Theodore Ushev je považovaný za jedného z najúspešnejších tvorcov experimentálnych filmov. Onedlho príde do Žiliny na Medzinárodný festival animácie Fest Anča, ktorý sa bude konať 28. júna – 1. júla.
Theodore Ushev sa narodil v bulharskom meste Kyustendil. Študoval na Národnej akadémii súčasného umenia v Soffi a v roku 1999 odišiel do Kanady, kde sa čoskoro stal jedným z hlavných a inovatívnych tvorcov v National Film Board of Canada. Tu našiel úrodnú pôdu pre rozvoj svojho originálneho umeleckého štýlu. Jeho filmy sú prevažne označované ako experimentálne. Avšak on sám si myslí, že pre experimentálnu tvorbu sú príliš zábavné. „Nemám rád, keď sa moje filmy škatuľkujú do kategórií. Chcem robiť medzi-žánrové veci.“
O tom, že ide o odvážneho tvorcu s jeho vlastným originálnym umeleckým štýlom niet pochýb. Stačí si pozrieť poetický film In Blood Manifesto, ktorý je súčasťou Trilógie 20. storočia. Animoval ho totiž vlastnou krvou. V magazíne Skwigly prezradil, že tým symbolizoval svoj plač. „Pretože nie som schopný meniť veci. Pozoroval som študentov, ako na uliciach bojovali proti korupčným a sebeckým vládam. Polícia ich porazila. Po tvári im tiekla krv. Preliala sa pre nič. Nič sa nezmenilo.“
Doposiaľ vytvoril 15 filmov, za ktoré získal viac ako 150 cien. Jednu získal aj na Fest Anči, a to v roku 2015 za snímku Námesačný (The Sleepwalker). Špeciálnu cenu poroty mu odovzdal Tomm Moore so slovami: „Je to krásna a uchvacujúca abstraktná animácia, ktorá pripomína surrealistické maľby a dokonale pritom pracuje s hudbou. Je to kus poctivej animátorskej práce.”
Dokonalú prácu s hudbou a zvukom vidieť aj v snímke Slepá Vaysha (Blind Vaysha), za ktorú bol nominovaný na Oscara. Krátky 3D film vytvorený na motívy poviedky bulharského spisovateľa Georgiho Gospodinova rozpráva príbeh ženy, ktorá sa narodila s ľavým okom, čo vidí len minulosť a s pravým, čo vidí len budúcnosť. Jej rozštiepené videnie je ako prekliatie, ktoré bráni žiť v prítomnosti. „Nemám rád prácu v 3D, lenže je to veľmi silný príbehový nástroj. Urobil som tri 3D filmy, no toto je prvýkrát, čo som vytvoril snímku, kde je 3D súčasťou samotného príbehu,“ prezradil čitateľom magazínu Cartoon Brew. Ak si niekto myslí, že po oscarovom úspechu môžeme čakať od Theodora Usheva niečo z veľkej produkcie, mýli sa.„Nemám záujem robiť si obrovskú kariéru v hollywoodskom štúdiu.“
Keď si na Fest Anči pozriete jeho filmy, občas budete mať pocit, že sa dívate na prácu viacerých autorov. Každý jeden je však pre Usheva intímnou výpoveďou. Aj preto rád pracuje sám, bez ďalších animátorov. Chce, aby jeho práca bola čo najosobnejšia. Každé jedno políčko, jeden snímok, je ako umelecké dielo. Omnoho viac sa o jeho tvorbe dozviete na masterclasse. Theodore Ushev vie zaujímavo rozprávať.
Medzinárodný festival animácie Fest Anča finančne podporil Audiovizuálny fond a z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.