V štvrtej časti nášho seriálu sa pozrieme na logá niektorých tímov z najprestížnejšej hokejovej súťaže National Hockey League.
V lige, ktorej vznik sa datuje do roku 1917, hrá v súčasnosti tridsať družstiev z najväčších amerických a kanadských miest. Každé s inou históriou aj po stránke vizuálnej prezentácie. Môžeme ich takto rozdeliť do dvoch táborov. Tímy, ktoré si udržujú roky rovnakú podobu a tie, ktoré veľmi radi a často menia svoj vizuál. Platí, že kluby, ktoré sú v NHL od samého začiatku alebo do nej vstúpili pri prvých rozširovaniach súťaže, využívajú čo najmenej modifikované logá tých pôvodných.
Okrem hokejových motívov pracujú dizajnéri pri návrhu lôg predovšetkým s monogramami miest. Výnimky sa však nájsť dajú a týka sa to aj súčasného víťaza Stanleyho pohára. Tím Chicago Blackhawks vstúpil do NHL v dobe prvej expanzie amerických miest do ligy, v roku 1926. S návrhom logotypu prišla manželka prvého majiteľa tímu, filmárka a módna ikona tých rokov Irene Castle. Logotyp – tvár pôvodného amerického obyvateľa – indiána z kmeňa Čiernych jastrabov prešiel najradikálnejšou zmenou iba vo výraze tváre náčelníka. Ten nadobudol pozitívnejší vzhľad v sezóne 1955/56. S nepatrnými zmenami sa toto logo využíva dodnes.
Aj logotyp detroitských Červených krídiel (Detroid Red Wings) ostal takmer nemenný. Najúspešnejší americký klub v NHL (jedenásť Stanleyho pohárov) vstúpil do ligy ako Detroid Cougars (Destroidské pumy), neskôr Detroid Falcons (Sokoly). Aby podtrhol spojenie klubu s mestom automobilov, premenoval nový majiteľ klubu James Norris v októbri 1932 Sokolov na Červené krídla a logom sa stalo okrídlené koleso.
The Hockey News, hokejový magazín s viac ako šesťdesiatročnou tradíciou, zvolil nedávno okrídlené koleso ako vôbec najlepšie logo v lige. Čisté, ikonické logo, ktoré za dlhú dobu prešlo iba jednou zmenou. The Red Wings ako jediný tím nevyužíva trend alternatívnych lôg a dresov, ktorý sa v NHL stal populárnym na začiatku deväťdesiatych rokov.
Čierna, oranžová a biela. To je poznávacia farebná kombinácia tímu, ktorého hráči boli v sedemdesiatych rokoch označovaní ako Broad Street Bullies (Bitkári z hlavnej ulice). Hráči Flyers totiž v tých časoch takmer každú sezónu viedli v tabuľke trestných minút. Sedemdesiate roky boli však aj obdobím, kedy Letci vyhrali Stanley cup. (sezóny 1973/1974, 1974/1975)
Umelec Sam Ciccone navrhol nielen názov tímu, ale aj jeho farebnú kombináciu a logo. Stretávame sa tu opäť s motívom okrídlenia, čiže rýchlosti. Tento krát je to zošikmené písmeno „P“, ktoré dostalo štyri štylizované krídla. Oranžový bod v strede má predstavovať puk.
Na rozdiel od doteraz spomenutých tímov, Králi z Los Angeles (vstup do NHL v roku 1967) menili svoj vizuál už niekoľkokrát. Ten väčšinou svojimi pompéznymi farbami a zdobenosťou presne vystihoval ich názov. Tu vám ponúkame niektoré z logotypov. Tie sa striedali aj v závislosti od práve zvolenej farebnej kombinácie dresov. Čierno-bielo-strieborné prevedeie dresov sa často menilo s čierno-zlato-purpurovým.
Mesto, označované za jedno z najkrajších a najčistejších na svete, zažilo výhru Stanleyho pohára ešte pred vznikom samotnej NHL, v roku 1915. Stalo sa tak pod označením Vancouver Millionaires. V roku 1926 tím milionárov zanikol, aby v roku 1970 západná Kanada opäť získala nový, tento krát pomenovaný Canucks, čo je ľudový výraz pre Kanaďana hovoriaceho po francúzsky.
Neúspešný súper Bostonu Bruins vo finále Stanelyho pohára 2011 prešiel vo svojej histórii niekoľkými zmenami loga a dresu. Prvé logo nazvané jednoducho „Stick-in-Rink“ (Hokejka na klzisku) bolo využívané v rokoch 1970–78 a už mierne modernizované aj ako alternatívne logo v rokoch 2003-2007. Logotyp je zložený z hokejky v tvare písmena V, ktoré má podľa jeho návrhára Joea Borovicha symbolizovať okrem začiatočného písmena mesta tiež victory (víťazstvo). Hokejka je umiestnená na modrom obdĺžniku vytvárajúcom písmeno „C“.
Vedenie tímu v roku 1978 urobilo krok k zmene imidžu Canucks, ktorý sa neskôr ukázal ako ten vôbec najnevydarenejší. Dizajnérska spoločnosť Beyl & Boyd bola poverená navrhnúť nové dresy, ktoré boli otitulované ako najhoršie v histórii profesionálneho hokeja. Definitívny koniec nevkusných dresov od san franciskej spoločnosti nastal v roku 1985. Nové logo nazvané „Flying Skate“ (letiaca korčuľa) so svojím lejzre evokujúcim dizajnom bolo občas označované ako Star Wars logo.
V roku 1997 Canucks predstavili nové logo, v ktorom kosatka prelamuje ľad v štýle indiánskych malieb a formuje tak štylizované „C“. Fanúšikovia obviňovali vedenie, že logo je iba sebeckým odkazom na ich materskú spoločnosť Orca Bay a nie navodením tematiky západného pobrežia Kanady, ako to obhajoval generálny manažér Pat Quinn.
V rámci rozširovania súťaže v roku 1970 sa aj tím z Buffala dostal na mapu NHL. Názov tímu bol navrhnutý fanúšikmi a odsúhlasený prvým majiteľom Seymourom Knoxom, ktorý v názve sabres – šable videl zbraň v rukách vodcov. Zbraň, ktorá môže byť použitá efektívne na útok i obranu. Originálne logo z rokov 1970-1996 sa využíva aj v posledných sezónach. Zmenil sa však stupeň farebnosti. Súčasné dresy a logá sú podstatne tmavšie.
V rokoch 1996-2006 sa dostal na dresy ako hlavný motív bizón. Ostatné dve logá nemali dlhé trvanie. Alternatívne logo s dvoma prekríženými šabľami nad pukom vydržalo šesť rokov. Štylizovaný bizón, často hanlivo označovaný ako banánový slimák, ako štvrté logo v histórii tímu, bol využívaný iba v sezónach 2006-2010.
Klub Edmonton Oilers sa presunul do NHL po bankrote konkurenčnej ligy WHL, v ktorej pôsobil od roku 1972. Originálny „roztečený“ dizajn pretrval aj po vstupe olejárov do NHL v roku 1979/1980. Tradičný dizajn zostal nedotknutý až do roku 1996, kedy sa modro-oranžová kombinácia mení na tmavomodro-medenú s pridaným červeným kruhom.
Kanadský ilustrátor, spisovateľ a návrhár hračiek Todd McFarlane, známy v USA a Kanade predovšetkým vďaka komixovej sérii Spawn, bol v roku 2001 oslovený na realizáciu nového loga Oilers. Toto logo sa výrazne odklonilo od tých predchádzajúcich a to nielen farebnosťou. Kvapka oleja v kovovom kolese s piatimi zúbkami symbolizovala päť víťazstiev v Stanleyho pohári.
Majiteľ prvého mužstva z USA, Bostonu Bruins, v lige Charles Adams dal generálnemu manažérovi Artovi Rossovi úlohu, aby prišiel s prezývkou, ktorá by predstavovala neskrotné zviera vyznačujúce sa rýchlosťou, agilnosťou a šikovnosťou. Ross prišiel so slovom „Bruins“, čo je staroanglický výraz pre hnedého medveďa. Hnedo-žltá kombinácia bola nielen odkazom na medvediu tematiku, ale aj poznávacim sfarbením Adamsovho reťazca obchodov s potravinami First National Stores.
Počas sezóny 1948–49 sa prvýkrát na dresoch objavilo písmeno „B“ v kruhu s malým číslom 24 na jeho ľavej strane označujúce rok vstupu tímu do NHL. Nasledujúcu sezónu bolo logo modifikované do tvaru, aký poznáme v súčasnosti. To, čo sa počas rokov menilo, boli iba proporcie loga a jeho rozdielne farebné verzie prispôsobené – kontrastujúce s odtieňom farby dresu. Pokusy nahradiť Béčko medveďou hlavou neboli úspešné, naopak, rýchlo zavrhnuté.
Zakladajúci člen NHL, mužstvo Canadiens, je tiež najdlhšie existujúci profesionálny hokejový klub na svete (1909). Jedno z najstarších a najrozoznateľnejších športových lôg bolo prvý krát použité v sezóne 1917–18, kedy klub zmenil svoj názov z Club athlétique Canadien na Club de hockey Canadien. Preto sa okrem písmena „C“ nachádza v logu aj písmeno „H“, ktoré zastupuje slovo hokej. Súčasná podoba loga sa používa od roku 1952.
Toronto je ďalším z tímov, ktoré patria k takzvanej orginal six, čiže šiestim pôvodným tímom ligy. Druhý najúspešnejší klub v histórii NHL (trinásť Stanleyho pohárov) vstúpil do premiérového ročníku ligy pod názvom Arenas. O päť rokov ho nový majiteľ klubu – hrdina z prvej svetovej vojny Conn Smythe mení na Toronto Maple Leafs. Väčšina ľudí si spája názov tímu iba s národným symbolom Kanady – javorovým listom. Pravdou však je, že Conn Smythe zvolil názov na počesť Regimentu Javorových listov v Prvej svetovej vojne. Tím nosil v premiérovej sezóne biele svetre so zeleným listom na hrudi. Nasledujúcu sezónu už obliekali hráči modro-bielu kombináciu, ktorou nadviazali na torontskú športovú tradíciu vo využívaní modrej ako základnej farby. S miernymi úpravami počas rokov vzniklo logo terajšie – minimalistická verzia javorového listu, pripomínajúceho ten z kanadskej zástavy. Alternatívne logo z rokov 2000 až 2007 je monogramom obsahujúcim akronym mena tímu.
Predchodcovia New Jersey Devils boli tímy Kansas City Scouts a Colorado Rockies. Tieto tímy sa väčšinou neodlepovali z dna tabuľky a tak sa klub v roku 1982 presťahoval do štátu New York s cieľom vybudovať opäť úplne nový tím. Logo Devils je monogramom mesta New Jersey, doplneným o dva diabolské rohy na vrchu písmena „J“ a špicatým chvostom na jeho konci. Navrhla ho manželka prvého vlastníka Devils. Do sezóny 1992/93 bol kruh obkolesujúci monogram a linky zelené, v súčasnosti sú čierne.
Malými zmenami prešlo tiež logo iného tímu zo štátu New York – Rangers. Klub bol založený v roku 1926 ako protiváha k už existujúcemu tímu NY Americans. Najskôr boli nazvaní podľa pohraničnej policajnej hliadky Tex´s Rangers, preto aj policajný odznak ako hlavný motív a patriotická modro-červeno-biela farebnosť. Logo bolo využívané už v dvadsiatych rokoch minulého storočia. Na svojich dresoch však newyorkskí Jazdci vždy preferovali namiesto odznakou jednoduchý diagonálny nápis R-A-N-G-E-R-S.
Profesionálny hokej na susednom Long Islande začal písať históriu v sezóne 1972/73. Tím sa pomenoval Islanders, práve pre umiestnenie na ostrove Long Island. Ostrovania sa od začiatku museli pasovať so statusom menej populárneho tímu než Jazdci. Výnimkou bolo ich najúspešnejšie obdobie začiatkom 80-tych rokov. Vtedy vyhrali Islanders za sebou devätnásť sérií v play off, čo je výkon, ktorý sa nepodarilo zopakovať žiadnemu tímu v profesionálnom športe.
Prvé logo tímu vytvoril John Alogna. Monogram NY bol umiestnený na siluete Long Islandu, pričom časť ypsilonu mala pripomínať hokejku. Vrch písmena „I“ zo slova Islanders končí na bode, kde sa nachádza štadión tímu. Ostrovania po víťazstvách v Stanley cupe aktualizovali svoje logo, keď doplnili k trom oranžovým pásikom na hokejke aj štvrtú. Presne toľko pohárov získali. Okrem pokusu o rebranding v roku 1995 ostalo toto logo nemenné počas celej histórie klubu.
Pred sezónou 1995/96 sa vedenie Ostrovanov pokúsilo zmeniť celkový výzor svojho družstva. Výsledkom bolo logo so zamračeným rybárom držiacim hokejku. Reakcia fanúšikovskej základne bola natoľko negatívna, že manažment prisľúbil návrat k originálnemu logu hneď, ako im to dovolia pravidlá ligy. Nasledujúcu sezónu bolo rybárske logo využívané len na alternatívnych dresoch, aby v sezóne 1997-98 nadobro vymizlo.
Mesto z kanadskej provincie Alberta vstúpilo do NHL pred tridsatimi troma rokmi kúpou práv od klubu Atlanta Flames. Plameňmi sa mužstvo z Atlanty nazvalo po ohni, ktorý takmer zničil mesto. Ten bol výsledkom slávneho víťazného pochodu Generála Shermana počas Americkej občianskej vojny. Hlavné logo plameňov z Calgary je horiace „C“. To bolo navrhnuté rodáčkou, grafickou dizajnérkou Patriciou Reddittovou. Dizajn ostal stále rovnaký, menila sa iba farebnosť v závislosti od dresov. V roku 2007 bolo predstavené alternatívne logo s motívom horiaceho koňa, čo je taktiež odkaz na pochod generála Shermana.
Za zmienku stojí aj logo tímu, ktorý v NHL pôsobil od roku 1979 do roku 1997. Logo Hartford Whalers je všeobecne označované ako jedno z tých najzaujímavejšie riešených. Šikovne navrhnuté logo hartfordských veľrýb od dizajnéra Petra Gooda má v sebe všetko podstatné – chvost modrej veľryby, iniciály H a W, pričom písmeno H je krásnym príkladom využitia negatívneho (bieleho) priestoru. Pred pätnástimi rokmi bol tím veľrýb premiestnený do Severnej Karolíny, kde sa z nich stali Carolina Hurricanes.
5 comments
Jedna vec ma zaujima, logotypom sa tu nazyva napriklad aj hlava indiana hned na zaciatku clanku. Otazka na tych, ktori sa viac vyznaju v terminologii, nez ja.. nie je logotyp nahodou logo vytvorene cisto pismom? Ako napriklad Sony, Panasonic atd…
Nie Martin. Je to vcelku prosté – logo je skôr slangový výraz pre logotyp. Iné významy v tom nehľadaj.
To co ty vravis je „wordmark“. Okrem toho existuje samotny „symbol“, „monogram“-spojenie pismen,znakov-vacsinou inicialy, „ambigram“-logotyp ktory ked obratis o 180° sa cita rovnako.
Logotyp je len vseobecny nazov.
wow, skvely clanok, uz dlhsie som sa chcel tomu povenovat. dobre spraveny prieskum. este za pozornost stoja urcite aj brankarske masky, ktore v minulosti boli ikonicke.
len este detail…
Detroit nie je jediny klub, ktory nema alternativne dresy. Zaciatkom 90. rokov nosili vacsina tymov z original six na niekolko zapasov „retro“ dresy http://www.jeffsjerseys.com/YzermanInThrowback.jpg
teda ak este nepocitam ako alternativne dresy pre winter classic eventy.
jediny kto momentalne nema alternativne dresy je Winnipeg Jets, ktory ich nemaju dnes ani pocas prveho fungovania v NHL 70. a 90. rokoch.
Máš pravdu Martin. Logotyp je typograficky vyriešený názov ako značka – žiadne logotyp = skrátené logo!