Lettering vs Calligraphy

Vždy predstavovali dve odlišné techniky. Napriek tomu sa nájde málokto, kto by vedel jednoznačne vytýčiť hranice jednému či druhému. Lettering vs. kaligrafia. Práve tak sa nazýva nový projekt dvojice Berlínčanov Martiny Flor a Giussepeho Salerna. Ich cieľom je zviesť dohromady obe formy umenia tvorby písmen, zároveň však hrdo poukazujú na odlišnosti, ktoré každá z ciest má.

Výsledkom ich práce je určitá forma dialógu, ktorý prebieha na papieri, ale sledovať ho môžete i v online priestore. Obaja – kaligraf Giussepe i lettererka Martina – simultánne vytvárajú jedno písmeno denne. Kľúčové slovo, ktoré je pre dvojicu referenciou, pripravuje vždy určený moderátor. Ľudia, ktorí na webstránku projektu zavítajú, môžu následne voliť svojich favoritov spomedzi prác oboch autorov. Odborný feedback dostávajú Martina a Giussepe od špeciálnych „hostí“, prizvaných, aby vybrali písmeno, ktoré je, podľa ich mienky, najlepšie. Veľa z nich je určitým spôsobom spätá s typografiou. Sú medzi nimi kaligrafi, autori a blogeri z celého sveta ako Jan Middendorp, Stephen Coles či Nina Stössinger.

logo-lettering-vs-calligraphy

Inšpirácia v každom písmene

Martina, aktuálne pôsobiaca v Berlíne, pochádza z Buenos Aires. Študovala v Holandsku, kde absolvovala program Type & Media. V rámci letteringu uplatňuje svoje schopnosti nadanej dizajnérky a ilustrátorky. Martina vytvára svoje písmená rukou i digitálne a následne ich vylepšuje a vytvára variácie.

Giussepe Salerno k práci pristupuje celkom inak. Jeho technika spočíva v opakovaní konkrétneho písmena či celého slova, pokým sa mu výsledok nezdá dostatočne dobrý a v správnej kompozícii. Giussepe sa kaligrafii venuje od pätnástich rokov ako samouk. Pochádza z Torina, kde vyštudoval grafický dizajn. Vo Valencii, kam sa neskôr presťahoval, založil dizajnové štúdiou Resistenza spolu s Pacom Gonzalezom, ktorý sa tiež intenzívne podieľa na projekte Lettering vs. Calligraphy (LVSC).

expo-battle

Dve techniky, dvaja priatelia

Tento súboj, ktorý medzi sebou vedú Flor a Salerno, má svoj pôvod v Typostammtisch. Ide o typograficky zamerané stretnutia, organizované v Berlíne. Na jednom z nich sa Martina a Giussepe spoznali. Obom padla do oka práca toho druhého. Kritika a postrehy, ktoré si pritom vymenili, boli pre oboch prospešné a spolupráca na sebe nenechala dlho čakať.

Svoj spoločný projekt považujú za pole, na ktorom môžu jeden druhého inšpirovať svojou prácou k tomu, aby bol ešte lepší. My ostatní sa môžeme zatiaľ pozerať, ako sa im v tom darí. A nielen to.

Ihrisko aj škola

LVSC nie je iba priestorom pre mimopracovnú sebarealizáciu oboch talentovaných dizajnérov, ale aj niečo, čo umožňuje ľuďom zvonku pochopiť to, ako Mária i Giussepe pracujú a všimnúť si rozdiely v oboch technikách. Všetko nielen z teoretického, ale aj z praktického aspektu, kedy môžeme veci vidieť sformované do pôsobivej vizuálnej formy. Tá navyše funguje na princípe porovnania. Takýto prístup je poučný i zábavný zároveň.

Prvá fáza projektu pozostáva z kompletnej latinskej abecedy, spolu so sadou Cyrillic a Arabic znakov. V marci 2013 bola v berlínskej galérii Mota Italic, predstavená prvá výstava zo série Lettering vs Calligraphy. V budúcnosti by sme mali byť svedkami zmerania si síl viacerých hostí, ktorí sa projektu zúčastnia. Vďaka tomu bude letteringvscalligraphy.com rozsiahlou zbierkou rôznorodých písmen a zároveň ukážkou práce umelcov a dizajnérov z celého sveta. Ihrisko, kde sa zároveň odovzdávajú skúsenosti a vedomosti.

Niekoľko ukážok z tvorby oboch autorov

U-Intricated super-duper-ultra-extra-k Combative-e Classic-z 5minutes

zdroj: ilovetypography.com

 

3 comments
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Káva od výmyslu na jednom plagáte

Plagát je fascinujúcim médiom. Presne vymedzený priestor sa dá využiť na tisíc spôsobov. Tak, že vždy môže vzniknúť…