Českí olympionici majú nový vizuálny motív…

A nie je to bohviečo. Samozrejme, ide o uhol pohľadu, ktorý je – ako inak – subjektívny. Teraz však úprimne. Dá sa takýto dizajn považovať za aktuálny zoči voči súčasným trendom a štandardom, či už vo svete alebo aj bližšie našim zemepisným šírkam? Myslím, že nostalgia za prácami Alfonsa Muchu sama osebe nestačí.

Autori sa inšpirovali jeho prvou československou známkou z roku 1918, konkrétne sa zamerali na jeden detail, ktorý možno vidieť práve na tomto kúsku histórie. Na známke je vyobrazená obec Hradčany, ktorá je lemovaná lipovými listami.

Tie sa podľa slov samotných tvorcov stanú hlavným motívom českej výpravy. „Mucha bol vlastenec a zástanca myšlienok panslavizmu. Hry sa konajú v Rusku, nemohli sme preto vybrať lepšie.“ Vysvetľuje predseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval.

Retrolympiáda

Podľa vyjadrení výrobcu športového oblečenia Alpine Pro, ktoré budú mať športovci na sebe, je lipový list v tvare srdca vhodne zvolený ako najvýraznejší prvok. Vidí v ňom metaforu na lásku (k športu), ale i bojovnosť, ktorá je potrebná k úspechu.

S tým možno viac či menej súhlasiť; napokon takéto vnímanie symbolu srdca je dlhodobo zaužívané. Viac než samotný obsah vizuálu však vyvoláva rozpačité reakcie skôr prevedenie, v akom je výsledný dizajn. Rozmiestnenie prvkov, ich tvary (čo asi symbolizuje špirála?)– celé to pôsobí ako ústrižok ľudovej výšivky.

Je možné, že sa akademický maliar Milan Jaroš, nechal príliš uniesť pamiatkou starých čias a akosi zabudol, že vizuálna identita športového tímu by v roku 2013 mala predsa len vyzerať trochu inak. Možno viac inovatívne. (Z)Dravšie?

Nepatrím k obdivovateľom futuristicky pôsobiacich vizuálov, ale som jediný, komu príde tento dizajn zastaralý? Akoby odkreslený z printu či odznačiku, čo ležal v šuplíku, ktorý naposledy zatvorili niekedy v šesťdesiatych.

foto

Logo predstavil bývalý český tenista Ivan Lendl

 

Pekná myšlienka, ktorej čosi chýba

Na druhej strane je sympatické, že Česi pri tvorbe vizuálnej identity na olympijské hry nezabudli na národnú symboliku. Veď o to tam vonku ide, nie? Reprezentovať svoju krajinu. Vidno, že autori premýšľali aj nad posolstvom motívu a jeho prepojením na ruskú lokalitu. Má však Mucha a jeho tvorba v tomto prípade iný ako čisto marketingový význam?

Reprezentácia si oblečenie s aktuálnym motívom na seba oblečie na olympijských hrách 2014 v Soči. Kolekcia má byť predstavená na jeseň a záujemcovia z radov fanúšikov si budú môcť jednotlivé kúsky zakúpiť. Ak teda majú radi retro.

Páči sa Vám nový vizuálny motív českých olympionikov?

[myo_poll poll =6234 type = bar perc = yes]
3 comments
  1. Veľmi podobný grafický motív použila táto firma aj pre slovenskú reprezentáciu pri minulých OH. Jednofarebná verzia je celkom pekná, aj keď vyzerá ako recyklácia nápadu použitého pre Slovensko. V plnofarebnej verzii to trocha pripomína výšivku z Dorky z roku 1982.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Saura: víno zrodené z kameňa

Obalový dizajn vína, ktorý stavia na výraznom reliéfe etikety je inšpirovaný lokalitou, z ktorej produkt pochádza.
pokračovanie článku

Set textúr dreva zadarmo

Dnes pre vás máme tip na túto sadu textúr, ktorú nájdete na portáli Graphic Burger. Všetky spájajú dve…