Je stále ťažšie nachádzať pekné veci v skutočnom živote, pokiaľ v ňom a s ním človek skutočne žije. Do istej chvíle, čo trvalo dlhé roky, som s potešením písal do kníh, na ktorých som sa podieľal, venovanie: Svet je v skutočnosti krajší a lepší ako sa nám zdá. Bol som o tom presvedčený a o to čudnejšie to muselo pôsobiť na ľudí, ktorí mali lepší zrak, či pozerali na rovnaký svet z iného uhla. Už to nepíšem. Stratil som tú odvahu i drzosť. Nie, že by som si to ďalej nemyslel, len som pravdepodobne i ja zmenil pozorovateľňu a uhol. Svet v globále stratil glanc, ale o to viac sa v tom blate lesknú detaily.
V náplave balastu produkujú ľudia s invenciou a vkusom nápadité a krásne veci, ktoré by plnili funkciu i škaredšie, obaly na tovar, ktorý sa rovnako dobre predával i v tom starom obale, firemnú identitu, ktorá dokonca potiera vážnosť firiem, ktoré za ňu zaplatili až dosť, vytvárajú nové písma v časoch, keď si textové editory vystačia aj s tromi a väčšina ľudí písmo ani neocení, ani nerozozná. Práve títo ľudia však prispievajú k zlepšovaniu sveta a jeho znesiteľnosti (písal som na tomto mieste o tomto poddruhu asi pred rokom, keď som vzdával hold kaligrafom), no hlavne zahŕňajú do tohto konceptu všetkých, ktorí sa chcú zlepšovania zúčastňovať. Teda i tých, ktorí si s pevnou vierou vo vynikajúci výsledok objednávajú tieto produkty u známych i neznámych a pomáhajú tak jedným žiť a druhým rásť.
Samostatným nástrojom a priestorom, v ktorom firma verejne prezentuje svoj názor, vkus, postoje, veľkosť, zaradenie atď. sú nástenné kalendáre. Ak firma prikročí k rozhodnutiu ísť v prezentácii týmto smerom, je niekoľko dôvodov i spôsobov. Či len nechá dotlačiť svoje logo na predĺžené pozadie erotických fotografií alebo vyleštených kamiónov a vyrieši tak súčasne koncoročný prezent servisákom, alebo vstúpi do realizácie vážnou produkciou autorského kalendára na mieru, vždy je tu rovnaká túžba – visieť na onej zamýšľanej stene po celý rok a byť impulzom k tomu, aby Váš klient mohol svojim návštevám s pýchou poznamenať: „to je náš partner…“ Aby si z kalendárov, ktoré dostal, vybral práve ten Váš, musí mať dôvod. Ideálne by bolo nechať si (aspoň pre vašu spoluprácu najvýznamnejších) vyrobiť každému kalendár na mieru a presne na miesto, kde by mal visieť. I keď dnes, v časoch, keď dokážu vydavatelia adresne prispôsobiť noviny, to už realizovateľné je, reálne asi nie. V každom prípade je treba poznať to, čo túto cieľovú skupinu spája. Ak vynecháme medzihru o nadbiehaní niečiemu vkusu a zložitosti prienikov, potom konštatovanie, ktoré s určitosťou platí je, že spoločným menovateľom ste práve Vy, Vaša spoločnosť. Nástenný kalendár totiž nie je len možnosťou ako ulahodiť a zavďačiť sa, ale predovšetkým nástrojom k ovplyvňovaniu názoru, ako chcete byť „Vašou verejnosťou“ vnímaní. Prinášate Váš pohľad na to, čo je obsahom kalendára, osobitý postoj, niekedy, nebojím sa povedať, že až posolstvo. Ale to už záleží predovšetkým na tom čo kto a komu. Možno sa zdá, že dnešná téma sezónu kalendárov prešvihla o štvrť roka. Sezóna posolstiev ale nemá koniec. Je čas opustiť kvázikomunikáciu a povedať ľuďom to, čo chceme, aby o nás vedeli. Možno potom budú hrdo vešať na stenu naše kalendáre a prestanú vnímať reklamné bloky v telke ako príležitosť vybaviť si „to svoje“.
Stano Bellan
Prebrané s dovolením Grafie SK, vydavateľa Novín pre grafický priemysel.
Stano Bellan
Nils, Holgersson & Bellan
kreativita, komunikácia, texty