Nadčasový symbol funguje už viac ako storočie bez vizuálnej zmeny

Olympijský symbol – vo svete všeobecne známy ako olympijské kruhy – je vizuálnym ambasádorom olympizmu pre miliardy ľudí. Na základe návrhu, ktorý prvýkrát vytvoril Pierre de Coubertin v roku 1913, sú olympijské kruhy globálnou reprezentáciou olympijského hnutia a jeho aktivít už viac ako storočie. 

Pri pohľade na symbol musí byť každému jasné, že Pierre de Coubertin obľuboval minimalizmus. Každý kruh v logu reprezentuje jeden kontinent. Spoločne tak symbolizujú stretnutie atlétov z celého sveta. Hoci bolo 5 kruhov navrhnutých už skôr, svoju premiéru zažili až na VII. olympijskych hrách v roku 1920 v Antverpách. Napriek jemným grafickým zmenám z roku 1986, kedy boli zadefinované malé medzery medzi jednotlivými kruhmi, bola podoba symbolu nezmenená. V roku 2010 sa od týchto medzier upustilo a piatim kruhom prinavrátili pôvodnú víziu autora.

Každý ročník olympijskych hier je špecifický vlastnou vizuálnou identitou. Základným kameňom je samozrejme logo, ktorého súčasť nevyhnutne tvorí nadčasový geometrický symbol. Vytvoriť takéto logo nie je pre dizajnéra ľahkou úlohou. Pozrite sa, ako sa s touto výzvou vysporiadali dizajnéri od začiatku 70. rokov po dnešok.

Rôznorodé prístupy, ktoré z veľkej časti definovali technologické možnosti doby, je možné vidieť aj na plagátoch. Niektoré z nich boli vytvorené ešte skôr, ako bol svetu predstavený prvý Apple Macintosh.

Za zmienku určite stojí aj plagát z dielne štúdia Unimark International, ktorý bol vytvorený pre kandidatúru mesta Denver. Modernistický dizajn, typický pre Spojené štáty v neskorších 60. rokoch, v sebe nesie rukopis Massima Vignelliho, jedného zo zakladateľov štúdia. Plagát bol jednoduchý, nápadný a samozrejme nadčasovo navrhnutý. Škoda, že svet nemohol spoznať potenciál tohto konceptu v komplexnejšom zmysle. Nepopierateľne by sa zapísal do dejín dizajnu. XII. olympijske hry sa v roku 1976 nakoniec konali v Innsbrucku. Ich vizuál je… úplne iná šálka kávy.     

Mgr. art. Adrián Juráček
www.malinastudio.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Moogurt: hravý obal, ktorý vynikne

Balenie jogurtov, vďaka špecifickému využitiu papierového nosiča medzi konkurenciou zaujme na prvý pohľad.
pokračovanie článku

Sila značky – séria vizuálov so zaujímavou myšlienkou

Branding je často dôležitejší ako si mnohí ľudia myslia. O tom je aj nasledovný projekt od Norte Branding, ktorý trochu mieša svetoznáme značky a ich produkty, aby práve na význam silnej značky poukázal.
pokračovanie článku

Vyšiel FontExplorer X Pro 7 pre Mac

Riešenie, ktoré uľahčuje prácu s písmami a ich katalogizáciou prichádza s novou verziou aj pre Mac. Čo nové ponúka?
pokračovanie článku

Získejte roční upgrade QuarkXPress zdarma

Kupte plnou verzi nebo upgrade QuarkXPress 2017 a získejte 12-ti měsíční Upgrade Plan. Při koupi QuarkXPress 2017, komerční i státní…