Logoseriál: Škoda Auto

Ak vynecháme samotné kvality motorových vozov, tak česká automobilka za svoju celosvetovú popularitu vďačí aj svojmu sponzorstvu Tour de France či Majstrovstiev sveta v hokeji. Logo, ktoré na každoročných podujatiach vidíme na dresoch pretekárov, ľadovej ploche a samozrejme autách, je z hľadiska grafického dizajnu zaujímavé vďaka svojej originalite na poli automobilových značiek a štýlovej čistote. Simply clever.

„Ak chcete odpoveď na Vašu požiadavku, tak by ste sa mali pokúsiť napísať ju v jazyku, ktorému rozumieme.“ Táto veta od nemeckého výrobcu, ktorého Václav Klement v liste žiadal o opravu u nich zakúpeného bicykla, spôsobila, že si zdravo nahnevaný mladík spolu s technikom Václavom Laurinom založil vlastnú opravovňu a výrobňu bicyklov. Z tej sa čoskoro stal úspešný závod motorových vozidiel, ktorý v súčasnosti vyváža automobily, s výnimkou Severnej Ameriky, po celom svete.

Firma so sídlom v meste Mladá Boleslav bola založená v roku 1895 pod názvom Laurin & Klement. Prvé logo, okrem ilustrácie kolesa, mien zakladateľov a miesta pôsobenia, obsahovalo aj nápis Slávia ako hrdý odkaz na slovanský pôvod. Ten bol ešte podtrhnutý vetvami s listami lipy.

image-logo-01

V roku 1904 sa na krátku dobu stal symbolom spoločnosti ozdobný nápis Laurin & Klement, aby bol rok na to zredukovaný na iniciály zakladateľov. Ornamentálnym motívom umiestneným okolo písmen nadväzovali na vtedajšie dizajnérske prejavy v štýle výtvarného slohu Art Noveau. Vavrín symbolizoval víťazné ťaženie značky, ktorej motorové vozidlá sa začali úspešne predávať. Predovšetkým bol však odkazom na priezvisko Václava Laurina. Latinské spojenie „laurus nobilis“ je pomenovaním pre vavrín.

IMAGE144

 

Skoda2

Rok 1925 priniesol významnú zmenu pre dvojicu zakladateľov. Václavovia vtedy podpísali zmluvu o zjednotení Laurin & Klement so Škodou Plzeň. Dominantou nového znaku oválneho tvaru sa tak stal nápis Škoda po kľúčovej osobe v rozvoji priemyslového podniku na výrobu ťažkých strojov Emilovi Škodovi. Vavríny však zostali zachované. Toto logo bolo v nasledujúcich rokoch využívané spolu s tým, ktoré sa stalo svetoznámym a využívaným dodnes.

skoda3

Nový symbol spoločnosti vznikol v hlave obchodného riaditeľa Škody Tomáša Magliča ešte pred spojením s Laurin & Klement. Maglič, inšpirovaný indiánskym sluhom, ktorého si Emil Škoda priviezol zo svojej obchodnej cesty po Amerike, vytvoril štylizovaný náčrt hlavy indiána. Ten bol ďalej posunutý na spracovanie umelcovi, ktorého meno nie je dodnes s istotou známe. Najčastejšie spomínaným pánom stojacim za ochrannou známkou je kubistický sochár Otto Gutfreund. Modrý symbol indiána bol zaregistrovaný roku 1923 v dvoch verziách – s piatimi a tromi perami. V roku 1926 bol presadený štylisticky bezchybný variant s tromi perami, nazývaný aj okrídlený šíp. Krídlo má, okrem iného, predstavovať rozpätie výrobného programu. Šíp zasa pokrokové výrobné metódy a oko technickú bystrosť.

skoda4

Po tom, čo bola pre nepriaznivú ekonomickú situáciu Škoda začlenená do koncernu Volkswagen, prišiel aj čas na nový začiatok. Písal sa rok 1991, keď automobilka predstavila pozmenenú firemnú značku. Tá dostáva zásluhou zelenej farebnosti niekoľko nových významov. Naberanie nových síl, sviežosť a rast. Okrem toho, žiaden iný konkurenčný výrobca motorových vozidiel zelenú farbu nepožíval. Začlenenie do Volkswagenu zahŕňalo aj zmenu názvu. Zo Škody sa stáva Škoda Auto. Upozornenie na túto zmenu sa pretavilo v navrátení textu do loga. Čierny kruh, kde bol umiestnený, mal vyjadrovať 100-ročnú tradíciu.

200px-Škoda_logo.svg

 

Vedenie mladoboleslavskej automobilky prišlo pred pár rokmi s požiadavkou modernejšej a uhladenejšej vizuálnej identity. Aby sa dosiahli tieto atribúty, logo muselo prejsť niekoľkými zmenami. Okrídlený šíp bol zväčšený na úkor kruhu. Farebný odtieň bol zjemnený a nazvaný „Škoda Green“. Lemovanie dostalo chrómový efekt. Zmizol tiež nápis Škoda Auto. Spolu s novým sloganom „The New Power of Škoda“ bolo logo prvýkrát oficiálne predstavené v marci 2011.

oa4t9u

Logo sa stretlo skôr s negatívnymi ohlasmi. Aj spoločnosť musela uznať, že je v niektorých prípadoch nevýrazné. A tak muselo rozporuplné logo prejsť jemnými modifikáciami už po pár mesiacoch od svojho predvedenia. Zmenou prešlo tieňovanie a svetlosť kruhu, čo dodalo logu oblejší dojem. Pridaná bola tiež obrysová linka na okrídlenom šípe. Opäť sa vrátil aj nápis Škoda.

 

200px-Skoda_Auto_logo_(2011).svg

3 comments
    1. Dle mého skromného názoru proto, že to logo je příliš složité, jemné a „tmavé“. Když si logo dáte do šedé varianty (simulace chromu tak, jak je na nových modelech) a podíváte se na něj z dálky tak zjistíte, že logo Škodovky je rozpoznatelné z daleko menší vzdálenosti než konkurenční značky. Podívejte se tak na loga VW, Citroen, Audi, Peugeot, všude je bílá a tmavá v daleko lepším poměru než u Škodovky a rozpoznatelnost tedy mnohem vyšší. Nejlepší logo je IMHO to z roku 1991, právě proto, že je mnohem lépe rozpoznatelné na dálku – ty poslední dva pokusy jsou skutečně k pláči.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť