Typografia – pravidlá a pojmy I.

Typografia, ako určitá forma umenia a techniky navrhovania písiem, má dôležité miesto v živote dizajnéra. Nejde iba o výber jedného či dvoch fontov, ktorými bude písaný text. Voľba písma a to ako sedí k celkovému layoutu, farbám a ostatným prvkom ovplyvňuje okrem iného aj to, či bude hotový výstup dobrý alebo nie.

Nie je teda žiadnym veľkým tajomstvom, že ak chceme, aby vec, ktorú vytvoríme, patrila do prvej kategórie, oplatí sa poznať aspoň základné pravidlá. A držať sa ich. Ale zase nie príliš. Niekedy sa naopak oplatí dať aj na svoju intuíciu a porušiť nejaký ten zvyk. Hlavne ich neporušiť všetky naraz :).

Prvým krokom pri práci s textom je samozrejme výber písma. V súčasnosti existujú obrovské zásoby písiem na nespočetných portáloch, kde si je z čoho vyberať. Je to podobné, ako keď stojíte pred regálom v obchode, kde na vás z políc zíza neuveriteľné množstvo variácií jedného tovaru. A tak, ako sa stáva, že si človek nevie vybrať, ktorá paštéta je tá naj, môže nastať problém aj pri voľbe toho-pravého medzi fontmi. Na otázku, či platené alebo tie zadarmo, vám neodpoviem. Skvelé kúsky nájdete v oboch táboroch. Treba iba hľadať.

Čo si pri výbere písma všímať najviac:

Veľkosť

Každé písmo je tvorené inak. Vždy to závisí od toho, aký zámer s ním jeho autor mal. Existujú písma tučné a široké, niektoré zase vertikálne natiahnuté a užšie. Text, ktorý je písaný rôznymi písmami, bude tiež potrebovať rôzne množstvo priestoru.

Výška znakov býva označovaná ako x-height (podľa písmena x). Ak využívate viacero písiem, je dobré, aby mali podobné hodnoty výšky písmen. Šírka jedného znaku sa nazýva set width.

Na meranie fontov sa obvykle využíva bodový systém (angl. point system), ktorý pochádza ešte z osemnásteho storočia. Jeden bod je 1/72 palca, 12 bodov zase 1 pica, ktorou sa merajú šírky stĺpcov. Okrem tohto spôsobu, je možné rozmery zaznamenávať v palcoch, pixeloch alebo milimetroch.

Leading

Leading označuje veľkosť priestoru, ktorý sa nachádza medzi základňami (angl. baseline) dvoch pod sebou nasledujúcich riadkov.. Pojem má korene v časoch kedy sa jednotlivé riadky textu pri sádzaní oddeľovali pásmi olova (po anglicky lead). Dobre čitateľný text by mal mať leading väčší, ako je veľkosť písma. Obvykle asi 1,5 krát.

Kerning

Pri kerningu ide o nastavenie medziznakových medzier. V zásade tak, aby vznikol dojem určitej vizuálnej rovnováhy.

Measure

Týmto pojmom sa nazýva šírka celého textového bloku v rámci layoutu. Pre dobrú čitateľnosť a prehľadnosť na strane ide o veľmi dôležitý aspekt.

Hierarchia

Predstava, že by všetky písma a text boli rovnako veľké, je určite nepríjemná. Okrem stereotypného vzhľadu, by bolo ťažké rozlíšiť  jednotlivé informácie a aj to, ktoré sú tie najdôležitejšie. Práve na to slúžia headliny, subheadliny a telový text.

 

Výber písma, ak si na ňom človek dá záležať, určite nie je jednoduchým procesom. Treba brať do úvahy celkom peknú kopu vecí. Vyššie popísané základné aspekty vám to však môžu uľahčiť.

V druhej časti článku sa dozviete niečo o pojmoch, ktoré sa v typografii používajú.

zdroj: creativebloq.com, modern50.com

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Mockup rozkladacej brožúry zadarmo!

Dnes pre vás máme tip na mockup brožúry, ktorú si môžete bezplatne stiahnuť z portálu Graphic Burger. Vďaka nemu…