Inšpirované listovaním
Slovenské literárne centrum, pôvodne Literárne informačné centrum, prichádza s aktualizáciou vizuálnej identity, ktorej autormi sú Matej Vojtuš a Josefína Karlíková. Autori k novej identite uvádzajú:
“Nová vizuálna identita pre Slovenské literárne centrum vychádza z grafického zápisu listovania strán knihy, čo vytvára vizuálnu mriežku zápisu pohybu.”
Na základe vytvoreného gridu je následne odvodzovaný celkový vizuálny systém, grafické motívy identity a prenesené skladanie papiera v knihe. Formát knihy predstavuje v druhom pláne mapu či sieť, ktorá vytvára pomyselné pole literárnych autorov. Logotyp využíva odskočenie „odsek“ ako základnú jednotku časovosti príbehu, oddeľuje a určuje rytmus čítania v texte knihy.
Hlavným písmom identity je Fold Grotesque, ktoré dopĺňa klasické písmo barokovej literatúry, príjemné na čítanie – Baskerville 10 Pro. Zvolená typografická dvojica vytvára zaujímavý kontrast, ktorý nadväzuje vzťah medzi súčasťou a minulosťou.
Súťaž na dve kolá
Nový názov organizácie vyvolal tiež potrebu novej vizuálnej identity. V lete minulého roku bola vypísaná súťaž oslovených autorov na logo Slovenského literárneho centra a jeho vizuálnu identitu. Do súťaže bolo oslovených jedenásť grafických štúdií a dizajnérov, záujem zapojiť sa prejavili štyria z nich: štúdio Calder, Martin Pyšný, štúdio Andrej & Andrej, a dvojica dizajnérov Matej Vojtuš a Josefína Karlíková.
Súťaž mala dve kolá a o víťazovi prvého kola, ktorému bola ponúknutá možnosť pripraviť finálny návrh loga a vizuálnej identity, rozhodovala na základe skíc odborná porota v zložení: Palo Bálik, Martin “Žltý” Jenča, Branislav Matis, Kristína Soboň a Pavel Sibyla. V októbri 2022 porota určila ako najlepší spomedzi zaslaných návrhov ten z dielne Mateja Vojtuša a Josefíny Karlíkovej.
Verdikt poroty vysvetlil Palo Bálik:
„Logotyp Mateja Vojtuša a Josefíny Karlíkovej je vo svojej podstate univerzalistický: ľahko sa adaptuje do cudzích jazykov či dokonca iných znakových systémov. Koncept textovej zarážky v druhom riadku logotypu, ktorý túto vlastnosť umožňuje, evokuje každodennú prácu s textom. Komplementárne logo v tvare pozičnej konštelácie písmen SLC z logotypu vhodne rieši situácie, kedy je zjavné, že sa jedná o aktivitu inštitúcie a netreba rozpisovať jej celý názov napr. označenie chrbta knihy.”
Víťazi súťaže získali odmenu 4.500 eur s DPH.
Novú identitu si môžete pozrieť aj v skratke v nasledovnom videu:
zdroj: Slovenské literárne centrum