Písmo a farby

Farba má zázračnú moc. Dokáže ovplyvniť navigáciu vašich očí po stránke alebo emóciu z čítaného textu. Netreba to s ňou však prehnáňať, pretože farba vie narobiť aj veľa škody. Tu je zopár rád, ako premyslene pracovať s farbou pri zalamovaní textu.

1. Zvýrazňovanie

Slová alebo vety, ktoré majú v texte vyššiu prioritu, je dobré zvýrazniť. Odporúčam zvoliť si jednu farbu, ktorá bude dostatočne kontrastná a nebude splývať s farbou ostatného textu. Takúto funkciu spĺňa napríklad červená farba.

Ak by sme chceli zvýrazňovať viacerými farbami, je fajn mať na to pádny dôvod. V tejto ukážke sa dizajnér rozhodol každé slovo zvýrazniť inou farbou. Vychádzam z idei, že každé slovo má iný význam, tak má aj odlišnú farbu. Nenamietam.

2. Čitateľnosť

Odsekový text je najlepšie čitateľný v tmavej farbe. Niekde som sa dočítal, že by mal byť iba čierny. Ja tomuto extrému neverím, preto som vytvoril ukážky odsekového textu aj v iných farbách. A funguje to.

Čo môže byť riskantné, je aplikovať na odsek textu jemné pastelové tóny. Sami môžete vidieť, že čitateľnosť textu sa výrazne zhoršila. Tomuto prístupu sa radšej vyhnite.

3. Hierarchia

Farbami dokážeme radikálne zmeniť naše vnímanie hierarchie textu. Ak máme definovanú farebnú paletu, je dobré si pre každý typ textu zvoliť jednu zástupnú farbu. Vychádzam z tvrdenia, že odeskový text by mal byť zalomený v čo najtmavšom odtieni. Preto som mu priradil tmavomodrú farbu. Najdôležitejší text v hierarchii je nadpis. Preto som mu priradil najvýraznejšiu červenú farbu. Za ním nasleduje perex a chcem, aby pôsobil podradene. Bude teda oranžový.

Na tomto príklade som priradenie farieb pozmenil. Sami môžete vidieť, že ak je nadpis oranžový a perex červený, hierarchia sa zmenila. Perex teraz vnímam ako dôležitejší text než nadpis a tak by to logicky nemalo byť.

4. Farba pozadia

Farba textu s farbou pozadia úzko súvisí. Nasledujúce ukážky demonštrujú, ako jednoduchá zmena farby pozadia dokáže ovplyvniť výraznosť farby textu. Na bielom pozadí je výraznejší červený nadpis. Naopak, na tmavom pozadí je výraznejší ten žltý.

5. Písmo, ilustrácie, farby

Toľko premenných naraz. Z toho môže vzniknúť pekný chaos. Nemusí to tak byť, ak sú všetky grafické prvky vo vizuálnej symbióze. Na nasledujúcich ukážkach sa mi páči, ako autor použil farbu textu aj v detailoch ilustrácií. Tým pádom sa všetko decentne prepojilo a vznikol kompaktný celok.

Autor: Mgr. art. Ado Juráček
www.malinastudio.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

workshop modrotlače

Vyskúšaš si tradičnú ručnú modrotlač a použiješ tradičné formy s ľudovými motívmi, ale aj vlastnoručne vyrobené formy.
pokračovanie článku

Ach tie obaly – X. časť

V dnešnej dobe, kedy sme doslova zasypaní množstvom produktov, z ktorých si možno vyberať, je obal skutočne dôležitý. Ešte lepšie,…
pokračovanie článku

Kurz kaligrafia – základy v Ateliéri Amulet

Pozývame na intenzívny kurz KALIGRAFIE – základy. Naučíme sa základné princípy krasopisu, prakticky vyskúšame klasické latinkové abecedy zrezaným…