Neobyčajné vizitky štúdia LUUR

… alebo slepotlač na malom formáte.

Zakladateľ a riaditeľ štúdia LUUR Chris Stuart sa spolu so svojim malým tímom venuje viacerým oblastiam dizajnu, predovšetkým však tomu interiérovému, čiže produktovému a nábytkárskemu dizajnu. Cieľom kreatívnej štvorice je prevýšiť zákazníkove očakávania tým, že neberie funkciu a formu ako dve oblasti, kde musí nutne prísť ku kompromisu, ale naopak ako oblasti, ktorých prepojenie ponúka nové možnosti k dosiahnutiu zaujímavých výsledkov. Táto nekonvenčnosť sa pretavila aj do sebaprezentácie cez vizitku. S navrhnutou vizitkou a požiadavkou na  jej spracovanie technikou slepotlače prišiel LUUR kolektív do kníhtlačiarne Faulkenberg Printing.

Heidelbergom vytlačené vizitky boli následne na zadnej strane ručne označované gumenou pečiatkou. Každý zo štúdia si tak mohol vytvoriť svojú vlastnú vizitku, s kontaktnými informáciami a akýmkoľvek textom, ktorý ho vystihuje. Vizitky boli tiež využité ako štítky, označené špeciálnymi zľavami na služby a produkty. Každá z vizitiek sa tak vďaka rozdielnym informáciám a hlavne ručnému pečiatkovaniu stala originálom.Tieto upraviteľné a elegantné „prázdne vizitky“ vyjadrili filozofiu štúdia LUUR. Produkcia produktov, ktoré sú nevšedné, krásne a zároveň užitočné.

post_luurcard5

post_luurcard6

Povedzme si aj trocha niečo o slepotlači. Nazývaná aj razbovou tlačou, je využívaná  predovšetkým pri tvorbe cenín, ako aj rozličných spoločenských tlačovín (diplomy). Nesmieme však zabudnúť na jej využitie pri tvorbe braillovho písma. Slepotlač je technika, v ktorej sa bez využitia farby, tlačí pomocou raznice do kvalitného grafického papiera, prípadne iného materiálu vhodnej hrúbky. Na tomto materiály sa utvorí vyhĺbený alebo vydutý plastický vzor podľa navrhnutej grafiky.

Na menšie práce sa využívajú stolové ručné pákové raznice. Pri väčších nákladoch a formátoch zasa kníhtlačiarenské stroje. Tie pomocou pohyblivého príklopu silným tlakom formujú papier podľa požadovaného tvaru raziacej – tlačovej formy. V uvedenom videu máte možnosť od tridsiatej sekundy zhliadnuť príklopový stroj priamo v akcii pri aplikácii grafiky, teraz už v podobe raznice, na bavlnený papier. Grafika je vyleptaná do mosadznej doštičky. Okrem tohto kovu sa využíva ako materiál na raznicu aj horčík. Príprava raznice sa vyznačuje časovou náročnosťou. Jej výhodou je však dlhá životnosť, čo vám umožní ju využiť, ak chcete daný motív znovu tlačiť v budúcnosti.

Razba sa môže realizovať aj cez metalickú fóliu, umiestnenú medzi papierom  a raznicou. Tu už hovoríme o dofarbovaní. Výsledné reliéfne logo LUUR by takto mohlo byť napríklad v ozdobnej striebornej či zlatej farbe.

2 comments
    1. V Banskej Bystrici – TBB maju masinku na ktorej to robia. Pouzivaju horcik, aj mosadz (ta je draha) aj metalicke folia a kadejake ine.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Tutorial: Zlatý rez pri dizajne loga

Určite ste o ňom už niekedy počuli. Tento princíp, vychádzajúci z matematiky, je zárukou esteticky pôsobivých kompozícií vďaka dokonale vyváženým…