Uhádli ste všetky logá?
V roku 1880 vtedy 26-ročný kaderník Franz Ströher založil spoločnosť venujúcu sa výrobe a distribúcii parochní. Úspech sa dostavil prekvapujúco rýchlo.
Po prvej svetovej vojne, v ktorej padli aj Ströherovi traja synovia, však firma Franz Ströher-Rothenkirchen takmer skrachovala. Majiteľ, zlomený smrťou potomkov, prenechal firmu starším synom Karlovi a Georgovi. Záujem o parochne ale rapídne klesal a nemecká spoločnosť pôsobiaca v spolkovej republike Sasko sa preto venovala aj výrobe zubných kefiek, uterákov a umelých vlasov pre bábiky.
Znovu získaný úspech na trhu bratom priniesol až nový produkt, ktorý dokázal vytvoriť vlnitý účes. Krátke, štýlové a vlnité vlasy definovali celú dekádu. Spoločnosť sa vtedy premenovala na Wella, čo je slovo odvodené od nemeckého Welle, čiže vlna.
Ešte pred vstupom na celoeurópsky a americký trh v roku 1930, počas osláv 50. výročia založenia firmy, Wella predstavila prvé logo, priamo odkazujúce na svoj názov – zameranie.
Logo prešlo počas ôsmich desaťročí menšími či viditeľnejšími zmenami. Najvýraznejšia obmena osvedčeného symbolu bola tá z roku 1972. Štylizované, dlhé vlasy morskej panny z profilu zmenili svoju farbu, zmenený bol aj výraz v tvári, naopak, kruh bol nadobro odstránený.
Terajšia podoba loga z roku 2009 je prvá od roku 1967, v ktorej nie je názov Wella vysádzaný kurzívou. Jemnou úpravou prešla celková kompozícia grafickej značky.
V poslednom desaťročí 19. storočia sa na trhu prvýkrát objavili bicykle s reťazovým pohonom a pneumatikami. Najdostupnejší dopravný prostriedok sa na čas stal aj tým najpopulárnejším.
Frank A. Seiberling vychádzal pri zakladaní svojho biznisu práve zo všeobecnej obľuby bicyklov. Od švagra si požičal peniaze a v roku 1898 založil v East Akron (Ohio) prvú prevádzku The Goodyear Tire & Rubber Company. Seiberling nazval svoju spoločnosť po vynálezcovi Charlesovi Goodyearovi, ktorého obdivoval pre objav vulkanizácie.
Americká spoločnosť prešla od výroby pneumatík pre bicykle a vozíky plynule k pneumatikám pre automobily. Už v roku 1916 sa Goodyear stal ich svetovo najväčším výrobcom.
Logo spoločnosti – mýtické okrídlené sandále Talaria – vzniklo vďaka soche Merkura, ktorá sa nachádzala v Seiberlingovom dome ako výzdoba schodiska. Sandále, ktoré dodávali rímskemu bohovi – poslovi dobrých správ nevídanú rýchlosť, boli dômyselným odkazom na pneumatiky a dopravné prostriedky. Grafická značka zároveň odlišovala Goodyear od iných spoločností venujúcich sa rovnakej produkcii.
Ústredie ľudovej umeleckej výroby bolo založené v roku 1945 v Prahe ako verejnoprávna korporácia s pobočkou v Bratislave. Jej hlavnou úlohou bolo a ostáva ochraňovať, dokumentovať a propagovať ľudovú umeleckú výrobu.
Dnes má organizácia hlavné sídlo na Obchodnej ulici v Bratislave, regionálne centrá sa nachádzajú v Banskej Bystrici a Košiciach.
Autorom pôvodného symbolu (1951) ÚĽUVu je významný umelecký sochár a dizajnér Václav Kautman, ktorý bol dôležitú časť svojho života aj zamestnancom tejto kultúrnej organizácie.
Kautman sa vo svojej úžitkovej aj voľnej tvorbe špecializoval na prácu s drevom, pričom plasticky stvárňoval hlavne zvieratá. Svoj typický pracovný proces založený na tvarovej redukcii využil aj pri výrobe Úľuváčka, ako v organizácii zvykli nazývať symbol vtáčika. Pôvodný náčrt vznikol vďaka gestickej kresbe tušom a drievkom. Kresba – logo sa však okrem niektorých PR aktivít najprv nepoužívala. Oficiálnym znakom sa stal ten od fotografa Pavla Janeka. Logo dopĺňali na spodnej časti postupne nápisy ČSR a ČSSR. Po prevrate v roku 1989 ostal iba hore umiestnený nápis ÚĽUV.
V roku 2000 si vtedajší riaditeľ ÚĽUVu spomenul na Kautmanovu kresbu, ktorá sa odvety začala využívať na vizitkách a iných tlačovinách. Marketingovému oddeleniu však časom začalo prekážať, že logo je bez koncepcie, že symbol a názov sú v zlom veľkostnom pomere… že jednoducho neexistuje dizajn manuál. Vtedy bol oslovený Martin Scheiner, absolvent štúdia dizajnu na STU, ktorý sa rozhodol pre redizajn Kautmanovho symbolu. Scheiner urobil niekoľko zásadných úprav – predovšetkým naklonil kaligrafický nápis a pridal poloblúk, vďaka ktorému dostala ikona vtáčika „pôdu“ pod nohami.
Scheiner vytvoril okrem dizajn manuálu tiež logá pre niekoľko pracovísk ÚĽUVu.
Švrťkruhové logo vytvorené grafickým dizajnérom Davidom Alcornom v roku 1971 má predstavovať mohutný granatický útvar Half Dome v Yosemitskom národnom parku v údolí Yosemite Valley.
Za výberom symbolu, samotného názvu americkej spoločnosti, stála povesť tejto nesmierne chladnej a ťažko dostupnej severnej strany hory. Cieľ, ktorý si v The North Face stanovili od začiatku, bolo vyrábať taký výstroj a oblečenie, ktoré uľahčí horolezcom a turistom pohyb a pobyt aj v takýchto náročných podmienkach.
Vrchol Half Dome, ktorý indiáni nazývali „tvár mladej ženy poškvrnená slzami“, sa stal inšpiráciou pri tvorbe grafických značiek aj iných z Kalifornie pochádzajúcich spoločností. Jednou z nich je aj výrobca videohier Sierra Entertainment.
Spoločnosť Atari síce neprišla s prvou videohrou, bola však najdôležitejšou firmou v 70. rokoch, ktorá spopularizovala nové médium.
George Opperman, prvý interný grafický dizajnér a ilustrátor v Atari, síce vyzdobil stovky arkádových a pinballových automatov, no jeho najznámejšou prácou sa stalo logo pre svojho zamestnávateľa z roku 1972. Počas šiestich mesiacov, pretože taký čas dostal Opperman od vedenia na jeho realizáciu, vytvoril takmer 150 návrhov. Väčšinou sa pokúšal vhodne a zároveň zaujímavo upraviť začiatočné písmeno spoločnosti. Ten správny podnet však prišiel až s hrou Pong. Tri obdĺžniky predstavujú „hlavné postavy“ prvej masovo úspešnej videohry od Atari.
Spočiatku hráči mylne prisudzovali logu spojitosť s posvätnou horou Fudži. Pôvodne newyorská spoločnosť však predsa len má isté spojenie s Japonskom. Slovo „atari“ pochádza z japončiny a znamená „trafiť cieľ“.
Momentálne pod menom Atari pôsobí francúzska herná spoločnosť Infogrames.
Prvá predajňa teraz už lídra na európskom trhu v oblasti predaja vybavenia do obývačiek, spální či kúpeľní bola otvorená v roku 1979 v meste Aarhus.
V dánčine označuje pojem „jysk“ kohokoľvek alebo čokoľvek z Jutska, polostrova medzi Severným a Baltským morom, kde sa nachádza aj Aarhus, druhé najväčšie mesto v Dánsku.
Aktuálna verzia loga vznikla päť rokov pred otvorením prvej predajne na Slovensku v Trenčíne (2006). Do roku 2001 sa spoločnosť volala Jysk Sengetøjslager a používala logo pozostávajúce zo symbolov postele a husi. Slovo „Sengetøj“ (posteľná bielizeň) zdôrazňovalo, v čom je spoločnosť najlepšia, zatiaľ čo „lager“ oznamovalo, že zákazník nakupuje priamo zo skladu. Hus má symbolizovať dôveru a priateľskosť.
American Telephone and Telegraph Company vznikla v roku 1885 ako jedna z dcérskych spoločností legendárnej Bell Telephone Company, ktorú založil vynálezca telefónu Alexander Graham Bell. Momentálne už medzinárodná telekomunikačná korporácia sídliaca v Dallase je tiež najväčším dodávateľom mobilných telefónov v USA.
Saul Bass, s ktorým sme sa stretli aj v predchádzajúcom logokvíze v súvislosti s logom Konica Minolta, stojí aj za realizáciou grafickej značky pre AT&T. Bassov modrý glóbus nahradil v roku 1984 zvon, ktorý sám v roku 1969 redizajnoval. Tak ako zvon, aj glóbus s bielymi líniami je dokonalý symbol pre firmu spájajúcu ľudí oddelených diaľkou ‒ v prípade modrej gule pomocou elektronickej komunikácie. V čase vrcholiaceho ošiaľu okolo Hviezdnych vojen dostalo logo ľudové pomenovanie „Hviezda smrti“.
V roku 1999 prešiel glóbus prvým redizajnom, keď bolo niekoľko liniek odstránených v dôsledku lepšieho reprodukovania loga aj na menších propagačných materiáloch.
Odhalenie súčasného loga nasledovalo po odkúpení AT&T spoločnosťou SBC Communications v novembri 2005. Elektronické vedenie obaľujúce Zem zatraktívnili v známej reklamnej agentúre Interbrand.
Redizajn priniesol aj zásadnú zmenu v typografickej časti. Tvrdý, výrazný font z predchádzajúceho loga bol nahradený jemnejším a príťažlivejším písmom navrhnutým špeciálne pre logo. Inšpiráciou sa mu stal groteskový Avenir od Adriana Frutigera.
Jedna z najväčších poisťovacích skupín, ktorá riadi obchodnú činnosť v desiatich krajinách strednej a východnej Európy, bola založená v roku 1831 na severovýchode Talianska v meste Terst. Už dva roky na to mala Assicurazioni Generali niekoľko zastupiteľstiev aj na území Slovenska a Čiech. (Mimochodom, Franz Kafka pracoval ako úradník najprv práve v poisťovni Assicurazioni Generali.)
Na začiatku bol symbolom spoločnosti dvojhlavý orol, čo bol odkaz na rakúsky panovnícky rod Habsburgovcov. Ako dôsledok európskych revolúcií proti vtedajším monarchiám v rokoch 1848 ‒ 1849 si spoločnosť Generali odstránila zo svojho názvu „austro-italiche“ a za svoj symbol si už nastálo zvolila okrídleného leva svätého Mareka. Lev v prvom rade predstavuje silu evanjelistových slov, vznešenosť a silu.
V roku 1971 v Generali usúdili, že klasické znázornenie okrídleného leva už nereaguje na moderné formy prezentovania sa. Neznámy grafický dizajnér vtedy symbol dostal do podoby, akú poznáme dnes. K levovi bol prvýkrát pridaný aj nápis Generali.
Nové, redizajnované, logo, oficiálne používané od prvého dňa roku 2014, bolo vedením spoločnosti opísané ako viac dynamické a moderné. Najviditeľnejšou obmenou prešla tlama, ktorá podľa tvorcov dodala levovi výraznejší profil. Zjednodušením či zmenšením prešiel aj chvost, laby a krídla.
Stálou súčasťou loga sú slová archanjela Gabriela napísané v otvorenej knihe. Vetu: PAX TIBI MARCE EVANGELISTA MEUS. Hic requiescet corpus tuum (MIER S TEBOU, MAREK, MÔJ EVANJELISTA. Tu si Tvoje telo oddýchne) vyslovilo bezpohlavné stvorenie pri príchode svätca do Benátok. Pozostatky sv. Marka sa nachádzajú v benátskej bazilike nesúcej jeho meno.
Filmovú produkčnú spoločnosť DreamWorks založili v roku 1994 Steven Spielberg, Jeffrey Katzenberg a David Geffen. Začiatočné písmená priezvisk troch mediálnych magnátov sú odpoveďou na to, čo znamená skratka SKG vo svetoznámom logu.
Spielberg chcel pôvodne logo s polmesiacom, na ktorom stojí dospelý muž chytajúci ryby. Výtvarník Robert Hunt, ktorý bol poverený zrealizovať tento nápad, vytvoril však niekoľko alternatívnych verzií, pričom na jednej sa objavil aj jeho adolescentný syn. Spielberg bol týmto variantom nadchnutý. Logo tak podľa neho ešte viac prebúdzalo nostalgiu a evokovalo zlatý vek Hollywoodu, čo bol Spielbergov primárny cieľ.
Animovanú podobu loga vytvorilo štúdio Industrial Light & Magic v spolupráci s Kaleidoscope Films, režisérom Daveom Carsonom a producentom Clintom Goldmanom.
Industrial Light & Magic je jedno z najvýznamnejších štúdií venujúcich sa výrobe špeciálnych vizuálnych efektov. Založil ho v roku 1975 Spielbergov kamarát George Lucas. Tretie meno, ktoré sa často spája s filmami najznámejších predstaviteľov Nového Hollywoodu, je John Williams. Tento skladateľ sa postaral aj o hudobný motív sprevádzajúci „rozpohybované“ logo DreamWorks.
zdroje: kotaku.com • jysk.com • www.businessweek.com • www.companyhistories.com • www.fundinguniverse.com • www.generali.com • www.goodyear.com • www.logoorange.com • www.straightdope.com • www.uluv.sk
Za poskytnuté informácie patrí srdečná vďaka pánovi Jaroslavovi Ondruškovi z Ústredia ľudovej umeleckej výroby.
2 comments
Vďaka za pútavé informácie vo všetkých „logokvízoch“.
Vďaka patrí hlavne Matúšovi za sériu logokvízov.