Knižný tip: AHA100

Kniha AHA spája tradičnú slovenskú výšivku so súčasným grafickým dizajnom.

Raz sa ma v zahraničí opýtali, či som hrdý na to, že som Slovák.
„Áno“, povedal som.
Potom sa ma opýtali ťažšiu otázku.
Prečo?

Jednoduchou odpoveďou by mohlo byť, že nemám na výber. No je toho viac. Slovensko nehralo vo svetových dejinách veľkú úlohu, no vždy sa našiel niekto, kto upozornil na našu výnimočnosť. A preto si myslím, že dejiny Slovenska ani nie sú dejinami veľkých udalostí, ale veľkých ľudí. Ľudí, ktorí svojím talentom, činmi a odvahou predčili ostatných a vo svojej dobe boli svetovými.

Paradoxom je, že mená ľudí, ktorí ma pri práci na knihe AHA inšpirovali, nepoznám. Väčšinou ide o vidiecke ženy, ktoré svojou záľubou a talentom vyrazili svojej obci a okoliu jedinečný ráz prostredníctvom ľudovej výšivky.

Ľudová výšivka si stihla prejsť pestrou cestou. Od svojich začiatkov, kedy mala čisto praktickú funkciu, cez obdobia, keď zdobila každý odev a textíliu a bola odrazom určitého spoločenského statusu, až po obdobie, kedy sa stala symbolom slovenskej svojbytnosti a národnej identity. Tradičné výšivky, ktoré boli súčasťou odevu Slovákov niekoľko storočí, boli to najvzácnejšie, čo vlastnili.

Táto kniha je mojím poďakovaním tým, ktorí pred stáročiami nevedomky pracovali na vizuálnom dedičstve Slovákov a svojou prácou inšpirovali celé generácie. Mňa inšpirujú neustále a ich vynaliezavosť, pracovitosť a fantázia sú pre mňa dôvod, prečo som hrdý Slovák.

Kniha AHA spája tradičnú slovenskú výšivku so súčasným grafickým dizajnom. Osem kapitol predstavuje výšivkársku tradíciu ôsmich krajov Slovenska v jedinečnom grafickom prevedení. Päť rôznych druhov papiera, laserové výseky a otvorená ručne šitá väzba z nej robí jedinečný zberateský kúsok. Kniha bola autorovou diplomovou prácou a po zisku niekoľkých dizajnérskych ocenení a výstavách doma aj v zahraničí konečne vychádza vo väčšom náklade.

Viac informácií | Kúpiť knihu (limitovaná edícia v boxe)
Viac informácií | Kúpiť knihu (edícia do ruky)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Knižný tip: Brand New – Nová podoba značek – Wally Olins

Jaká je budoucnost značek a brandingu? Znamená globalizace, že různorodost a jedinečnost budou působením obřích nadnárodních společností postupně vymazány ze světa? Začnou se snad všechna místa na naší planetě podobat jedno druhému jako vejce vejci?
pokračovanie článku

Ach, tie obaly – BAHCE

BAHCE je luxusní kavárna, která se nachází ve slunné Saúdské Arábii. Místo bylo pojmenováno po nejslavnějším tureckém paláci.…