Videohry prinášajú hráčom oddych, kultúrne vyžitie aj sociálny rozmer. Čo však, keď máte nejaké zdravotné obmedzenie, ktoré vám bráni plnohodnotne hrať? Nad odpoveďami na tieto otázky sa zamýšľa čoraz viac vývojárov a pomyselné ľady sa začínajú pomaly hýbať. K diskusii budete môcť prispieť aj vy, keďže na Game Days Trnava prídu vývojári a hráči, ktorí touto témou žijú.
Drvivá väčšina videoherných štúdií sa pri vývoji hier zameriava výhradne na mainstreamové publikum. Na hráčov s fyzickým, mentálnym alebo vývojovým znevýhodnením sa však prevažne zabúda. Podľa prieskumu štúdia PopCap však bolo medzi neprofesionálnymi hráčmi až 20% znevýhodnených. Inými slovami, každý piaty hráč sa stretáva pri hraní hier s nejakou formou znevýhodnenia. Odhodlanie týchto hráčov a túžba ponoriť sa do videoherných svetov sú však obrovské, keďže až 92% z nich hráva videohry aj napriek ťažkostiam, ktoré pri tom majú. Svojimi skúsenosťami to potvrdzujú aj spíkri, ktorí budú prednášať počas Game Days Trnava.
Svoje by o tom vedel povedať aj nevidiaci hráč SightlessKombat (GB), ktorý má vlastný Youtubový kanál venovaný videohrám z perspektívy nevidiaceho hráča. Ako konzultant pre dostupnosť médií znevýhodnenému publiku spolupracoval s viacerými štúdiami a pomáhal im vylepšiť produkty a vyvíjať nové funkcie ako napríklad HUD Volume Slider, ktorá sa prvýkrát použila v hre Killer Instinct Season 2 alebo Fabricator Ping do hry Gears Of War 4. V hre Killer Instinct vďaka intuitívnemu využitiu zvuku dostal medzi najlepších hráčov sveta.
Množstvo skúseností s vývojom funkcií a hardvéru pre znevýhodnených hráčov má aj Bryce Johnson (USA) z Microsoftu. V Xbox Teame podnietil rozvoj projektov s inkluzívnym dizajnom prispôsobených pre znevýhodnených hráčov. Pracoval sa na vývoji funkcie Copilot, ktorá na Xboxe umožňuje sprevádzať znevýhodneného gamera ďalším hráčom. Veľký posun v dostupnosti hier pre znevýhodnených sa očakáva aj od Xbox Adaptive Controllera, na ktorého vývoji sa Bryce taktiež podieľa. V rámci Microsoftu tiež systematicky pracuje na tom, aby boli všetky zariadenia spoločnosti navrhované inkluzívne.
Na znevýhodnených hráčov myslí aj videoherné štúdio Accidental Queens, ktoré v súčasnosti dokončuje hru Alt-Frequencies. Pôjde o naratívnu hru, kde nositeľom deja aj hrateľnosti bude primárne zvuk. Príbeh veľkého sprisahania bude hráč odkrývať na základe rádiového vysielania. Už teraz môžeme povedať, že soundtrack k tejto hre je naozaj skvelý. O vývoji natoľko špecifickej hry príde na prednáške porozprávať Helios Moreau (FR). Ako výskumník používateľských skúseností a UX dizajnér mal za úlohu prispôsobiť hru tak, aby bola dostupná nevidiacim a slabozrakým používateľom.
Bude kvíz, výstavy, retro hry aj koncerty
Medzinárodný festival Game Days Trnava bude 30.5. – 2.6. 2019 v priestore pre súčasnú kultúru Nádvorie. Môžete sa tešiť na program nabitý prednáškami významných zahraničných a domácich tvorcov, game jam, odovzdanie ocenenia Slovenská hra roka, workshopy pre deti alebo investorský pitching pre rozpracované projekty.
Dôležitou súčasťou festivalu budú aj výstavy zostavené videohernými vedcami. Najväčším ťahákom je bezpochyby výstava v réžii videoherného vedca Jaroslava Švelcha. V Trnave predstaví na výstave s názvom Czechoslovak 8-bit Underground hry, ktoré boli v hlbokom socializme nástrojom občianskej neposlušnosti a politického boja proti normalizácii.
Súťaživé tvory sa môžu pobiť o víťazstvo vo veľkom videohernom kvíze, zvedavci si vyskúšajú raritné slovenské retro hry z videoherného praveku a na programe sú aj zábavné bizarnosti ako vytváranie hier v Power Pointe. O zábavu sa postará aj hudobník Stroon, United Gameboys of Bratislava a rôzni DJ’s.
Zoznam spíkrov a hostí nájdete na: www.gdays.sk/hostia/
Kompletný program festivalu nájdete tu: https://www.gdays.sk/program/
Vstupenky na festival si môžete kúpiť tu: www.gdays.sk/vstupenky/