Dnes hádam niet človeka, ktorý by sa s ňou ešte nestretol. Zapredala sa komerčným účelom, ale je v tom naozaj jednotka a darí sa jej prekračovať všetky pomyselné hranice.
Helvetica bola vyvinutá v roku 1957 švajčiarskymi typografmi Maxom Miedingerom a Eduardom Hoffmannom. Po vyše polstoročí nestráca na svojej popularite a tvorcovia ju s nemalým záujmom využívajú aj teraz. Od svojho vzniku sa objavila na nespočetnom množstve komunikátov, značiek, v rámci diel, na informačných tabuliach v mestách, na reklamných plochách, v novinách, … Stala sa fenoménom, niečím, čo poznajú ľudia naprieč všetkých odborov, povolaní. Je ako Einstein na poli fyziky alebo Mozart v klasickej hudbe. Stala sa zdanlivo „značkou“, ktorá si vydobyla svoje miesto, je otázne či oprávnene alebo nie. Avšak má svoje svetlé a nepopierateľne pozitívne stránky. Jej univerzálnosť, dobrá čitateľnosť, malý rozdiel medzi hornými a dolnými doťahmi poskytuje širokospektrálne využitie, ktoré tvorcovia niekedy až zneužívajú, čoho dôkazom je jej enormné používanie aj v oblasti brandingu a identít rozličných spoločností. Ako svoju vizuálnu prezentáciu si ju zvolili svetové firmy, s ktorých spomeniem letecké spoločnosti Lufthansa a American Airlines, automobilky Jeep, Toyota, BMW či firmy najrôznejšieho zamerania – BASF, Oral-B, Evian, Olympus, The Nothern Face, Skype, Tupperware, Panasonic, Harley Davidson, Microsoft, Nestle či American Apparel. V mnohých prípadoch sa líšia typom rezu, kedy nie je na prvý pohľad rozoznať, že ide práve o spomínané písmo.
Táto všeobecná obsesia spomínaným fontom, či už z radu tvorcov alebo zadávateľov projektov je zjavná a otázkou je, či si ju volia pre svoje pozitívne charakterové črty alebo je skôr na škodu. Reklamné plochy preplnené Helveticou nám napovedajú. No na druhej strane je jedným s fontov, ktoré sú zvládnuté pomerne dobre. Otázkou je, prečo práve Helvetica zaujala toto miesto, bolo to dobre zvládnutým marketingom či jej príjemný a atraktívnym „vzhľadom“?
2 comments
Kamosko tak s tebou musi byt fasa zabava ked takemuto nemyslu venujes svoj cas a enrgiu
?