Fenomén menom Helvetica si privlastňujú aj svetové identity

Dnes hádam niet človeka, ktorý by sa s ňou ešte nestretol. Zapredala sa komerčným účelom, ale je v tom naozaj jednotka a darí sa jej prekračovať všetky pomyselné hranice.

Helvetica bola vyvinutá v roku 1957 švajčiarskymi typografmi Maxom Miedingerom a Eduardom Hoffmannom. Po vyše polstoročí nestráca na svojej popularite a tvorcovia ju s nemalým záujmom využívajú aj teraz. Od svojho vzniku sa objavila na nespočetnom množstve komunikátov,  značiek, v rámci diel,  na informačných tabuliach v mestách, na reklamných plochách, v novinách,  … Stala sa fenoménom, niečím, čo poznajú ľudia naprieč všetkých odborov,  povolaní. Je ako Einstein na poli fyziky alebo Mozart v klasickej hudbe. Stala sa zdanlivo „značkou“, ktorá si vydobyla svoje miesto, je otázne či oprávnene alebo nie. Avšak má svoje svetlé a nepopierateľne pozitívne stránky. Jej univerzálnosť, dobrá čitateľnosť, malý rozdiel medzi hornými a dolnými doťahmi  poskytuje širokospektrálne využitie, ktoré tvorcovia niekedy až zneužívajú, čoho dôkazom je jej enormné používanie aj v oblasti brandingu a identít rozličných spoločností. Ako svoju vizuálnu prezentáciu si ju zvolili svetové firmy, s ktorých spomeniem letecké spoločnosti Lufthansa a American Airlines, automobilky Jeep, Toyota, BMW či firmy najrôznejšieho zamerania – BASF, Oral-B, Evian, Olympus, The Nothern Face, Skype, Tupperware, Panasonic, Harley Davidson, Microsoft, Nestle či American Apparel. V mnohých prípadoch sa líšia typom rezu, kedy nie je na prvý pohľad rozoznať, že ide práve o spomínané písmo.

 

lufthansa5 aa3 jeep toyota bmw basf oralb1

evianolympus-logo tnf  skype tupperware1 panasonic harley-davidson microsoft nestle americanapparel

Táto všeobecná obsesia spomínaným fontom, či už z radu tvorcov alebo zadávateľov projektov je zjavná a otázkou je, či si ju volia pre svoje pozitívne charakterové črty alebo je skôr na škodu. Reklamné plochy preplnené Helveticou nám napovedajú. No na druhej strane je jedným s fontov, ktoré sú zvládnuté pomerne dobre. Otázkou je, prečo práve Helvetica zaujala toto miesto, bolo to dobre zvládnutým marketingom či jej príjemný a atraktívnym „vzhľadom“?

Helvetica na MyFonts

Helvetica na Fonts.com

2 comments
Pridaj komentár


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

The making of Nina

Už zajtra má svetovú premiéru krátky animovaný film Nina od slovenských Ové Pictures. Niečo zo zákulisia (jej) takmer…
pokračovanie článku

World Cup 2022 už má svoje logo

Do začiatku šampionátu v Katare ešte dva roky ostávajú, jeho vizuálnu tvár však už poznáme.