Eastern Design priniesla na východ zaujímavé témy aj pohodovú atmosféru

Košice sa minulý piatok a sobotu stali miestom, kde sa hovorilo o dizajne a veciach s ním viac či menej súvisiacimi. Druhý ročník dizajnovej konferencie ponúkol pestrosť prednášok z rôznych oblastí dizajnu a kreativity.

Konferencia je – ako hovoria jej hlavní organizátori Ľuboš a Roman – najmladšou, ale zato najdlhšou na Slovensku. :) Jej program je rozdelený do dvoch dní. To môže niekomu vyhovovať z pohľadu voľnejšieho tempa a možnosti viac reflektovať nové poznatky či zážitky.

Aj tento rok sa mohli návštevníci dozvedieť viac o (procese) tvorby či aktivitách viacerých domácich aj zahraničných tvorcov. Zámerne nepíšeme dizajnérov, pretože záujmy a zameranie rečníkov sa nezmestí do tejto kategórie. Šlo o oblasti ako grafický dizajn, 3D a postprodukcia, typografia, produktový dizajn ale aj výskum či performance.

Place where global design meets local context

Myšlienka, ktorá konferenciu naozaj vystihuje. Podujatie ponúklo domácich aj zahraničných rečníkov, resp. domácich tvorcov, ktorí úspešne pôsobia v zahraničí a tvoria pre svetové značky. Celé to tak nejak zapadlo do pestrej skladačky, ktorá v dvoch dňoch ponúkla zaujímavé myšlienky aj príklady z praxe.

Na Eastern Design toho roku vystúpilo spolu 14 mien. Prvý deň odštartovali dizajnéri z ukrajinskej banda.agency. Agentúra, o ktorej ste možno doteraz nepočuli, minulý rok bodovala so siedmimi “bodkami” ako Red Dot: Agency of The Year. A ich práca, ktorú sme mali možnosť vidieť, toto ocenenie potvrdzuje.

Určite si pozrite ich projekty, ktoré veľakrát začinajú doslova pod rukami tejto bandy. Dizajnéri totiž zdôrazňujú heslo work with hands, ktoré im pomáha nakopnúť a odštartovať kreatívny proces. Jasné, nie je to žiadna “Amerika”, ale v dobe digitálnych pomôcok a nástrojov na všetko, si nezašodí pripomenúť.

Nasledoval Martin T. Pecina Mirek Dušín, ktorý nám porozprával o tom jakterak grafický dizajn spasil jeho život. Nebola to klasická jazda projektmi a prierez tvorby, skôr také rozprávanie o tom i tamtom poprekladané aj tou prácou. O to viac to však bolo zaujímavé i zábavné. Martin sa venuje grafickému dizajnu 17 rokov – posledných 12 rokov takmer výhradne knižnému dizajnu a jeho úpravy titulov sú pohladením pre dušu. A ak sa venujete typografii či knihám a veciam okolo, možno ste už narazili aj na jeho Knihy a typografie, ktorá sa venuje týmto veciam zasväteným a zrozumiteľným spôsobom.

 Martina Pauková porozprávala o tom ako sa absolventka politológie cez medzipristátie v Starbuckse stane najznámejšou slovenskou ilustrátorkou. Jej nezameniteľný štýl možno poznáte z videnia. Martina tvorí vtipné kompozície, sploštené prostredie s pôsobivou farebnosťou a je špecialista (aj) na kancelársku ilustráciu. Kreslila už pre Google, Apple, New Yorker či Washington Post a mnoho iných.

Poobedný blok prvého dňa otvoril Matúš Bence, ktorý prezentoval svoju tvorbu, ktorú možno nazvať ako fotografia, hi-end retuš, 3D a CGI. Je autorom, ktorý pravidelne spolupracuje s veľkými značkami na ich kampaniach, takže jeho prácu ste už určite zazreli. Či už na displeji svojho mobilu alebo aj ako bigboard niekde v meste.

Ďalšia rečníčka, Olga Drenda sa venuje skúmaniu estetiky v ére transformácie spoločnosti v Poľsku a strednej a východnej Európe v 80. a 90. rokoch. K téme napísala aj publikáciu a založila aj Facebook stránku, kde pravidelne pridáva nový obsah.

Niečo o domácom grafickom dizajne v ére bez počítačov porozprávala Jan Meisner. Po absolvovaní pražskej VŠUMPRUM pracoval ako umelec na voľnej nohe. Tvoril pre rôzne nakladateľstvá aj hudobné vydavateľstvá a jeho plagáty, obálky kníh a vinylov ste už pravdepodobne mohli zazrieť.

V závere prvého dňa sme si mohli vypočuť Petra Biľaka, ktorý porozprával o svojej láske ku kreativite, ktorú možno objaviť aj na miestach, kde by sme to najprv nečakali. Peter spolupracuje na rôznych dizajnových produktoch, ktoré prepájajú viacero oblastí tvorby, aby priniesli naozaj kvalitný výstup – napríklad v podobe pôsobivej technológie pre performance. Zakladateľ type foundry Typotheque okrem iného vydával aj magazín Works That Work, či spoluvytvoril Fontstand, kde si možno prenajať písma. 

Eastern Design: Deň dva

Druhý deň priniesol takisto sedem rečníkov. Ráno otváral multimediálny umelec a hudobník Erik Sikora, ktorý je aktuálne finalistom Ceny Oskara Čepana 2019. Po ňom nasledoval Samo Čarnoký, ktorý sa od street artu presunul k typografii, knižnému a editorial dizajnu. Nedávno ste mohli zaregistrovať aj jeho publikáciu Fonts SK, ktorá mapuje domác digitalizované písma.

Pred obedom vystúpil Herr Gelb AKA Martin Jenča, ktorý za Folk a Milk hovoril nielen o spájaní dvoch kreatívnych tímov (firiem) ale aj o tom, ako dizajn a obsah ide ruka v ruke. Martin sa venuje dizajnu, brandingu (Milk), komunikácii (Folk) a je šéfredaktorom Backstage Talks magazínu, ktorý formou rozhovorov prináša zaujímavé myšlienky a pohľady na dizajn a biznis od ľudí, ktorých možno vidieť a počuť na By Design Conference.

Mario Šestak z chorvátskeho Bornfight so špecializáciou na digitálny dizajn hovoril o tom, ako v ich štúdiu pracujú. Nechýbali ani príklady z praxe, ktoré poukazovali na rôzne problémy s používaním technológií a aj to, ako by sa to dalo / ako to urobili lepšie – v prípade projektoch, ktoré realizovali.

Anna Marešová sa so svojim tímom venuje produktovému dizajnu a na Eastern Design prišla porozprávať o svojich projektoch, ktoré boli ocenené viacerými zahraničnými platformami. Prezentácia ponúkla zaujímavý vhľad do procesu tvorby produktu, ktorý v porovnaní s grafickým dizajnom, prináša celkom špecifické a vlastné problémy a výzvy. Anna stojí za návrhom intímnych pomôcok pre dámy aj dizajnu novej vyhliadkovej električky pre mesto Praha. Obe práce získali Red Dot.

Nasledujúca prednáška Zuzany Gombošovej ostala na produktovej vlne, keďže Zuzana sa v rámci Malai Biomaterials venuje výskumu a navrhovaniu bio materiálov pre využitie v odevnom priemysle, ktorý ako taký je predmetom diskusie ohľadom určitej udržateľnosti, resp. uzavretia výrobného cyklu.

Druhý ročník Eastern Design zakončili SnaskMatejom Špánikom, ktorý v štokholmskom štúdiu pôsobí od roku 2016. Prednáška v rock’n’roll štýle ponúkla zaujímavý prierez snasky prácami aj nejaké tie ultimate wisdoms, ktoré sa môžu v živote dizajnéra zísť.

Look East – aj nabudúce!

Dvojdňové podujatie návštevníkom ponúklo zaujímavý mix ľudí a tém z viacerých oblastí kreativity a dizajnu, v ktorom si každý mohol nájsť nielen ťaháky, na ktoré prišiel ale aj objaviť veci, o ktorých možno nepočul. A v prvom rade je fajn vypočuť si koncentrovane myšlienky a názory ľudí, ktorí produkujú naozaj kvalitnú prácu a vďaka neformálnej atmosfére pohovoriť s rečníkmi.

 

Tu si môžete pozrieť ešte niekoľko fotiek z konferencie :)

     

foto: Dávid Hanko

Ďalšie diely seriálu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

 



Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

That Kind of Blue: poznáme Pantone farbu roka

Patrón farieb a farebných vzorkovníkov predstavil odtieň pre nadchádzajúci rok 2020. Ďalšie diely seriálu That Kind of Blue: poznáme…
pokračovanie článku

Rum s obalom od Studio Design Herynek ocenili v Nemecku!

Inšpirácia dobovými rytinami 19. storočia a výrazná čiernobiela štylizácia. To sú atribúty obalového dizajnu rumov od Studio Design Herynek. Produkt s názvom Austrian…