Spotrebitelia pri nákupe niekedy veľmi nerozmýšľajú a často si vyberú len produkt, ktorý má zaujímavý obal.
Aký obal zaujme spotrebiteľa?
Najdôležitejší je prvý dojem
Psychológovia tvrdia, že prvý dojem trvá len niekoľko sekúnd a následné rozhodnutia závisia od prvých informácií, čo človek po prvom dojme prijme.
![zaujimavy-spotrebitelsky-obal](https://detepe.sk/wp-content/uploads/2015/11/spotrebitelsky-obal.jpg)
Podvedomie
Spotrebiteľ vníma vašu značku podvedome. Reprezentuje ju tak váš obal, ako aj vaša kancelária, zamestnanci, stránka, vy sám. Do vášho obalu vkladáte prísľub, že spotrebiteľ u vás dostane kvalitu.
Pohodlie
Praktický a efektívny obal pomáha zákazníkovi značku alebo konkrétny obal (prípadne jeho alternatívu) promptne vyhľadať, vďaka nemu sa rýchlejšie a ľahšie rozhodne.
Logo
Obaly, na ktorých sa nachádzajú logá, si hneď získajú pozornosť aj srdcia zákazníkov. Spotrebiteľ logo okamžite rozpozná, niekedy aj na celosvetovej úrovni (Coca Cola a pod.), logo mu pripomenie kvalitu aj osobnú skúsenosť, s ktorou sa mu produkty asociujú.
Značky sú často späté s rôznymi emóciami a stačí jediný pohľad, aby sa spotrebiteľovi vybavila nejaká spomienka alebo pocit. To všetko môže viesť k dlhodobému vzťahu medzi značkou a spotrebiteľom.
![prezentacny-obal](https://detepe.sk/wp-content/uploads/2015/11/prezentacny-obal.jpg)
Estetika
Pôsobivý dizajn obalu dokáže pritiahnuť pozornosť spotrebiteľa a nezriedka sa stáva, že kým sa rozhodne, dlho bude pozerať na zaujímavý obal a zapamätá si ho.
Podľa výskumov stojí minimálne tretina rozhodnutí, ktoré sa vzťahujú na produkty, na obaloch a osobných preferenciách.
Typografia
Písmo a fonty môžu mať rôzny charakter. Pre svoj obal môžete vybrať elegantný, štýlový, strohý alebo jemný font. Nech už sa však rozhodnete pre čokoľvek, vždy v prvom rade uvažujte v rovine čitateľnosti – len čitateľný font totiž spotrebiteľa udrží. Ťažko čitateľné písmo (primalé, priveľmi cifrované, v zlej farebnej kombinácii a pod.) spotrebiteľa doslova odoženie.
Farba
Farbou sa najjednoduchšie prihovoríte svojmu spotrebiteľovi. Je to tá najkratšia cesta, ako komunikáciu vôbec začať. Tu sú základné pravidlá:
- Svetlé farby sú menej vážne.
- Biela označuje nevinnosť, jednoduchosť a čistotu.
- Čierna označuje silu, moc, intenzitu a vyššiu cenu.
- Červená vyvoláva u ľudí nadšenie.
- Žltá symbolizuje šťastie.
- Zelená označuje rast a harmóniu a často sa spája s produktmi, čo sú priateľské k životnému prostrediu.
Dominový efekt
Kúpou produktu sa život obalu nemusí končiť, naopak, obal môže život značky predĺžiť.
Asi 52 % online spotrebiteľov priznalo, že sa pravdepodobne vrátia do obchodu a spravia ďalší nákup, ak dostanú produkt v prvotriednom balení.
Asi 90 % spotrebiteľov po nákupe znova použije obalovú krabicu alebo tašku.
Spoločnosti, ktoré stavili na kvalitný obal, zaznamenali 30% nárast záujmu svojich spotrebiteľov.
Podeľte sa so svetom o svoj obal
Viacero štúdií tvrdí, že mladšia populácia spotrebiteľov (teda od cca 18. do 25. roku) sa s veľkou pravdepodobnosťou pochváli na sociálnej sieti produktom, ktorý si objednali na internete.
Takmer 40 % všetkých spotrebiteľov sa podelí s fotkou na sociálnych sieťach, ak považujú obal za zaujímavý alebo vhodný ako dar. Spoločnosti s produktovým portfóliom by teda mali rátať s týmto aspektom a využiť ho na marketing.
Obal v marketingu
Spotrebitelia na sociálnych sieťach považujú reklamy za otravné, ale odporúčania od priateľov často berú na vedomie.
Je veľmi pravdepodobné, že ak niekto zverejní na facebooku fotku zaujímavého obalu a podelí sa s ňou so svojimi priateľmi, fotku budú zdieľať aj ďalší ľudia a získa vám nových zákazníkov.
Cesta k pôsobivému obalu
Skvelý produktový obal
Keďže spotrebitelia radi hovoria o obaloch, ktoré sú buď pekné, alebo tvorivé, spoločnosti by sa mali zaujímať o to, čo spotrebitelia považujú za pekné a tvorivé. Takýmto prístupom nadobudnú potrebné informácie a ľahšie sa im bude prezentovať pred súčasnými aj novými spotrebiteľmi.
Nezabúdajte na prírodu
Súčasní spotrebitelia obľubujú a oceňujú ekologické obaly, takže recyklované a/alebo recyklovateľné materiály budú pre vás ako spoločnosť aj životné prostredie len výhodou.
![ekologicky-obal](https://detepe.sk/wp-content/uploads/2015/11/ekologicky-obal.jpg)
Tvorivosť prospeje
Skúste sa chopiť starých materiálov a prerobiť ich po novom. Staré dobré papierové vrecká nič nepokazia a ručne robené či domáce výrobky krásne vyznejú aj s obyčajných špagátom.
Výnimočné veci si žiadajú výnimočný obal
Drahé výrobky a šperky si pýtajú exkluzívne obaly, ktoré využijú hodvábny papier alebo elegantné, odolné materiály. Investícia do exkluzívnych obalov dodá produktom hodnotu a spotrebitelia sa radi na sociálnej sieti pochvália výnimočným zážitkom.
Logá, texty, farby a i. – to všetko tvorí charakter vašej značky
Luxusné produkty si žiadajú naozaj kvalitné obaly. Lacné a gýčové riešenia im uberú na hodnote. Hravé produkty zas upútajú zábavnými logami, farbami a typografiou.
V jednoduchosti je krása
Základné vlastnosti obalu – chrániť, reprezentovať a informovať sú naozaj alfou a omegou, všetko navyše je zbytočné. Obal by mal byť jednoduchý a obsahovať len nevyhnutný text.
Vtáka poznáš po perí a značku podľa obalu
Nezabúdajte na to, spotrebiteľ si musí váš obal prepojiť s vaším produktom/značkou. Na trhu je toľko produktov, že naozaj nie je vhodné svojho spotrebiteľa miasť a zavádzať. Dizajn by mal byť jednoduchý čitateľný.
Obal by mal ponúkať zážitok
Hravý produkt by mal spotrebiteľa pobaviť a pri pohľade na obal chutného jedla by malo spotrebiteľovi začať škvŕkať v bruchu.
www.tlaciarenbardejov.sk
blog.tlaciarenbardejov.sk
www.facebook.com/tlaciarenbardejov