Ako dostať obsah na iPad

Tablety dávno nepatria do kategórie sci-fi a nezadržateľne sa stávajú bežnou súčasťou našich životov. Tablety zároveň ponúkajú jedinečnú príležitosť na zážitok z konzumácie obsahu, ktorý sa môže líštiť ako od PC, tak od tlačených materiálov a postupne ponúknuť „to najlepšie z oboch svetov“. V budúcnosti bude situácia možno iná, no dnes je jasným kráľom tabletov iPad od Apple. Pozrime sa preto na to, aké existujú možnosti na publikovanie obsahu špeciálne upraveného pre tablety na tomto zariadení.

Webové aplikácie

Existujú v podstate tri hlavné spôsoby, ako publikovať špeciálna prispôsobený obsah na iPade. Prvým a zároveň najjednoduchším je vytvorenie webovej aplikácie. HTML štandardy, ktoré iPad a väčšina dnes populárnych tabletov podporujú, umožňujú vytvoriť interaktívne projekty s dotykovým ovládaním a do istej miery je obsah možné cashovať a čítať aj bez pripojenia na internet. Hoci ide v podstate o internetovú stránku, na iPade je možné ju uložiť na plochu a otvárať ako samostatnú aplikáciu, kedy sa nezobrazí horný panel s adresou a ovládacími prvkami a prostredie je tak na prvý pohľad na nerozoznanie od natívnej aplikácie.

Výhodou tohto riešenia je najmä jeho multiplatformnosť. Dobre navrhnutú stránku možno ponúkať pre rôzne tablety súčasne. Ďaľšou nespornou výhodou, ktorá neraz býva tým hlavným dôvodom, prečo sa niektoré publikácie rozhodli pre toto riešenie, je nezávislosť od distribučnej politiky Apple. Ten vyžaduje, aby transakcie z prostredia aplikácií distribuovaných cez App Store prechádzali cez iTunes účet používateľa. Z každej takejto platby si následne účtuje Apple 30 % sumy. Ak chce vývojár napríklad zapracovať už existujúcu platobnú bránu, ktorá Apple obchádza, webová aplikácia je pre neho častokrát jediné riešenie.

Nevýhodou webových aplikácií je v prvom rade odrezanie od už uvedených distribučných kanálov App Store (a v rámci neho Newsstand) či iBookstore v prípade interaktívnych kníh. Napriek vyššieuvedenej nevýhode ide o veľmi výhodný priestor na publikovanie vzhľadom na veľké množstvo používateľov, pre ktorých je prístupný a jednoduchosť jeho používania. Ďalšou nevýhodou je tiež obmedzená možnosť cashovania a relatívne pomalé reakcie prostredia v porovnaní s natívnymi aplikáciami.

Príkladmi tohto riešenia sú napr.: Financial Times či Cult of Mac.

financial-times

Zdroj: Financial Times

iOS 5 a príchod Newsstand

Do predstavenia Newsstand v iOS 5 boli magazíny a noviny pre iPad distribuované zväčša ako samostatné aplikácie. Od iOS 5 je ich možné za istých podmienok umiestňovať do špecifického adresára na ploche nazvaného Newsstand (v slovenskej verzii Kiosk).

Po technickej stránke je každá publikácia v Kiosku samostatnou aplikáciou. Newsstand však so sebou prináša niekoľko exkluzívnych privilégií, ktoré Apple pre žiadne iné aplikácie v App Store nedovoľuje. Ide hlavne o dve: automatické sťahovanie na pozadí jedenkrát denne a automatické obnovovanie predplatného, ktoré sa po prvotnom súhlase používateľa následne môže účtovať automaticky.

Tretia výhoda nie je technická, ale skôr promočná. Adresár Newsstand obsahuje link priamo do sekcie novín a časopisov v App Store a zvyšuje možnosť, že používateľ publikáciu nájde a stiahne si ju. Zavedenie Newsstand do iOS 5 sa tiež reálne odzrkadlilo v náraste ziskov vydavateľských spoločností prítomných na iPade už pred jeho uvedením.

Umiestniť svoj magazín do Newsstandu je možné v zásade tromi spôsobmi. Prvým, „najpoctivejším“ spôsobom je navrhnúť si pre Newsstand vlastnú aplikáciu. Takto možno navrhnúť od základov všetky funkcie, menu a správanie aplikácie a skĺbiť čo najlepšie charakteristiky a zaužívané postupy ovládania v iOS spolu s rázom a štýlom nášho magazínu. Pochopiteľne je to ale zároveň najdrahšie riešenie. S výnimkou časopisu o vývoji na iOS to asi redakcia sama nezvládne a bude si musieť najať vývojárov, ktorí (hlavne tí dobrí) nie sú lacní.

digital-publishing-suite

Adobe Digital Publishing Suite, zdroj: Adobe

Ďalšou možnosťou je využiť jedno z riešení ponúkajúcich export z nástrojov používaných na publikovanie do tlače, najmä z Adobe InDesign, prípadne priamo import PDF. Ide zvyčajne o aplikácie spojené s internetovými službami. Takéto riešenie ponúka priamo Adobe v rámci balíka Digital Publishing Suite, ale niečo podobné vyvíja napríklad aj slovenská firma Monogram. Jej služby využívajú napríklad slovenské magazíny Týždeň, Goldman, Miau, Interiér, Escape, PC Revue, GoodWill alebo Trend.

Do tretice existujú služby, ktoré majú vlastné fungujúce aplikácie v App Store a fungujú ako zberne novín a časopisov. Po technickej stránke najmenej reflektujú výhody publikovania na tabletoch. Zvyčajne ide o PDF používané pri tlači, prípadne len minimálne upravené, ktoré používateľ nahrá prostredníctvom svojho konta do niektorej z týchto služieb a to sa následne objaví v ich aplikácií na tablete. Z miestnych služieb sem patrí napríklad Floowie alebo Publero, ktoré disponujú veľkou časťou slovenských a českých populárnych publikácií.

iBookstore

Treťou možnosťou je publikovať cez iBooks Store, plaformu Apple na distribúciu kníh a učebníc. Kalifornská firma pred rokom vydala bezplatný nástroj iBooks Author, ktorý prípravu kníh a publikácií uľahčuje. Jeho cieľom bolo pôvodne podporiť najmä vydávanie digitálnych učebníc pre iPad, no podľa na zdroje vydané prostredníctvom tohto nástroja napovedá, že zďaleka nie všetko vydávané ním spadá do kategórie učebníc.

ibooks-author

iBooks Author, zdroj: Apple

Pokým webové aplikácie sú najvhodnejšie na publikovanie neustále aktualizovaných materiálov (tablet verzie spravodajských webov) a Newsstand sa najviac hodí na periodiká, iBooks Store je najvhodnejší na publikácie jednorázové, ako sú knihy, manuály, katalógy, učebnice, komiksy a tak ďalej. Neobsahuje nič, čím by používateľov informovalo o novom čísle, no disponuje väčšinou potrebných interaktívnych prvkov, podporuje videá, animácie, jednoduché menu a ďalšie. Zároveň nie je potrebné ovládať vývoj aplikácií pre iOS a ani web, ale postačí práca vo WYSIWYG editoroch, ako iBooks Author.

Autor: Maroš Žofčin
Titulné foto: Johan Larsson

 

1 comments
  1. dobrý deň,
    dobrý článok.
    dal by sa napísať aj ďalší, s viac praktickými informáciami, napríklad ako konkrétne dostať knihu, video alebo audiosúbor do tabletu, tak aby sa dali prezerať/spustiť?
    myslím niečo pre začiatočníkov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Das Auto s novým Das Písmom

Niekedy to nie je iba o nových motoroch, faceliftoch a technológiách zajtrajška. To platí aj v prípade Volkswagenu. Automobilka aktuálne predstavila…
pokračovanie článku

Ach, tie obaly: Rebæl

Značka dvoch kamarátov, ktorý sa rozhodli vyrábať kvalitné nápoje bez umelín a kompromisov, teraz v novom (vizuálnom) šate.
pokračovanie článku

Artline – Digital Art súťaž s DeepMind

Ak pravidelne sledujete DeepMind Facebook fanpage, určite ste si všimli, že sme už viackrát avizovali prípravu súťaže. Aj…
pokračovanie článku

Nejnovější Font č. 180 je právě v prodeji

Na co se můžete těšit v posledním letošním čísle našeho časopisu? Kromě hlavního tématu, kterým je tentokrát CI společností s potřebami pro miminka, přineseme články a rozhovory ze světa grafického designu, fotografie nebo grafického software a věnujeme se také fotoaparátům a fotopříslušenství…
pokračovanie článku

Vytvorte hmotnú cenu pre Anasoft litera 2021

Litera fest otvára výzvu na návrh a realizáciu hmotnej ceny/objektu pre laureáta alebo laureátku ceny Anasoft litera 2021 v celkovej sume 1000 €.