Ak to urobíš dobre, pretrvá to naveky – Massimo Vignelli

Navrhoval veci pre Gillette, IBM či americké aerolinky a v pamäti určite mnohým zostala aj jeho verzia mapy newyorkského metra. Ikona grafického dizajnu, 83 ročný Massimo Vignelli, zomrel tento utorok 27. mája. Počas svojho plodného života stihol pracovať na mnohých skvelých projektoch. Obálky kníh, balenia produktov, brand identity, či dokonca nábytok.

Massimo Vignelli sa síce venoval práci pre množstvo prestížnych klientov, najkontroverznejším kúskom v portfóliu však asi už navždy zostane jeho verzia mapy metra pre New York City. Podľa názoru mnohých nebol výsledok dostatočne názorný, iná, nemenej početná skupina za tým vidí čisté umenie. Určitý kánon pre abstrakciu v grafickom dizajne.

Veľkou inšpiráciu pre Vignelliho bolo dielo architektov Miesa van der Roheho a Le Corbusiera, ktorých úprimne obdivoval. Práve nimi inšpirovanú dizajnovú estetiku funkčnej krásy sa pokúšal priniesť aj za veľkú mláku, kam sa v šesťdesiatych rokoch presťahoval z Talianska. Veľmi dbal o zrozumiteľnosť a nadväznosť v dizajne a toto bolo cítiť zo všetkého do čoho sa pustil. Či už to boli riady, informačné tabule, knihy alebo interiérový dizajn. Podľa Michaela Bieruta z Pentagramu bol práve Massimo Vignelli tým, kto sa najviac zaslúžil o predstavenie európskeho modernizmu v americkom grafickom dizajne.

 

metro

Milovaný i nenávidený plán newyorkského metra

 

Jeho diela sú súčasťou trvalých zbierok viacerých múzeí, medzi ktoré patria napríklad Múzeum moderného umenia, Metropolitné múzeum umenia či Cooper-Hewittovo národné múzeum dizajnu. Pri listovaní stránkami jeho portfólia by ste našli mená ako American Airlines, Ford, Xerox či dokonca kostol Sv. Petra Evanjelika na Manhattane. Presne tak, Massimo Vignelli navrhol celý chrám.

 

VignelliDesign03

Kúsok z interiéru kostola, ktorý nesie rukopis slávneho dizajnéra. Stojí za pozretie.

 

Vignelliho práca však neleží iba v zasklených vitrínach ako niečo, čo tu síce bolo, ale je už o históriou. Brožúry, ktoré vytvoril pre National Park Service sú nápríklad stále v aktívnej službe.

Sám seba vnímal ako architekta informácií. Toho, čo informácie robí zrozumiteľnejšími, dáva im štruktúru. Mnohí obdivovali jeho schopnosť vziať obrovské množstvo údajov a dať im jednoduchú podobu. Jeho sen navrhnúť korporátnu identitu Vatikánu hovorí za všetko: “Šiel by som za pápežom a povedal: ‘Vaša svätosť, logo (kríž) je O.K.. Zvyšok musí preč.’”

 

zdroj: designtaxi.com, nytimes.com, blog.graphis.com, saintpeters.org

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Reklama svetových značiek v čase korony

V súčasnosti prebiehajúca pandémia koronavírusu nenecháva chladným ani reklamný priemysel. Takto sa na tému pozreli viaceré svetové značky.
pokračovanie článku

Typografický workshop

Poctivo plánuje na koniec mája typografický workshop. Momentálne sa hľadajú vhodné priestory. Ďalšie informácie sa dozviete včas aj…