Od dizajnu k dizajnu vás prevedie nová kniha

V Českej republike nedávno vyšla publikácia Od designu k designu dizajnéra Pavla Nogu, ktorá má priblížiť históriu grafického dizajnu verejnosti, študentom aj všetkým ostatným, ktorí sa o túto oblasť zaujímajú.

Podnetom pre vznik knihy bol online katalóg grafického dizajnu Moravskej galérie v Brne. Publikácia chce práve na príkladoch konkrétnych diel a ich autorov prezentovať grafický dizajn obdobia posledných 130 rokov.

Najstaršie dielo je plagát Julesa Chéreta z roku 1891 a benjamínom je obálka magazínu Moravskej galérie od štúdia Kolektiv z roku 2016, resp. obálka časopisu 2+3d od Jacka Mrowczyka z rovnakého roku.

Inak

Namiesto chronológie a historickej postupnosti autor volí alternatívnu cestu. Porovnáva jednotlivé exponáty – napríklad bok po boku umiestňuje dva plagáty a hľadá medzi nimi súvislosti. Pavel Noga sa nedrží obvyklého detailného skúmania znakov ale skôr hľadá kontext, skúma obsah a posolstvo konkrétneho diela.

Táto hra sa podľa autorových slov začala ešte počas prezerania spomínaných zbierok Moravskej galériePavel Noga vtedy začal zoskupovať diela do dvojic aj väčších skupín, podľa určitých kritérií a vzájomne ich porovnávať. Netradičný koncept Pavel Noga následne uplatnil aj pri písaní novej publikácie.

Kniha má jednu nevýhodu, ktorá ale nesúvisí s jej kvalitou – ťažko sa zháňa. Produkcia bola realizovaná cez grant Pedagogickej fakulty MU a je teda určená primárne do inštitúcií, ktoré dizajn skúmajú a nie na komerčný predaj. Máme však aj jednu dobrú správu. Knihu už čoskoro budete môcť vyhrať v našej súťaži.  Sledujte DeTePe, aby vám neušla. :)

O autorovi

Pavel Noga je grafický dizajnér, kurátor, teoretik, ktorý vyučuje na Katedre výtvarnej výchovy Pedagogickej fakulty MU v Brne a na Fakulte multimediálnych komunikácií UTB v Zlíne. Okrem najnovšej knihy je autorom aj viacerých praktických textov k DTP, typografii, ale aj knihy Design na cestě, ktorá sa na dizajn pozerá z pohľadu sociálneho aspektu, či medzinárodného kurátorského projektu Typografický plakát, zameraného na toto médium v Česku, Poľsku a na Slovensku.

 

zdroj: pavelnoga.cz

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Tesne – Zara má nové logo

Módny reťazec nedávno predstavil nové logo, ktoré okamžite vzbudilo vlnu ohlasov – či už pozitívnych alebo negatívnych. Hlavnou…