Prichádza 21. ročník Národnej ceny za dizajn 2024 – komunikačný dizajn a s ním aj nový vizuál

Spustili sme prihlasovanie do nového, 21. ročníka Národnej ceny za dizajn 2024 v komunikačnom dizajne, ktorý so sebou už tradične prináša nový grafický vizuál súťaže.

Do prvého kola výberu nového grafického vizuálu odporučila odborná komisia 23 grafických dizajnérov, z ktorých hlasovaním postúpila na priame oslovenie: Janku Bálik, Kristínu Bartošovú, Matúša Hnáta, Andreja Kolenčíka, Barbaru Kowalczukovú, Štúdio Pergamen a Ľubicu Segečovú. Do výzvy o vytvorenie novej vizuálnej identity a komunikačného konceptu aktuálneho ročníka NCD24 prejavili záujem zapojiť sa Andrej Kolenčík a Barbara Kowalczuková, ktorá si do spolupráce prizvala aj Teréziu Denkovú. Na základe zadania vypracovali a odovzdali svoje návrhy, ktoré na osobnom zasadnutí hodnotila zvolená komisia. Odborná komisia, v zložení Maroš Schmidt, Silvia Seneši Lutherová, Juraj Blaško, Stanislav Stankoci, Michal Tornyai, Andrej Haščák, Zdeno Kolesár, Eva Šimovičová a Jozef Sklenka (zastupujúci aj Terezu Maco a Auréliu Garovú) vybrala víťazný návrh od dvojice autoriek Barbary Kowalczukovej a Terézie Denkovej.

Aký je ideový návrh dizajnérok pre NCD24?

NCD je najvyššie dizajnérske ocenenie udeľované na Slovensku. Je pre nás dôležité komunikovať význam a silu ocenenia, preto ako tón komunikácie volíme čistý a zapamätateľný dizajn.

Východiskom je pre nás proces tvorby. Inšpirujeme sa nástrojmi, ktoré predchádzajú samotnému výstupu — formy na odlievanie, silikónové formy, nepodarky, štočky, matrice, raznice. Hlavný prvok, s ktorým pracujeme v tohtoročnom dizajne, je štočok – prvok, ktorý je jedným zo základných nástrojov tradičných tlačových techník vo vizuálnej komunikácii. Tradičnú techniku sádzania prenášame do digitálneho priestoru. Rešpektujeme pravidlá a princípy sádzania, čo však neznamená, že ich rigidne dodržujeme. Hra s kompozíciou sa stáva kľúčom vizuálu,uviedli vo svojom koncepte Barbara Kowalczuková a Terézia Denková.

O autorkách

Barbara Kowalczuková tento rok absolvuje vizuálnu komunikáciu na VŠVU v Bratislave. Terézia Denková je absolventka vizuálnej komunikácie na VŠVU v Bratislave. Obidve v ateliéri Typolab. Barbara počas štúdia začala pracovať pre Čierne diery, kde sa podieľa na vzniku tlačových dizajnov rôzneho druhu. Terézia počas štúdia založila Typogaráž – priestor pre súčasné písmo a typografiu, kde organizuje prednášky a podujatia rôzneho druhu. Barbara dlhodobo spolupracuje s vydavateľstvom Brak, mesačníkom Kapitál, s festivalom Pohoda a na identitách a knihách rôzneho druhu. Terézia dlhodobo spolupracuje na dizajne Sensoria, so štúdiom Milk a na identitách a knihách rôzneho druhu. Barbara občas pomáha Terézii s Typogarážou. Terézia občas pomáha Barbare s dizajnom. Barbara s Teréziou rada trávi čas a rozpráva sa s ňou o dizajne a trochu aj o živote. Terézia s Barbarou rada trávi čas a rozpráva sa s ňou o živote a trochu aj o dizajne.

Realizačný tím 
Koordinátorka NCD: Zuzana Böhmerová
Riaditeľ SCD: Maroš Schmidt
Produkcia výstavy a programov pre verejnosť: Gabriela Rybáriková
PR, kontakt pre médiá: Barbora Lenďáková
Spolupráca: Slovenské múzeum dizajnu

Kurátor: Juraj Blaško
Porota: Juraj Blaško (SK), Zuzana Husárová (SK), Róbert Slovák (SK), Vasyl Kosiv (UA), Filip Blažek (CZ), Justyna Kucharczyk (PL), Eduardo Barrera Arambarri (MX)
Grafický dizajn: Barbara Kowalczuková, Terézia Denková

Vyhlasovatelia súťaže
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Slovenské centrum dizajnu

Partneri SCD
Generálny reklamný partner: J&T BANKA
Hlavný partner: Antalis
Hlavný mediálny partner: Designum

Partneri NCD24
Generálny mediálny partner: Startitup group
Print partner: DIW print
Produktový partner: Budiš

Mediálni partneri NCD
Aktuality.sk
Archinfo
Čerstvé ovocie
Denník N
DeTePe
Dobré noviny
Interez
Protisedi.cz
Rádio FM
Refresher

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Poštová banka predstavila nové logo

Banka prichádza s novou komunikáciou, ktorou chce cieliť na nové skupiny zákazníkov. Ruka v ruke s novým konceptom ide aj nová…
pokračovanie článku

Výsledky súťaže Národná cena za dizajn 2017

Slovenské centrum dizajnu v spolupráci s Ministerstvom kultúry SR vyhlásilo v poradí už 14. ročník súťaže Národná cena za dizajn, ktorý bol…