Diskusia o novej podobe loga ma inšpirovala k úvahe o hodnotení dizajnu a prístupu obornej a laickej verejnosti. Zamyslel som sa nad tým, či bolo urobené všetko pre to, aby bolo nové logo dobre prijaté. A prečo prebieha diskusia v takom duchu ako vidíme.
Neschopnosť zhodnotiť dizajn ma neprekvapuje u laikov, ale u ľudí, ktorí sa ako dizajnéri prezentujú, ma vždy prekvapí hodnotenie dizajnu v rovine páči/nepáči. Bolo by fajn v diskusii použivať relevantné argumenty a uvedomiť si ako reagovať na predložený výsledok. Určite by každý človek s podpriemernými výtvarnými schopnosťami vedel urobiť logo firmy Orange, je to predsa len štvorec a pár písmen. Ale len málo ľudí by takéto logo bolo schopných vymyslieť a zasadiť do kontextu. Preto je pri hodnotení dizajnu potrebné uvedomiť si jednotlivé parametre. Ako dizajnér sa musím pýtať, či mám dostatok informácií na prípadné hodnotenie. Týmto textom si nenárokujem odpovedať na všetky otázky, len upozorniť na to, že diskusia by sa nemala odohrávať len v rovine veľavravných emotikonov.
Zadanie
Každý návrh začína pri zadní. V prípade zadania na návrh loga pre predsedníctvo bolo mnohými profesionálmi kritizovaná nízka cena za prácu. Suma 4500 eur sa môže zdať ako krásny honorár za logo, ale v zadaní súťaže nebolo potrebné navrhnúť len logo, ale aj niekoľko desiatok aplikácií. Myslím, že pôvodných sedemdesiat položiek bolo neskôr znížených. Takže zadanie neznelo na návrh loga, ale celej vizuálnej koncepcie. Len malá poznámka: 4500 EUR bola zďaleka najnižšia suma spomedzi okolitých štátov, za ktorú bola identita predsedníctva EÚ vytvorená.
Vďaka nízkemu honoráru sa do súťaže neprihlasovali skúsení dizajnéri, ktorí si uvedomovali veľký rozsah prác a výslednú nevýhodnosť celej zákazky. V tom čase nepomohli ani výzvy označujúce dizajnérov za lenivcov, ktorí nemajú nikdy dosť a nevedia kedy treba pomôcť. Tieto výzvy skúsených dizajnérov skôr znechutili, lebo len dokazovali, ako málo vyzývatelia rozumejú skutočnej náročnosti projektu. Parametre súťaže boli teda finančne nastavené pre menej skúsených dizajnérov. Toto je začiatok. Musíme počítať s návrhmi od ľudí, ktorí len zbierajú skúsenosti. S týmto ohľadom je logo veľmi podarené.
Nič lepšie tam nebolo
Pokiaľ sa pri prezentácii návrhu verejnosti dostaneme od komisie odkaz že nebolo s čoho vyberať, možeme získať dojem že výsledný návrh vlastne nieje dobrý. Tu mi pripadá nefér, ak nie až neprofesionálne, ak člen komisie po ukončení súťaže výťazný návrh hodnotí slovami: “Nič lepšie tam nebolo”. To, že žiadny návrh nebol lepší, je snáď jasné. Keďže zámerom súťaže bolo nájsť to najlepšie riešenie. Ak chce komisia svoje rozhodnutie potvrdzovať ukážkou horších návrhov v súťaži, tak už sme úplne mimo témy. Témou je “nové logo a vizuálna identita”. Namiesto vystavovania horších riešení je dôležité, aby bol dobre odprezentovaný víťazný návrh s celou ideou.
Ak mala komisia počas súťaže pochybnosti o kvalite návrhov, mala súťaž zrušiť. Ak ju nezrušila, tak by vybrané návrhy už ďalej nemala spochyňovať vlažnými vyjadreniami, ale profesionálne obhájiť.
Prezentácia
V neposlednom rade je dôležité, aby bola verejnosť oboznámená s dostatočne širokým rozsahom prác. Ak sa z vyjadrenia členov poroty dozvedáme, že dobre funguje v aplikáciách, malo by ich byť čo najviac vidieť. Ak chceme predstaviť výtvarnú grafickú koncepciu, musíme koncepciu ukázať. Poiaľ chcem prezentovať dizajn nestači ak sa k nemu vyjadria len politici.
Ak hovoríme o koncepte ktorý funguje, prezentácia samotného loga vlastne neumožňuje reálne hodnotiť celok. Sám som zvedavý, ako sú jednotlivé aplikácie navrhnuté. Pri prezentácii sme teraz svedkami najhoršieho scénára, kde sa hodnotenie loga a identity nechalo na verejnosti, ktorá ale nedosatla dostatočné informácie. Namiesto toho aby mohla byť verejnosť s celou ideou konfrontovaná bolo jej len predhodené logo a komisia a autor už len útrpne čakajú “s ktorej strany to priletí”. Pokiaľ chceme aby aspoň odborná verejnosť k logu pristúpila seriózne, tak by prezentácia nemala končiť strhnutím plachty v SND.
Návrh
V budúcnosti by bolo dobre si uvedomiť, že podoba loga začína už pri zadaní, ktorého súčasťou je aj cena.
V priebehu súťaže je dôležité vybrať logo, o ktorom nebude komisia pochybovať.
Prvá prezentácia loga by mala mať profesionálne parametre. Zjavne nestačí predhodiť logo verejnosti bez toho, aby sme sa o jeho prezentáciu postarali viac ako textami na úrovni tlačových správ.
Pri výbere a prezentácii návrhov by bolo na mieste nájsť dostatočne silnú osobnosť z oblasti grafického dizajnu, ktorá sa zaručí za kvalitu výrazného návrhu a bude schopná svoj názor obhájiť profesionálnymi argumentami.
Návrh by mal byt odprezentovaný v celej šírke pokojne v podobe webu, ktorý by zobrazoval celý koncept a aplikácie. Pri prezentácii by mali byť zapojené aj profesionálne odborné médiá, v ktorých by svoj návrh mohli odprezentovať porota aj autor návrhu. Neprehliadať pri prezentácii autora a dať mu priestor považujem za dôležitú súčasť prezentácie. Dozvedieť sa o autorovi len to, že je študent je v konečnom dôsledku irelevantné. Dôležité je v rámci prezentácie umožniť mu verejne prezentovať svoju autorskú prácu.
Proste si treba uvedomiť ako dôležitý je prvý aj posledný krok a nepodceňovať ich.
Víťazný návrh zatiaľ nebudem hodnotiť, pretože ma zaujíma celkový koncept. Potom svoje hodnotenie pripojím. Som však rád, že podľa vyjadrenia komisie, autor uvažoval koncepčne a porota tento parameter zohľadnila. V neposlednom rade som veľmi rád, že išlo o skutočnú súťaž, v ktorej nebol autor dopredu známy. Verím však, že v budúcnosti bude pre verejnosť tak efektná súťaž zvládnutá lepšie.