Sklo VŠVU časť prvá: dizajn

Galéria Satelit predstavuje prierezovú výstavu študentských prác zameraných na dizajn a úžitkové umenie z Ateliéru Sklo Vysokej školy výtvarných umení. Práce vznikli počas posledných desiatich rokov, keď sa vedenia ateliéru ujal v roku 2010 doc. Mgr. art. Patrik Illo. Na výstave sú ukážkami prác zastúpení aj traja pedagógovia ateliéru – Patrik Illo, Palo Macho a Milan Opálka. Je to prvá z plánovanej dvojice výstav, časť druhá sa uskutoční v nasledujúcom roku a zmapuje práce študentov zamerané na voľnú sklársku tvorbu. Toto rozvrstvenie vyplýva z koncepcie ateliéru, ktorá dáva rovnaký priestor obom líniám rámcujúcim disciplínu sklo – a to dizajnu aj voľnému umeniu.

​​​​​​​​​​​​​Miesto: Galéria dizajnu Satelit, Hurbanove kasárne, Kollárovo nám. 10, Bratislava
Otvorené od stredy do nedele 14.00 – 18.00
Trvanie: 17. september29. október 2021
Vernisáž: 16. september 18.00
Vstup voľný

Výstavnú kolekciu tvorí takmer 100 prác z archívu ateliéru, ktorévznikli ako semestrálne, bakalárske a diplomové práce. Sú dokumentmi pedagogického procesu, ktorý študentov vedie k slobodnému uvažovaniu o úlohe sklárskeho dizajnu a jeho uplatnení v reálnom živote, k narúšaniu stereotypov vo vzťahu k dizajnu a umeniu,  k experimentovaniu vo výraze, funkcii a technologických postupoch. Študenti majú možnosť spoznávať remeselnú tradíciu odboru, využívať ju a konfrontovať ju s vlastnými  nápadmi a zámermi. Dostávajú možnosť realizovať svoje projekty v skutočnom prostredí sklární a získavať cenné praktické skúsenosti. Práce zo semestrálnych zadaní svedčia o hľadaní vlastného výrazu a kreativite.  Bakalárske a najmä viaceré magisterské diplomové práce sú už svojbytnými autorskými projektmi. Naznačujú formovanie nových tvorivých individualít, ktoré vstupujú na profesionálnu dráhu.

Patrik Illo: „Projekty, ktorých výsledky predstavujeme na výstave, charakterizujú, ako pristupujeme  k riešeniu a  spôsob myslenia o predmete. Nemá byť len úžitkový a estetický, ale mal by preukázať dôvod na existenciu. Mojou ambíciou je, aby študenti pochopili, o čom je predmet, aká je jeho funkcia, aký je jeho vzťah k technológii. Čo to znamená, vytvoriť predmet v danom čase, priestore  a vo vzťahu k minulosti i budúcnosti, teda veľmi globálne. Vediem ich tomu, aby uvažovali o predmetoch ako takých. Reálne sklenených úžitkových predmetov nie je veľa typov, pohár, váza, misa…. v tom sa dá ľahko zorientovať.  Ale cieľom má byť hľadanie podstaty predmetov, zodpovedať si otázky, prečo by mal vzniknúť nový predmet, v čom je jeho nová hodnota.“

Zoznam vystavujúcich študentov: Filip Plačko, Peter Ďuriš, Lucia Regásková, Jozef Gabriš, Marta Vjatráková-Matejková, Daria Popolitova (Estónsko), Aleksandra Stencel (Poľsko), Patrick Huth (Nemecko), Štefan Nosko, Núria Bondarenko (Španielsko), Aleksandra Satlawa (Poľsko), Patrícia Šichmanová, Igor Kováč, Lenka Husárková-Skalická (Česká republika), Malgorzata Koneczna (Poľsko), Kristína Ligačová, Katarína Pozorová, Dominik Pirháč, Petra Molnárová, Zuzana Kováčiková, Ján Barkóci

Pedagógovia: Patrik Illo, Palo Macho, Milan Opálka

Kurátori: Adriena Pekárová, Patrik Illo

Architektúra výstavy: Michal Illo, Patrik Illo

Grafické riešenie: Peter Nosáľ

www.scd.sk

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Umenie rozprávať

Taký dobrý rozhovor je naozaj na pochutenie, pretože dobrý rozhovor nečíta človek každý deň. Robil som rozhovory pre…
pokračovanie článku

Ocenenia za najlepšie slovenské hry získali Way of the Hunter a Port City: Ship Tycoon

Slovenská videoherná tvorba neprestajne napreduje a aj u nás vznikajú každoročne desiatky titulov, ktoré hrajú milióny hráčov po celom svete. Slovenská asociácia herných vývojárov po dvoch rokoch udeľovala nové národné ocenenia Golden BiT Awards, aby tak vyzdvihla tie najkvalitnejšie digitálne hry so slovenským pôvodom.