Revolúcia zvaná Illustrator

V pracovnom prostredí Illustratoru trávite (takmer) každý deň. Viete ale aj niečo z histórie najlepšieho programu na tvorbu a spracovanie vektorovej grafiky?

Adobe Illustrator v decembri oslávi 28 rokov. Napriek tomu, toto neokrúhle výročie nebolo dôvodom na výrobu krátkometrážneho dokumentu. V Adobe Systems sa jednoducho radi hrdia svojimi produktmi prostredníctvom propagačných videí už od začiatku.

Tvorcovia dokumentu vyspovedali nielen spoluzakladateľa Adobe Systems Johna Warnocka, ale aj grafických dizajnérov, ktorí si pamätajú časy, kedy sa namiesto myši a tabletu pracovalo s technickými perami a krivítkami. Niektorých z nich kalifornská spoločnosť v roku 1987 pozvala do svojich priestorov, aby si vyskúšali neznámy program, ktorý im mal zmeniť život. Podarilo sa mu to veľmi rýchlo – Illustrator zrazu kompletne zmenil prístup k práci niekoľkým generáciám „propagačných grafikov“.

 

Pre zaujímavosť

Pre spoločnosť Adobe Systems, ktorá sa dovtedy venovala výlučne vývoju programovacieho jazyka PostScript, bol Illustrator vôbec prvou aplikáciou pre grafických dizajnérov.

Illustrator bol najprv vyvinutý výhradne pre osobné počítače od Apple. Prvá verzia, fungujúca aj pod Windowsom, bola uvedená začiatkom roku 1989. Stala sa však prepadákom. V prvých rokoch existovania Illustratoru užívatelia operačných prostredí od Microsoftu preferovali CorelDRAW. Situácia sa zmenila až v roku 1997, keď už môžeme hovoriť o začiatku dominancie Adobe pred kanadským Corelom.

Za jednu z najzásadnejších verzií Illustratoru sa všeobecne považuje tá z roku 1996. „Šestka“ priniesla zmenené užívateľké prostredie (zjednotenie s bratským Photoshopom), podporu TrueType a rôznych pluginov.

Už od prvej verzie si v Adobe ako značku svojho vektorového editora prisvojili výsek z obrazu Zrodenie Venuše talianskeho umelca Sandra Boticelliho. Bola to Luanne Seymour Cohen, vtedajšia zamestnankyňa marketingového oddelenia, ktorá prišla s výberom tohto významného diela z obdobia renesancie. Dlhé a husté Venušine kadere jej prišli ako dokonalý podklad pre demonštráciu jemného a presného krivkového obkresľovania skenovaných obrázkov.

Do roku 2003 zmeny v stvárnení Venuše na splash screenoch, čiže úvodných obrazovkách, a krabiciach produktu zvýrazňovali aj zmeny, respektíve pridané nástroje v každej novej verzii. S prvou verziou Creative Suite bola starorímska bohyňa lásky a krásy nahradená trojdimenzionálnymi kvetinami. (V CS sa mohli prvýkrát vytvárať jednoduché 3D objekty.)

1_ai

2_ai88

3_ai4_15_56etka7ai8ai9ai10ai11CS12CS

CS314CS415CS516CS617CC

 

Takmer každá verzia mala aj svoje „kódové“ meno. Prvá dostala označenie Picasso, pretože Illustrator umožňoval rýchle a jednoduché geometrické abstrahovanie tvarov.

Verzia 5.5 sa nazývala podľa rímskeho boha Janusa. Ten mal podľa mýtov dve tváre, aby súčasne hľadel do budúcnosti i minulosti.

Siedmu verziu vývojári pomenovali Simba, podľa hlavnej postavy z animovaného filmu Leví kráľ. Simba ako odstrčené mláďa, ktoré sa právom stalo kráľom. Príbeh o Illustratore a Windowse?

Posledná, v poradí sedemnásta, verzia, súčasť nenávideného/milovaného Creative Cloudu, dostala názov MoFo. Aký význam má táto skratka, to vedia s určitosťou len niektorí zamestnanci Adobe Systems.
zdroje: www.guidebookgallery.org, www.studiodaily.com, wikipedia.org

1 comment
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť