Prvý nový odtieň modrej objavený po dvesto rokoch mieri do praxe

Farba, ktorú ešte v roku 2009 objavili na Oregon State University, bude už čoskoro dostupná aj pre využitie v kreatívnych projektoch. Háčikom však môže byť cena.

Farba nad zlato

Modrá s názvom YInMn Blue, ktorú objavili výskumníci pod vedením profesora chémie Masa Subramaniana, je výsledkom viacerých experimentov a tak trochu aj náhody.  Jeho meno je inšpirované vzácnymi prvkami, ktoré obsahuje – ytriom, indiom a mangánom – a práve preto je odtieň neuveriteľne drahý.

To však neodradilo každého. Novinky sa už chytili viacerí výrobcovia farieb ako Kremer Pigmente z nemeckého Aichstettenu či Golden Artist Colors z USA. Obe značky už ponúkajú produkty s farbou YInMn Blue.

Od objavu farby po jej uvedenie do ponuky tak prešlo viac ako desať rokov. Dôvôdom bola práve extrémne nízka dostupnosť nového odtieňa. To sa zlepšilo v roku 2016, kedy licenciu na komerčný predaj pigmentu získala Shepherd Color Company. Z niekoľkých gramov farby, ktoré bolo schopné vyrobiť laboratórium oregonskej univerzity, sa tak vďaka kapacitám novej spoločnosti stali tony.

Ako to už so všetkým novým a vychyteným býva, záujem šiel hore podobne raketovo ako výrobné kapacity. Verejnosť si však musela ešte nejaký čas počkať. V septembri 2017 bolo v Spojených štátoch schválené použitie v priemyselných náteroch. Dôvodom je podľa “otca” novej farby, profesora Subramaniana, dôkladnejšie testovanie pre použitie bežným spotrebiteľom.

Modrá na čiernom trhu

Záujem o horúcu novinku sa prejavil aj v snahe dostať sa k zásobám aj mimo oficiálnej distribúcie. Podľa Sobramaniana sa dokonca na Etsy objavili ponuky YInMn Blue, ktoré boli niečím ako čiernym trhom.

Jedným zo zaujímavých projektov, kde sa nová farba uplatnila, bola vedecká ilustrácia Michaela Rothmana. Umelec na nej stvárnil vtáka, ktorý vyhynul pre 47 miliónmi rokov a podľa výskumu má byť najstarším druhom s modrým perím.

YInMn Blue naďalej ostáva nákladnou novinkou. Oproti najdrahším akrylovým farbám dosahuje jej cena zhruba šesťnásobok. Tuba s objemom 40 ml tak v niektorých obchodoch vychádza na takmer 180 dolárov. Zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by malo dôjsť k dramatickej zmene.

Niektoré spoločnosti sa dokonca rozhodli odtieň nezaradiť do svojej ponuky, keďže podľa ich názoru je jeho cena v pomere k prínosu pre autorov privysoká. Tí, ktorí sa však pre jeho produkciu a distribúciu rozhodli, hlásia stabilný rast dopytu.

Autora YInMn Blue, Masa Subramaniana, to príliš neprekvapuje. Aj keď je jeho doménou chémia, ako umelec by podľa vlastných slov chcel vyskúšať niečo nové a práve celkom nová farba môže byť tou príležitosťou.

zdroj: Artnet News

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Vizuální redesign rakouské značky Gösser

Nový redesign loga a obalů piva Gösser je současný a respektuje rakouské dědictví. Vzhled této značky piva v posledním desetiletí zůstal…