Nová vizuálna identita Prírodovedeckej fakulty Karlovej univerzity v Prahe

Fakulta vypísala výberové konanie ešte v septembri minulého roku. Stalo sa tak po predchádzajúcich neúspešných snahách zjednotiť vizualitu celej Karlovej univerzity v rámci jedného funkčného riešenia, ktoré by úspešne prezentovalo kompletný univerzitný aparát – jej fakulty, katedry či ústavy. Pozrite sa na finálnu podobu návrhu.

Za redesignom vizuálneho prejavu Prírodovedeckej fakulty stojí české štúdio Grafite – konkrétne dvojica Jan Baborák a Bára Kuželová. Ich riešenie je skutočne komplexné – pre fakultu nepripravili len logo, či typografiu, ale aj návrhy vzhľadu internej identity (dopravné prostriedky fakulty, šálky, oblečenie či iné) a tiež materiálov pre externú a PR komunikáciu (bannery, brožúry, tričká a i.).

Pri práci na novom logu sa autori inšpirovali okrem iného aj symbolmi, ktoré možno nájsť na pôde samotnej univerzity (konkrétne je to konsignačné znamenie Karola IV.), či alchýmiou. Dizajnéri považujú práve alchýmiu za určitý predvedecký odbor, ktorý predznamenal rozvoj metód skúmania prírodných javov.

Samotné logo čerpá zo symboliky štyroch prírodných elementov – zeme, vody, vzduchu a ohňa. Tie pochádzajú zo starogréckej filozofie. Bol to Aristoteles, kto tvrdil, že základom hmoty sú práve spomínané štyri živly. Táto teória, rozvedená v stredoveku, bola neskôr svedkom zrodu moderných prírodných vied.

logo_prirodovedecka_fakulta

nové logo sa opiera o historický odkaz i symboliku živlov s významovým presahom do súčasnosti

 

Každý zo živlov je tradične zobrazovaný ako rovnostranný trojuholník, v niektorých prípadoch s vsadenou úsečkou. Tieto symboly sa stali základom nového loga Prírodovedeckej fakulty. Konečný vzhľad je dôsledkom ich prepojenia v jednom dizajne, ktoré pri optickej selekcii určitej časti loga odkazuje aj na spomínané znamenie Karola IV.

Jednotlivé katedry následne využívajú, podľa design manuálu, modifikácie základného loga. Konkrétne je vždy celý dizajn v odtieňoch sivej, okrem trojuholníka, ktorý reprezentuje konkrétny živel a teda aj fakultu.

1c_4x_nega_cmyk_PrF_UK

variabilita použitia jedného loga pre komunikovanie viacerých katedier

 

Podľa vyjadrenia samotnej fakulty odkazuje logo i písmo „k funkcionalismu a kubismu (což je nejvíce patrné v černobílé variantě). Celý kampus PřF UK se nachází v lokalitě, kde má právě tato architektura hojné zastoupení.“

Nové logo vyvolalo na portáloch zaoberajúcich sa dizajnom živú diskusiu. Niet sa čomu čudovať. Nový vizuál pôsobí sviežim dojmom (z veľkej časti vďaka použitým farbám) a chvíľu potrvá, než si naň ľudia zvyknú. Keď sa tak stane, možno mu odpustia aj to Museo, ktorým sú písané všetky texty :).

 

ďalšie príklady využitia novej vizuálnej komunikácie

cd tuzky plast jeep2

Pozrite si kompletný design manuál.

 

Páči sa Vám nová identita Prírodovedeckej fakulty Karlovej univerzity v Prahe?

[myo_poll poll =4882 type = bar perc = yes]

 

Ak sa Vám nová identita nepáči, tak prečo?

4 comments
  1. > Úplne vedľa. Kedy si zodpovední v UK uvedomia, že to, čo je doležité propagovať, to, akú značku budovať a konieckoncov to, na čo sú študenti a absolventi najviac hrdí nie je Prírodovedecká fakulta ale KARLOVA UNIVERZITA? Samostatná identita fakúlt bohužiaľ zabíja značku UK. – palec dolu

    > a zase MUSEO? prečo? (lebo je zadarmo) a keď už tak prečo takto zle? – palec dolu

    inak je “líbivé” a študentom sa to určite bude páčiť :(

  2. samotny znak a aj pracu s ako s patternom sa mi pozdavaju. takisto sa mi paci praca so znakom v aplikacia na jednotlive katedry. za to davam palec hore.

    MUSEO suhlasim s knaksom to je mega fail a cele to taha identitu dole. stacilo pouzit jednoduchsi serifovy font (len nie vsadepritomny Gotham). za to palec dole

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *


Články, ktoré by sa vám mohli páčiť
pokračovanie článku

Design thinking process

Večerná škola Connect: Design thinking process 12. máj, 18:00 – 21:00 Connect Coworking, CVERNOVKA, Páričkova 18, 3. poschodie, 821 08 Bratislava
pokračovanie článku

Návod na hľadanie myšlienok

Hovoril priateľ, že je po kríze. Nikto iný si to nevšimol, ale tvrdí, že to písali v novinách, tak…
pokračovanie článku

Logitech prichádza s omladenou tvárou

Spoločnosť predstavila novú vizuálnu identiou, ktorá je z veľkej časti založená na typografii. Redizajn prichádza s výrazným logotypom a kontrastnou paletou.