Prvé pozemné dopravné odvetvie na našom území ma bohatú, viac ako 150-ročnú históriu. Grafickú verejnosť však zaručene viac ako zmeny v pohone rušňov zaujíma vizuálna prezentácia spoločností prevádzkujúcich dopravu na oceľových kolesách. V tejto časti seriálu sa pozrieme na logá, ktoré denne (i keď občas s meškaním) premávajú hore-dole celým Slovenskom.
Mesiac pred vypuknutím Slovenského povstania prišiel na naše terajšie územie prvý parný vlak z Marcheggu do Bratislavy. Horúci 20. august 1848 sa týmto stal oficiálnym dňom začiatku železničnej prevádzky na Slovensku.
Význam nového druhu pozemnej dopravy pre hospodárstvo každej európskej krajiny veľmi rýchlo narastal. Preto v ten istý deň, ako bol vyhlásený samostatný štát Čechov a Slovákov, vznikla pre správu železníc spoločnosť ČSD (Československé štátne dráhy). V prvom období podniku sa na vlakoch objavovali iba znaky strojárenských firiem vyrábajúcich parné, neskôr motorové rušne. Skratka ČKD (Českomoravská Kolben Daněk) a „okrídlený šíp“ Škoda boli tak jedni z najznámejších symbolov putujúcich po Československu.
V období sovietizácie začínajú byť rušne zdobené tiež päťcipími hviezdami. Skôr ako o symbol ČSD išlo o symbol toho, kto to tu teraz „riadi“. Červené hviezdy prežili na čelách niekoľkotonových strojov štyridsať rokov.
Až neskôr sa na uniformách sprievodcov, podnikových tlačivách, a potom aj na bokoch vagónov a rušňov začala objavovať strohá skratka ČSD. Tá konečne koncom 60. rokov získava grafickejší šmrnc. Zo štylizovanej verzie od významného českého typografa Jiřího Rathouského vzišlo aj terajšie logo Českých dráh.
Na niektorých rušňoch sa už v tomto období maľujú okrídlené kolesá. Opäť to však nemalo nič spoločné s identitou železníc, ale skôr s hrdosťou strojvodcov.
V deň vzniku samostatného Slovenska sú aj oficiálne rozdelené Československé štátne dráhy a vznikajú Železnice slovenskej republiky (ŽSR). Štátny podnik sa začiatkom roku 2002 rozdelil na dva samostatné subjekty – ŽSR a Železničnú spoločnosť, a. s. (ZSSK).
O tri roky neskôr sa ZSSK rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, ktorej patrí osobná doprava a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. zabezpečujúca nákladnú dopravu. ŽSR ostalo prevádzkovanie železničnej dopravnej dráhy, údržba a modernizácia železničných tratí a staničných budov.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR)
Obrazový symbol okrídleného kolesa sa objavil na dvojkoľajových tratiach už krátko po vzniku modernej železnice, čiže začiatkom 19. storočia. S obľubou ho dodnes využívajú dopravné spoločnosti po celom svete. A to až do takej miery, že sa stal vizuálnym klišé. V čase moderných typografických značiek a redesignov môže pôsobiť aj doprava smerujúce krídlo slovenských železníc zastarano. Otázne je, či práve táto zastaranosť, ale vo vydarenom spracovaní, nepôsobí práve v čase strohých, minimalistických značiek zvláštne príťažlivo.
Autorom loga, ktoré bolo predstavené v roku 1993, je architekt a maliar Pavol Ondreička. Na iniciály spoločnosti použil font Swiss 721, ktoré mierne upravil do pretiahnutého tvaru. Nad nimi sa vypína ikona s „výrazom dynamiky horizontálneho pohybu“. Symbol má vystihovať poslanie spoločnosti – preprava niekoho/niečoho odniekiaľ – niekam čo najrýchlejšie.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK)
Žiadna iná celoslovenská dopravná spoločnosť dovtedy neprišla s takou výraznou farbou ako v roku 2002 ZSSK. Farba, ktorá sa spájala u nás s prepravou osôb, bola predovšetkým modrá, prípadne červená, ktorá ale nie najlepšie kontrastuje s niektorými tmavými odtieňmi. Železnice dovtedy tiež nevyužívali negatívne verzie svojich symbolov. To sa zmenilo s novým, respektíve prvým „železničným“ design manuálom.
S cieľom pôsobiť moderne, s mottom „Vlaky pre ľudí“ a prívetivosťou, čo je tiež jedna z vlastností oranžovej farby, sa ZSSK objavila ako nová obchodná spoločnosť, odčlenená od Železníc SR. (Napriek tomu Železničná spoločnosť úplne na tradíciu nezanevrela, existuje totiž aj modrá verzia loga – málo využívaná alternatíva uprednostňovanej oranžovej.)
Logo vzniklo aj vďaka spolupráci so Slovenským centrom dizajnu, ktoré poskytlo odbornú pomoc pri koncipovaní a organizovaní súťaže o jeho vytvorenie. Pri konečnom výbere ale už nemalo rozhodovaciu právomoc. Víťazný návrh, ktorý uspel vo verejnej súťaži so 181 prihlásenými návrhmi, a ten, ktorý odvtedy vídame na vlakoch, budovách, uniformách, lístkoch, informačných systémoch, záclonách… pochádza od grafického štúdia Kolovrátok.
Hlavným zámerom zadávateľa bolo modernejšie vyjadriť dynamiku železníc. Na prvý pohľad to, čo v obrazovej časti loga môže vyzerať ako vrch šípky, je vlak prichádzajúci smerom k nám v dynamickej perspektíve. Kruh má tiež dva rozdielne významy – predstavuje štylizovaný vlak vychádzajúci z tunela a tiež koleso idúce po koľajnici, vytvorenej z dlhého nápisu vo verzálkach (písmo Franklin Gothic).
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia
Logo ZSSK Cargo je návratom k tradíciám vo využívaní modrej farby. Podľa vyjadrenia nákladného dopravcu jeho obrazová časť má okrem začiatočného písmena „C“ predstavovať cestu a dynamiku transportu tovaru. Horizontálna linka stabilizuje dynamickosť céčka a „pripomína, že spoločnosť sa riadi presnými pravidlami, ktoré sú nevyhnutné pre presnosť a bezpečnosť transportu.“
Až z daného popisu plne porozumieme, čo chcela spoločnosť grafickou skratkou povedať. Bez toho nie je veľmi zrejmé, čo má symbol zastupovať a keby sa odobrala jeho textová časť, tak aj komu patrí. Na um prichádzajú rôzne asociácie – od zbrane austrálskych domorodcov až po svetoznámu športovú značku.
RegioJet
Spočiatku mali Železnice Slovenskej republiky monopol garantovaný zákonom. V roku 1996 bol prijatý nový zákon, umožňujúci vstup aj iným dopravcom do infraštruktúry ŽSR. Túto možnosť najskôr využila Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť. V roku 2011 prišiel na naše územie aj český dopravca RegioJet. Ten odvtedy ako jediný prevádzkuje pravidelnú osobnú dopravu na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Žlté vlaky sa u nás objavujú aj v Žiline, kam od roku 2011 prichádzajú denne z Prahy.
RegioJet je dcérskou spoločnosťou Student Agency. Za ich logom stojí reklamná agentúra Omega Design, ktorá už pár rokov pred tým vytvorila logo a vizuálny štýl práve pre, nielen medzi študentmi obľúbenú, Student Agency.
Terajšia podoba značky prešla mierne komplikovaným vývojom. Prvá verzia loga pre RegioJet vznikla už v roku 2009. Nebola však nikdy publikovaná. V roku 2011 sa v Omega Design museli pustiť do miernej úpravy tohto ich nezverejneného loga, ktoré bolo medzičasom prepracované v internom grafickom štúdiu súkromného dopravcu.
Logo vychádza z farebnosti loga Student Agency – výrazná červená a dôstojná modrá, čiže farby, ktoré vyniknú na pozitívnej žltej – dominantnej farbe českej spoločnosti. Na rozdiel od štátneho dopravcu, RegioJet využíva svoje korporátne farby aj na rušňoch, vagónoch a tiež v ich interiéroch.
V brnenskej Omega Design použili kurzívu – klasický graficko-dizajnérsky grif na dosiahnutie efektu dynamickosti a rýchlosti, v tomto prípade vlaku. S nakloneným písmom sú v harmónii dva zošikmené pruhy, ktoré sú zjavným znakom koľajníc.
zdroje:
web: zscargo.sk / zssk.sk / zsr.sk / kolovratok.sk / omegadesign.cz
kniha: J. Kubáček, Dejiny železníc na území Slovenska, ŽSR, 2007
časopis: De sign um #37, SDC, 2002 / Font #121, Kafka Design, 2012
13 comments
Logoseriál – Železničný dopravcovia na Slovensku… ja netvrdím, že je to najhlavnejšie v odbornosti grafického dizajnéra, ale ten, kto je schopný toto napísať, by nemal mať ani vysvedčenie z deviatky, nehovorím o maturite…
opravené, vďaka za upozornenie. aj chyba sa občas pritrafí ;)
mily Eugen, grammar Nazi much?! kto v zivote neurobil chybu, nech hodi klavesnicou…
Áno, stane sa, ale ak niekto čerpá materiál na inak slušný informačný článok, tak by určite nemal premenovať grafika Jiřího Rathouského na Ratkouského, hm?
Diky za upozornenie na Rathouského.
A čo je toto? Hon na písmenká?
Nemajú byť komentáre hlavne o hodnotení obsahu?
Neviem ako vy, ale ja nepoznám človeka, ktorý by bol bezchybný a čas od času nemal zlý deň. Samozrejme, okrem Eugena. Ten je očividne bezchybný. A odvážny. Lebo na základe jednej chyby, dokáže odsúdiť človeka.
Za každé upozornenie na vecnú alebo gramatickú chybu sme vďační.
Pravdupovediac by to chcelo menej hejtovať autorov, ale skor povzbudiť. Lebo skutočne nie je veľa ľudi čo je ochotných niečo pre komunitu urobiť. Napríklad písaním článkov.
:D Dodo, nebuď malicherný a zamysli sa – honiť písmenká je pre teba asi zbytočné, ale je to povinnosť grafika. A mimochodom – neodsudzujem nikoho, nie som sudca. Akurát si robím srandu,prču, fóry na úkor niekoho, kto sa pomýlil (celkom základná chyba) a neopravil to pred uverejnením. Aj ja robím chyby, aj ich uverejním a keď ma niekto upozorní, alebo sa zabaví na môj účet, tak reagujem zhovievavo a primerane (presne tak, ako to urobil DetePe). A ináč, vieš kde som urobil chybu? Všetko dobré :)
Tiež mám pocit. že ste to svojou reakciou trocha prehnal Eugen. Toto bola skôr urážka, nie “fór”, ako si to obhajujete. Som si istý, že sa na to dalo poukázať aj inak.
Slovenske narodne povstanie sa odohralo pocas 2. svetovej vojny (1944).
Udalosti z roku 1848 sa oznacuju ako Slovenske povstanie alebo len povstanie.
;)
Dakujeme za upozornenie
Jedna fakticka k tejto vete:
“V roku 1996 bol prijatý nový zákon, umožňujúci vstup iným dopravcom do infraštruktúry ŽSR. Táto možnosť bola využitá až o 15 rokov neskôr prepravcom RegioJet, a.s.”
Nie je to pravda, uz dlhe roky posobia na sieti ZSR rozni sukromni nakladni dopravcovia a dokonca ani mytus o tom ze RegioJet je prvy “alternativny” osobny dopravca v SR nie je pravdivy: v rokoch 2003-2004 prevadzkovala osobnu dopravu aj Bratislavska regionalna kolajova spolocnost (trate Zohor-Zahorska Ves a Zohor-Rohoznik).
Diky za pripomienku.