Akými logami komunikujú zariadenia, ktoré navštevujeme, aby sme si oddýchli či rekreačne zašportovali vo vode, a to (zväčša) nielen počas leta?
Väčšina značiek je založená na prepojení názvu kúpaliska či akvaparku s jednou alebo viacerými vlnami. Na jednej strane tento grafický prvok jasne oznamuje, že ide o areál s vodou. Na tej druhej, práve pre jeho neustále využívanie, môžu niektoré logá pôsobiť fádne. Opäť platí, že ide hlavne o mieru vynachádzavosti v spracovaní, kompozícii a doplnení vhodným písmom. Vtedy dokáže aj logo s banálnym grafickým symbolom dobre fungovať.
„Súboj“ zvolených písiem vyhralo kapitálkové Trajan Pro, ktoré je v obidvoch rezoch (regular, bold) zvyčajnou súčasťou Adobe Creative Suite. V niektorých prípadoch bol výber tohto písma, inšpirovaného literami z Trajánovho stĺpa, zámerný. Trajan Pro sa vtedy stal (skrytým) odkazom na históriu lokality, kde sa zariadenie nachádza.Aquacity Poprad
Hneď v prvom logu nášho prehľadu vidíme seriózny Trajan Pro. Chvost písmena „Q‟ elegantne „podmývajúci“ „U‟ potvrdzuje, že napriek nadmernému používaniu (hlavne vo filmovom plagáte) je toto písmo predsa len dobrá voľba.
Terajšie vedenie akvaparku nedisponuje informáciami o tvorcoch loga ani o farebnej symbolike troch vlniek. Predpokladajme teda, že modrá logicky predstavuje vodu, oranžová teplo/bezstarostnosť a zelená ekologické zmýšľanie. Akvapark Aquacity Poprad získal ako jediná slovenská inštitúcia v rokoch 2007 a 2008 v medzinárodnej súťaži World Travel Awards ocenenie Najlepšie ekologické stredisko na svete.Aquapark Oravice
Bazény v obľúbenom stredisku neďaleko Roháčov sú napustené prírodnou termálnou vodou s vysokým obsahom železa. Bez ochladzovania, ktoré je súčasťou každého vodného strediska s geotermálnym vrtom, by sa jej teplota blížila k 60 °C.
Vývoj loga pre tento akvapark trval takmer jeden rok. Najprv boli v roku 2013 jeho vedením oslovení viacerí profesionálni grafickí dizajnéri. Víťazný návrh však nebol nikdy použitý. V Aquaparku Oravice išli nakoniec vlastnou cestou a logo si vyhotovili interne. Ako sa postupne dopracovali k finálnej grafickej značke v národných farbách môžete vidieť v malom prehľade.Aquapark Senec
Akvapark v Senci, v letnej sezóne disponujúci až 11 bazénmi, bol otvorený v roku 2004. Areál sa nachádza blízko Slnečných jazier, jednej z najvyhľadávanejších destinácií nielen tunajších letných dovolenkárov.
Logo Aquaparku Senec môže svojou kompozíciou pripomínať logo Amazonu. Je ale otázne, či tiež, tak ako v prípade najväčšieho on-line obchodu, skrýva v oranžovom grafickom prvku úsmev.
AquaRelax Dolný Kubín
Názov dolnokubínskeho akvaparku má v logu svojím neprirodzene splošteným tvarom symbolizovať hladinu vody. Tento zámer je zvýraznený kvapkou dopadajúcou do písmena „Q‟. Logo vzniklo spolu s celoročným akvaparkom, stojacim na základoch mestskej plavárne, v roku 2009.Aquaruthenia
Rutheni je latinské označenie najpočetnejšej národnostnej menšiny v meste Svidník. Rusíni tvoria v meste na východnom Slovensku takmer 30 % jeho populácie.
Grafický symbol v logu – natešená postava obklopená vodou, prírodou a slnkom (aj napriek niekoľkým interiérovým bazénom v areáli) farebne odkazuje na erb, ktorý patrí všetkým Rusínom roztrúseným po svete. Tmavočervená farba je Rusínmi oddávna považovaná za estetický ideál, symbol aktivizácie a zdravia človeka.Aquatermal Strehová
Dolná Strehová sa nachádza v okrese Veľký Krtíš. Ešte pred vybudovaním moderného vodného parku v obci fungovalo na rovnakom mieste obľúbené kúpalisko. Nový areál bol otvorený v roku 2011. Logo, ktoré Aquatermal Strehová doteraz reprezentuje, bolo, ako je to správnym zvykom, hotové už pár mesiacov predtým. Ikona – pripomínajúca tvar oka – má podľa akvaparku predstavovať vlny, ktoré vznikli skokom do bazéna.Fit Klub Hurbanka
Logo s obľúbenou vlnkou, v tomto prípade zatvorenou v modrom štvorci, navrhli v roku 2014 v martinskej reklamnej agentúre Ekonoprint. Relaxačné centrum so zameraním na plávanie Fit Klub Hurbanka sídli v základnej škole s materskou školou (ZŠ Hurbanova) takisto v Martine.Gino Paradise Bešeňová
Názov vodného raja v kúpeľnej obci blízko Ružomberka vznikol použitím prvých dvoch písmen z priezviska a mena jeho gruzínskeho majiteľa Nodariho Giorgadzeho.
Autor aktuálneho loga je Július Pekár. Marketingový manažér termálneho parku farebne nadviazal na predchádzajúce logo, keď areál niesol ešte meno Thermal park Bešeňová. Táto grafická značka, s vlnkami nahrádzajúcimi diakritické znamienka, je dielom grafickej dizajnérky Alexandry Ďurníkovej.
Jeden z najstarších termálnych parkov na Slovensku je známy aj pre hnedočervené zafarbenie vody v niektorých bazénoch. Môže za to vysoké množstvo minerálnych látok, hlavne železa.Holidaypark Kováčová
Podhorská obec Kováčová sa nachádza medzi mestami Zvolen a Banská Bystrica. Okrem akvaparku je známa aj pre svoje kúpele, sídli tu tiež Národné rehabilitačné centrum.
Napriek celoročnému chodu logo Holidaypark Kováčová pôsobí, akoby bolo rekreačno-relaxačné zariadenie otvorené len počas letnej sezóny.Kúpalisko Dudinka
Dudinka je podľa legendy víla, ktorá začarovala prameň na území mestečka Dudince. Stať sa tak malo pred niekoľkými stáročiami počas tamojšieho pobytu Rimanov. Dudinka vodou z prameňa zachránila život synovi rímskeho vojvodcu.
Siluetu víly držiacu misku s liečivou – minerálnou – vodou môžeme vidieť už v logu pre Kúpele Dudince. Tajomnejšia „kúpalisková‟ Dudinka svojím vyobrazením z profilu viac odkazuje na Staroveký Rím. Zdôrazňuje to aj zvolené písmo Trajan Pro.
Logo a celý dizajn manuál pre kúpalisko vznikol v roku 2007 v banskobystrickej fullservisovej reklamnej agentúre Gee & Stone. Logo navrhla a zrealizovala Alexandra Ďurníková, teraz známa pod značkou Mona Múza.Kúpalisko Eva
Piešťanské Kúpalisko Eva je jedno z najstarších funkčných kúpalísk na Slovensku. Vybudovať ho v rokoch 1933 až 1934 dala rodina Winterovcov, ktorá už predtým zveľadila nielen kúpele, ale aj celé Piešťany.
Súčasné logo pochádza z piešťanskej spoločnosti AG agentúra, ktorá sa venuje reklame a výstavníctvu. Požiadavka od klientov znela, aby logo predovšetkým pôsobilo odľahčene a vyjadrovalo letnú atmosféru. Modro-žltá farebnosť nemá plniť len tieto zadané úlohy, ale zároveň odkazuje na oficiálne farby mesta Piešťany. Grafický prvok nad nápisom Eva predstavuje slávny mostík nad plaveckým bazénom, nie vlnku alebo lúč slnka.
Termálne kúpalisko v Piešťanoch patrí vďaka funkcionalistickej architektúre a bohatej histórii medzi kultúrne pamiatky. Aj preto by si možno zaslúžilo uhladenejšie logo.Kúpalisko Pác
Kúpalisko Pác v Cíferi je jedným z obľúbených dedinských kúpalísk, kde sa objavuje veľa vodychtivých návštevníkov z priľahlého mesta, v tomto prípade z Trnavy.
Autorkou modro-bielej kompozície tvorenej z vlniek, plavca a groteskového písma je Zuzana Silná. Poslankyňa obecného zastupiteľstva navrhuje pre obec Cífer aj plagáty, pozvánky a iné propagačné materiály.Margita Ilona
Rekreačné zariadenie ponúkajúce kúpanie aj v bazénoch s vlastnými menami Margita a Ilona sa nachádza v Leviciach. Základy bazéna Margita boli položené už v roku 1915. V budúcnosti je naplánovaná rekonštrukcia a zväčšenie areálu. Dúfajme, že zmenou prejde aj logo.Novolandia
Tento rok otvorila Novolandia v obci Rapovce svoju štvrtú sezónu. Návštevníkom ponúka vďaka geotermálneho vrtu (hĺbka 1 500 metrov) tiež kúpanie v slanej vode. Vysoko mineralizovaná voda, pripomínajúca tú morskú, pochádza ešte z obdobia druhohôr.
Názov akvaparku, vizuálne vyjadrený infantilným logom, je odvodený od Novohradu – regiónu na juhu Slovenska.Plaza Beach Solivar
Komplex Plaza Beach Solivar v Prešove má pripomínať prímorské letovisko. Okrem stredomorskej architektúry mu k tomu majú dopomôcť aj živé palmy, maják a slaná voda, ktorá sa nachádza v dvoch jeho bazénoch. Plaza Beach sídli v mestskej časti Solivar, kde sa tiež nachádzajú jedinečné historické objekty, v ktorých kedysi čerpali a varili soľ zo soľanky.
Logo, sľubujúce exotické prostredie, bolo vyhotovené v roku 2008 podľa návrhu majiteľa vodného sveta Jána Michrinu v prešovskom Arsen design studio.Sunny Martin
Verejné kúpalisko a plavecký bazén so šiestimi dráhami a skokanským mostíkom má od roku 1994 v dlhodobom prenájme firma Sunny Martin. Jednoduché logo nadväzuje na modro-červenú farebnosť, s ktorou pracuje pôvodný vlastník areálu – mesto Martin.Tatralandia
Grafické štúdio 4D z Liptovského Mikuláša je spolupracovníkom Tatralandie už od jej vzniku. Okrem loga pre tento pôvodne akvapark vytvorilo aj maskotov, mapy, piktogramy alebo logá toboganov. V 4D vymysleli aj samotný názov teraz už zábavného parku, keďže počet „suchozemských“ atrakcií sa v Tatralandii vyrovnal tým vodným.
Logotyp má odrážať filozofiu areálu – typografia pripomína nápisy starších dobrodružných filmov, kreslených seriálov alebo komiksov. Logo Tatralandie vzniklo v roku 2002, odvtedy prešlo niekoľkými menšími úpravami.Terchovec
V jednej z najznámejších slovenských dedín nájdeme okrem sedemmetrovej sochy Juraja Jánošíka aj rozmerom neveľké rekreačné stredisko zamerané hlavne na športové činnosti a relax spojený s vodou. Ikona v logu, znázorňujúca vyskakujúceho národného hrdinu a jeho tancujúcich zbojníckych druhov, spája v sebe práve pohybovú aktivitu s vodou.Termál Centrum Galandia
Termálne kúpalisko, otvorené v letnej sezóne 2007, sa nachádza kúsok za mestom Galanta. Termál Centrum Galandia má celoročnú prevádzku, pričom jeho majitelia si zakladajú hlavne na hale so štyrmi nerezovými bazénmi.
Vkusný serifový font (Prima Serif) dopĺňajú klasické grafické prvky. Vlnka v spodnej časti kompozície však vyzerá, akoby tam bola iba preto, aby vyrovnala prevahu modrej farby. Alebo má znázorňovať horúce termálne vody, ktoré na povrchu znižujú svoju teplotu?Termálne kúpalisko Komárno
História areálu, ktorý v súčasnosti dokáže pojať 1 500 ľudí, siaha do roku 1967. Skupina gbelských vŕtačov vtedy objavila vo viac ako 1200-metrovej hĺbke horúci prameň liečivej termálnej vody.
Dvojjazyčné logo využívané od roku 2013 spravil webový a grafický dizajnér Marián Rácz. Zelený prvok, do ktorého sa zbiehajú dva modré oblúky – termálne pramene – má predstavovať areál kúpaliska ako ostrov oddychu, ležiaci medzi riekami Dunaj a Váh. Modré oblúky sú tiež siluetou známeho Alžbetinho mosta, ktorý spája slovenské Komárno s maďarským mestom Komárom.Termálne kúpalisko Tvrdošovce
Termálne kúpalisko s bazénmi pre všetky vekové kategórie nájdete v obci v okrese Nové Zámky.
Logo navrhla rodáčka z Tvrdošoviec Kamila Mojzesová. Absolventka Katedry masmediálnej komunikácie a reklamy na Filozofickej fakulte Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre chcela v logu čo najjednoduchšie vizuálne odkázať na liečivý termálny prameň. Kvapka vody je doplnená polkruhmi, ktoré grafickému symbolu dodali dynamiku. Nad vchodom do areálu sa nové logo nachádza od roku 2013, keď bolo letné kúpalisko znovuotvorené po rekonštrukcii.Thermal Corvinus Veľký Meder
Pri logu pre vodný park v kúpeľnom meste na Žitnom Ostrove sa opäť stretávame s historickou tematikou a Trajanom Pro (a vlnkami). Havran držiaci v zobáku zlatý prsteň bol znakom Mateja Korvína (corvus – havran). V 15. storočí uhorský kráľ Korvín daroval Veľkému Mederu mestské privilégiá.
Logo najnavštevovanejšieho kúpaliska v Trnavskom kraji predstavili verejnosti 1. apríla 2010 a vytvorila ho reklamná agentúra Mediadoor.Thermalpark Nitrava
Akvapark, do minulého roka ešte známy ako Thermal Kesov, sa nachádza v Poľnom Kesove – malej obci neďaleko Nitry. Najstaršie mesto na Slovensku bolo kedysi nazývané Nitrava, odtiaľ pochádza aj názov.
Farebnosť loga sa nesie v duchu sloganu „Živá voda v lone prírody“. Zelená časť zložená, vzhľadom na poslanie zariadenia, z trocha tvrdého grafického písma a koruny stromu predstavuje prírodu obklopujúcu celý areál.Thermal park Šírava
Autorom pôvodného loga pre relaxačný areál na brehu Zemplínskej šíravy je webový a grafický dizajnér Ján Kurták. Všetko začalo súťažou. Víťazné logo od Kurtáka sa však predsa len líši od toho, ktoré od roku 2013 v Thermal parku Šírava využívajú. Majiteľom sa zrejme zdalo, že ich grafická značka by nevyznela dostatočne letne a preto si tam, okrem iných úprav, dokreslili slnko.Thermal park Vrbov
Dedinka Vrbov sa nachádza v tesnej blízkosti nášho najvyššieho pohoria. Poloha akvaparku pod vysokotatranskými končiarmi, v ktorom sa vraj nachádza jedna z najliečivejších minerálnych vôd v strednej Európe, je zdôraznená v obrazovej časti loga. Vlnu opäť nachádzame v rámci textovej časti.Triton
Letné kúpalisko so 60-ročnou tradíciou prevádzkuje Miestny podnik služieb, s.r.o. Košice. Logo kúpaliska priamo vychádza z grafickej značky tejto organizácie, ktorej úlohou je tiež odstraňovanie čiernych skládok alebo údržba verejnej zelene v meste.Vodný raj Vyhne
V 14. storočí pri hĺbení štôlne narazili baníci v obci Vyhne na termálne pramene s liečivými účinkami. Práve na mieste, kde pramene stáročia poskytovali oddych a regeneráciu, dnes sídli Vodný raj Vyhne.
V rámci vizuálnej komunikácie pre vyhniansky akvapark sa po tretíkrát stretávame s menom Alexandra Ďurníková (Mona Múza). Logo, ktoré vyrobila počas pôsobenia v reklamnej agentúre Gee & Stone, je súčasťou portfólia vyštudovanej grafickej dizajnérky od roku 2006.
Obrazový symbol má svojím rozložením pripomínať jing-jang, čiže harmonické prepojenie dvoch navzájom sa dopĺňajúcich síl. List a kvapka (raj na zemi, oddych pri vode) môžu tiež pripomínať zemeguľu. Aj v tomto prípade sa klient priklonil k verzii loga, v ktorom boli použitý populárny serifový Trajan Pro.
V prehľade sa nachádzajú logá vybraných kúpalísk a akvaparkov, ktoré odpovedali na naše otázky alebo mali na oficiálnych webstránkach svoje logá vo vyhovujúcej kvalite.
zdroje: kultura.sme.sk, slovakia.travel, sportoviska.zoznam.sk, www.aquaparknovolandia.sk, www.aquaparksenec.sk, www.cifer.sk, www.e-dukla.sk,
www.fonts.com, www.ginoparadise.sk, www.holidaypark.sk, www.kupeledudince.sk,
www.kupaliska.sk, www.muzeum.sk, www.rusynacademy.sk, www.sirava.sk,
www.tatralandia.sk, www.thermalpark.sk, www.tvnoviny.sk, www.vodnesvety.sk,
www.vodnyrajvyhne.sk