Ôsmy logokvíz, deväť log – koľko z nich ste uhádli? Ak chcete vedieť aj niečo o histórii týchto grafických značiek, čítajte ďalej.Spoločnosť z Púchova zaoberajúca sa výrobou pneumatík, dopravných pásov a iných komponentov pre automobilový priemysel používa súčasné logo od roku 2005. Táto červeno-čierno-sivá značka je výsledkom medzinárodného výberového konania, ktoré vyhral návrh od holandskej reklamnej agentúry Initio z mesta Groningen. Autorom loga je jej zakladateľ a majiteľ Gerard de Boer. Podľa neho má grafický prvok znázorňovať pneumatiku, ale tiež si pod ním môžeme predstaviť volant, oblúk na štartovacej a cieľovej rampe, ako aj červenú zástavu vlniacu sa pred rohom býka.
Gerard de Boer využil písmo FF Dax. Niektoré písmená pritom musel upraviť, aby správne vyvážil priestor medzi „pneumatikou“ a názvom spoločnosti, respektíve medzi jednotlivými literami.
V roku 2011 (rok pred oslavami 185. výročia svojho založenia) sa Česká pojišťovna rozhodla dať trom spleteným lipovým listom modernejšiu podobu. Predchádzajúce logo poisťovne vytvoril akademický sochár a medailér Zdeněk Kolářský v roku 1971. Motív národného symbolu – lipových listov – využil Kolářský najskôr na trojkorunovej minci, ktorá sa ako platidlo dostala do obehu na krátky čas v druhej polovici šesťdesiatych rokov.
Za redizajnom loga stojí Lumír Kajnar, ktorého oslovili spolu s desiatkou ďalších popredných českých grafických dizajnérov a štúdií. Zjednodušenú kresbu štítu a listov doplnil novým písmom. Pôvodný Frutiger nahradil bezserifovým písmom Tabac Sans od Tomáš Brousila zo štúdia Suitcase Type Foundry.
Vznik loga zachytáva aj promo video, ktoré sa však, napriek názvu, venuje skôr míľnikom spoločnosti.
Logo pre tohtoročnú olympiádu vznikalo niekoľko mesiacov v Tátil Design de Ideias – multidisciplinárnom štúdiu so sídlom v Rio de Janeiro.
Tvar loga vychádza z hôr lemujúcich časť Ria, z ktorých brazílsky kreatívny tím vytvoril atlétov v energickom pohybe. Symbol máme tiež chápať aj v zmysle známeho posolstva olympiád – jednota ľudí rôznych národností. Pri výbere farebnosti loga tvorcov podľa svojich slov inšpirovalo okolie: „Máme veľmi rozmanité mesto a kultúru. Farby sú prepojené s našou prírodou. Zelená odkazuje na blízky les Tijuca Forest, ktorý je jedným z najväčších na svete. Modrá predstavuje oceán, ktorý je pre nás vždy inšpiráciou. A žltá/oranžová vychádza z teplej klímy, v ktorej žijeme.“
Olympijský font navrhli v anglickom štúdiu Dalton Maag, ktoré má svoju kanceláriu aj v Brazílii. Ich cieľom bolo vyhotoviť font, ktoré by bolo presnou replikou písmen z loga.
Ak sa chcete dozvedieť viac o starostiach a radostiach súvisiacich zo vznikom najsledovanejšieho loga tohto leta, odporúčame minidokument Making of Rio 2016.
Ruka v logu neziskovej organizácie Liga proti rakovine najskôr viac ako 20 rokov niesla červenú ružu. Hlavným dôvodom na zmenu sa stal prieskum, v ktorom skoro 90 % opýtaných respondentov označilo za symbol organizácie narcis. Ten však bol len súčasťou kampane Deň narcisov, ktorú liga s úspechom organizuje od roku 1996 vždy na jar. Ďalším dôvodom bola tiež slabá viditeľnosť názvu organizácie.
Nové logo vzišlo z verejnej súťaže vyhlásenej v roku 2010 na študentskej súťaži Cirkulátor. Liga proti rakovine okrem študentov rovno oslovila aj kreatívne štúdio Sofian, ktorého návrh nakoniec aj vyhral. Na aktuálnom logu od art directora už neexistujúceho Sofianu – Romana Kassaya – má stonka žltého jarného kvetu tiež predstavovať čiaru života.
Nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair začínala najskôr ako regionálny dopravca v rodnom Írsku. V logu teraz už najväčšej leteckej spoločnosti v Európe sa nachádza národný írsky symbol – harfa. Tú môžeme nájsť okrem iného aj na vlajke hlavného mesta Dublin, v ktorom má spoločnosť Ryanair svoje hlavné sídlo.
Keltská harfa je po trojlístku najpoužívanejším symbolom v Írsku. Okrem Ryanairu sa stala súčasťou grafických značiek hneď niekoľkých spoločností z tejto ostrovnej republiky. Jednou z najznámejších je Guinness. Pivovar má od začiatku tento tradičný hudobný nástroj otočený do pravej strany, zatiaľ čo Ryanair do ľavej. Súčasťou harfy v logu leteckej spoločnosti sa stal aj strážny anjel. Hovorí sa, že anjel je bezpohlavná bytosť. V súčasnosti však žltý anjel pôsobí viac žensky, no nebolo to tak vždy.
Svoje aktuálne logo predstavili Quark Software Inc. v roku 2006. Stalo sa tak iba necelý rok po tom, čo spoločnosť známa predovšetkým ako výrobca softwaru QuarkXPress uverejnila logo, ktoré bolo označené za plagiát. Štylizované písmeno „Q“ z roku 2005 bolo totiž takmer totožné s logom Scottish Arts Council. Logo, ktoré v propagačných materiáloch Quark-u opisovali ako „fresh, inviting, and open“ tak rýchlo potrebovalo náhradu.
Interný kreatívny tím v Quark Software Inc. prišiel opäť s písmenom „Q“, tentoraz čitateľnejším. Nové logo, na začiatku ešte v 3D podobe, však v dizajnérskej obci nezožalo veľké nadšenie. Navyše sa opäť začalo hovoriť o tom, že tentoraz sa až príliš podobá na logo japonsko-švédskeho výrobcu mobilných telefónov Sony Ericcsson.
Zjednodušenú podobu grafickej značky využíva spoločnosť z amerického Denveru dodnes.
Prvé logo, ktoré sa objavilo v roku 1936 na vozidlách japonskej automobilky, tvorí priezvisko jej zakladateľa Kiichira Toyodu vložené do diamantu. O niekoľko rokov neskôr bolo toto stvárnenie zamenené za nápis Toyoda v japončine. Červené logo používala spoločnosť z Tokya až do roku 1989, keď spustila svoju expanziu na zahraničný trh. Vývoj grafickej značky aktuálnej grafickej značky trval päť rokov.
Logo pozostáva z troch oválov, ktoré majú predstavovať navzájom sa prekrývajúce srdcia zákazníka a japonskej spoločnosti. Srdcia spoločne tvoria na prvý pohľad iba písmeno „T“. V logu je však skryté každé písmeno názvu TOYOTA. Okrem toho, strieborná grafická značka vyzerá rovnako, aj keď sa na ňu pozriete v spätnom zrkadle.
V logu však môžeme nájsť aj iné odkazy – volant alebo dokonca oko ihly. Pôvodná materská spoločnosť Toyoty totiž vyrábala šijacie stroje.
Výrobca bezpečnostného softvéru pre firmy a domácnosti zo Slovenska – ESET – vznikol v roku 1992. Momentálne má zastúpenie vo viac ako 180 krajinách sveta.
Logo v tvare kapsuly navrhol Julo Nagy (Calder Design Community) spolu s Danielom Blonskim a Martinom Liptákom (Studio 001). V bratislavských grafických štúdiách vybavili ESET kompletnou korporátnou a produktovou identitou, okrem iného aj pre známe antivírusové programy NOD32 a ESET Smart Security.
Julo Nagy stojí aj za logom pre Nadáciu ESET, ktoré bolo predstavené na jar tohto roku.
Jeden z najobľúbenejších sýtených nealkoholických nápojov na Slovensku a v Česku uviedli na trh v roku 1962. Za jedinečnou chuťou Kofoly stojí predovšetkým Zdeněk Blažko, vedúci výskumného tímu v pražskom Ústave liečivých rastlín, ktorý dostal v roku 1955 zadanie, aby vymyslel socialistickú obdobu Coca-Coly. Už v roku 1959 namiešal štrnásť bylinných a ovocných látok doplnených o kofeín. Tento recept s malými úpravami využívajú dodnes.
Prvé logo Kofoly sa objavovalo len na plechovom uzávere sklenenej fľaše. Etikety prvýkrát začali vylepovať až koncom šesťdesiatych rokov. Kofola vtedy prišla s novým „kávovým“ logom, ktoré prežilo v nezmenenej podobe takmer 30 rokov. Jeho modernejšiu podobu predstavili až v roku 1998. Kávové zrnko malo byť reprezentované štyrmi stužkami.
Tento doslovný odkaz na prítomnosť kofeínu z loga nadobro vymizol v roku 2000.
Ďalšia zmena prišla len o pár rokov neskôr – už v roku 2003 prešlo logo ďalšou výraznou obmenou. Nápis je odvtedy vysádzaný kompletne miniskulami a v serifovom písme. Zelená kontúra mala pripomínať, že nápoj má bylinný charakter. Súčasťou loga sa prvýkrát stal nápis Original, ktorým má byť podtrhnutá jedinečnosť chute a vône.
V roku 2006 dostalo logo podobu, ktorú z regálov obchodov poznáme aj dnes. Do loga pribudol lístok sladkého drievka – jednej zo štrnástich tradičných prísad nápoja. Sladké drievko sa už predtým objavovalo na etiketách.
Zdroje: 99u.com, dennik.hnonline.sk, designshack.net, www.airliners.net, www.calder.sk, www.ceskapojistovna.cz, www.cesky-dialog.net, www.irish-genealogy-toolkit.com, www.kofola.cz, www.matador.sk, www.theregister.co.uk