Spoznali ste všetky logá v siedmom kvíze?
Portál Azet.sk so súčasným logom pracuje od júna 2006. Farebný vejár z predchádzajúcej verzie bol pri redizajne upravený do 4 lupeňov. Logo sa tak zjednodušilo a zároveň bola zachovaná kontinuita. Ako priblížil art director Azet.sk Andrej Znášik: „Lupene charakterizujú pestrosť/rozmanitosť portfólia Azetu. Počet lupeňov je daný proporčne, nesymbolizuje počet webov alebo segmentov. Doteraz sa s lupeňmi moc nepracovalo, ale priebežne pripravujeme refresh brandu, kde budú lupene mať väčšie využitie.“ Najnavštevovanejší slovenský internetový portál zatiaľ lupene využíva len na svojom facebookovom profile.
Pôvodné logo nášho národného divadla vyhotovil Čestmír Pechr. Český grafický dizajnér, maliar a scénograf pôsobil v SND v rokoch 1955 ‒ 1988.
Na začiatku Pechr vyhotovil niekoľko grafických značiek. Odlišovali sa rôznymi kombináciami lipového listu (symbol slovanstva) a skratky SND. Od roku 1972 začala kultúrna inštitúcia používať logo, ktoré sa neskôr dostalo aj do zákona.
Pred otvorením novej budovy SND na Pribinovej ulici v Bratislave v roku 2006 bola vypísaná súťaž na redizajn loga a vytvorenie dizajn manuálu. Víťazom sa stalo najstaršie (1989) grafické štúdio na Slovensku ‒ IQ DESIGN Studio. O pozmenenú tvár loga sa postaral jeho spoluzakladateľ Milan Machajdík. Logo SND zbavil dvojitej obrysovej linky a pôvodnú kresbu, ktorá pre ukotvenie v zákone nemohla byť výrazne pozmenená, umiestnil na sivý štvorec. Oba kroky mali viesť k modernejšej podobe loga. K existujúcemu štvorcu boli pridané tri nové, na ktorých sa objavili mená súborov.
Nové vedenie SND v roku 2012 prišlo s požiadavkami na zmenu poradia štvorcov ‒ súborov podľa ich dôležitosti a nahradením zelenej farby. Nemalo však ísť iba o pridanie tretej „národnej“ farby. Biela má tiež navodzovať pocity slobody, čistoty, lyriky v baletných predstaveniach. Tento redizajn mal na starosť grafický dizajnér Pavol Rozložník, taktiež s IQ Design Studio. Spolu s kolegom Machajdíkom následne pripravili nový dizajn manuál.
O novej podobe loga webového prehliadača Bing od Microsoftu sme vás informovali v minulosti.
Prvé číslo amerického populárno-náučného mesačníka National Geographic vydala americká Národná geografická spoločnosť v októbri 1888 v náklade 200 kusov. Už vtedy sa teraz svetoznámy obdĺžnik objavil na obálke ako jej rámovanie. Od svojho začiatku mal tento geometrický útvar predstavovať rám obrazu alebo okno, cez ktoré sa pozeráme na Zem. A to prostredníctvom rozsiahlych reportáží, a hlavne fotografií obyvateľov, fauny a flóry modrej planéty.
V úlohe loga sa na obálke magazínu a obrazovkách televízorov objavil žltý rám (v minulosti mal aj iné farby) až v roku 2002. Do terajšej podoby upravila vtedy logo legenda grafického dizajnu Tom Geismar. Američan ja autorom grafických značiek pre mnohé významné spoločnosti. V 60. rokoch navrhol logo napríklad aj pre Mobil Oil Corporation a Public Broadcasting Service.
Aj pri logu pre najväčšiu zdravotnú poisťovňu na Slovensku sa stretávame s menom Pavol Rozložník. Pod hlavičkou IQ Design Studio ho vyhotovil v roku 1993, dva roky pred tým ako VšZP spustila svoju činnosť.
Logo poisťovne tvorí štylizovaná rastlina s kvitnúcim srdcom v jej strede. Rast a zdravie má charakterizovať aj zelená farebnosť. Podľa VšZP logo „vyjadruje princíp solidarity a starostlivosti o zdravie, zároveň vyjadruje pocit istoty, ktorý dáva poistencom Všeobecná zdravotná poisťovňa.“
Aj na vašej tlačiarni možno svieti červené x-kové logo. Xerox však nie je len o predaji tlačiarní a kopírok. To sa americká spoločnosť snažila zdôrazniť v aktuálnom logu, ktoré v roku 2007 vystriedalo jeho známeho polopixelového predchodcu. Xerox je aj o službách a prepojení s klientmi, partnermi, odvetviami a inováciami. Presne to majú symbolizovať línie, ktoré tvoria písmeno X. Ak hovoríme o inováciách, tak v Xeroxe už v 70. rokoch dali základy ethernetu.
Celá nová vizuálna identita bola navrhnutá v Interbrande.
Mydlo Dove bolo pôvodne vyvinuté pre americké vojenské námorníctvo (Navy). Začiatkom 50. rokov potrebovala Navy mydlo a iné čistiace prostriedky, ktoré by zbavili odevy a pokožku vojakov nepríjemných stôp po soli a piesku. Mydlo sa stalo natoľko populárne, že ho spoločnosť Unilever, ktorá značku Dove vyvinula, začala od roku 1957 ponúkať aj komerčne.
Symbol (vtedy bielej) holubice teda nemá predstavovať iba jemnosť a čistotu, ale aj mier ako odkaz na to, komu bol originálny produkt pôvodne určený.
Verzia loga z nášho logokvízu je dielom grafického dizajnéra a typografa Iana Brignella. V Kanaďanovom portfóliu nájdeme tiež práce pre Budweiser, Smirnoff, Harvard, Duracell, Burger King a mnohých iných.
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR je jedno z nemnohých slovenských ministerstiev, ktoré má aj vlastné logo. Využívať sa začalo 1. augusta 2014. Primárnym cieľom bolo zabezpečiť jednotnú prezentáciu aktivít ministerstva pod ľahko rozpoznateľnou značkou. Na oficiálnej webstránke sa pri prezentácii loga nezabudli tiež vyhnúť klišé o pohybe a rýchlosti, ktoré majú vyjadrovať tri dynamické línie.
Počet línií je rovnaký ako hlavné oblasti ministerstva – doprava, výstavba a regionálny rozvoj. Hovorca ministerstva Martin Kóňa zdôvodnil výber hlavnej farby tým, že modrá je globálne vnímaná ako farba dopravy. Nové logo, ako aj dizajn manuál, vytvorili zamestnanci ministerstva.
V roku 2011 dostal vtedajší minister hospodárstva Juraj Miškov nové logo ako dar od reklamnej agentúry MUW Satchi&Satchi, ktorej bol kedysi spolumajiteľom. Autorom je Rastislav Uličný. Štylizáciou písmen „m“ a „h“ vytvoril symbolickú budovu ministerstva, ktorá je postavená na troch základných pilieroch ‒ energetike, zahraničnom obchode a podnikateľskom prostredí.
Nové logo bolo potrebné z dôvodu opätovnej zmeny názvu ministerstva. Z Ministerstva hospodárstva a výstavby SR sa pred piatimi rokmi opäť stalo Ministerstvo hospodárstva SR.
Ďakujeme:
Andrej Znášik, Azet.sk
Silvia Kapráliková, Slovenské národné divadlo
Pavol Rozložník, IQ Design Studio
Rastislav Uličný, MUW Satchi&Satchi
Zdroje:
ekonomika.sme.sk, logoshistory.blogspot.sk, wikipedia.org, www.azet.sk, www.logodesignlove.com, www.snd.sk, www.vszp.sk, www.xerox.sk