Spoznali ste všetky logá? Ak máte chuť dozvedieť sa aj niečo viac o histórii „zvieracích“ grafických značiek z deviateho kvízu, čítajte ďalej.
Dresy s novým logom si banskobystrickí hokejisti prvýkrát obliekli na začiatku práve prebiehajúcej sezóny. Prvoligový klub sa na redizajn vizuálnej identity odhodlal po 11 rokoch. Dovtedy sa na červeno-čiernych dresoch vynímalo zastarané logo s baranom so sklonenou hlavou.
O novom logu prezradil viac jeho autor, grafický dizajnér a art director Slavo Kišš: „Téma barana vychádza z predošlého loga a maskota používaného klubom a zachováva tak tradíciu tohto symbolu spájajúceho sa s hokejom v meste od roku 2005. Bojovný a odhodlaný výraz barana bol pri tvorbe nového loga hlavným atribútom, na ktorý klub kládol dôraz. Bojovnosť, vytrvalosť a nezlomnosť sú vlastnosti, s ktorými sa štýl hry i filozofia klubu stotožňuje.“
Popri hlavnom logu Slavo Kišš vyhotovil tiež sériu podporných log. V nich sa objavuje štylizovaná koruna slobodného kráľovského mesta, erb Banskej Bystrice či fragment mestskej zástavy, ale i odkaz na históriu v podobe iskry ako symbolu pocty vzdanej bývalým klubom, ktoré v meste pôsobili (Sokol, Červená Hviezda, Iskra).
Tieto logá, ako aj to, ako vyzerajú na tričkách či šáloch, si môžete pozrieť na autorom Behance profile.
Nové logo najvyššej anglickej futbalovej súťaže, ktoré sa taktiež využíva od terajšej sezóny, sme vám predstavili pred rokom.
Náramky, náušnice, perly, prívesky, prstene… Celosvetovo obľúbená značka luxusných výrobkov z krištáľov Swarovski je považovaná za jeden z národných symbolov Rakúska.
Pôvodné logo spoločnosti Swarovski používané od roku 1899 tvorila horská rastlina Plesnivec alpínsky. Bol to odkaz na miesto pôsobenia Daniela Svárovského (neskôr Daniel Swarovski). Mladý brusič skla z obce Georgenthal (dnes Jiřetín pod Bukovou) sa najprv presťahoval do Viedne, kde vynašiel v roku 1883 elektrinou poháňaný stroj na vybrusovanie krištáľových kameňov. O dvanásť rokov neskôr sa Swarovski usadil v mestečku Wattens v Tirolsku. Wattens obklopený Alpami si zvolil predovšetkým kvôli bohatým zdrojom vodnej energie potrebnej na brúsenie vzácnych kameňov.
Plesnivec bol nahradený labuťou v roku 1988. Efekt v zadnej časti loga odkazuje na produkty rakúskej spoločnosti, ktoré sa často skladajú z množstva malých krištáľov.
Značka minerálnych vôd so 144-ročnou tradíciou už od svojho začiatku využíva symbol orla. Operený dravec bol tradičnou súčasťou erbu rodiny českého obchodníka s talianskymi koreňmi Heinricha Mattoniho. Ten začal v druhej polovici 19. storočia pod svojím menom úspešne vyvážať minerálnu vodu z obce Kyselka pri Karlových Varoch do mnohých štátov Európy, ale aj zámoria.
Už v roku 1868, keď v Kyselke zaviedli plnenie nápoja do sklenených fliaš, sa na papierových etiketách objavil červený orol. Najstaršia dochovaná etiketa pochádza z roku 1874.
Podoba loga Mattoni, ktorú poznáme dnes, sa začala rodiť v roku 1994 v talianskej agentúre Gio Rossi Associati. Logo vyhotovil samotný majiteľ Gio Rossi. V rokoch 2004 a 2007 prešla grafická značka menšími úpravami. Stála za nimi opäť Gio Rossi Associati, ktorá už vtedy fungovala pod prestížnou milánskou agentúrou FutureBrand.
Pri príležitosti okrúhleho 140. výročia založenia značky Mattoni v roku 2013 spoločnosť uviedla na trh limitovanú edíciu fliaš. V novom logu sa vtedy objavila zjednodušená kresba červeného orla, čím chceli v Mattoni nadviazať na svoju vôbec prvú etiketu. Upravená podoba tohto loga sa rok na to dostala už na každé balenie minerálnej vody. Dravca z historických vinet preniesla do novej grafickej podoby Chiara Pomati z FutureBrand.
Hokejový klub kanadsko-americkej súťaže NHL Florida Panthers v tejto sezóne po 23 rokoch zmenil vizuálnu identitu. Viac si prečítajte v našom článku.
Dánsku záchranársku službu založil v roku 1906 Sophus Falck. Urobil tak po tom, keď ako dobrovoľník pomáhal uhasiť ničivý požiar kráľovského paláca Christianborg. V súčasnosti Falck pôsobí na šiestich kontinentoch a je celosvetovo najväčším poskytovateľom záchrannej zdravotnej služby ako aj najväčším súkromným hasičským špecialistom na svete.
Skupina Falck používa aktuálne logo od roku 2004. Sokol prešiel za desaťročia mnohými premenami, nebol však vždy súčasťou spoločnosti so sídlom v Kodani. Rýchly dravec sa dostal do grafickej značky až v roku 1930. Dovtedy Falck vizuálne zastupovali záchranárske nástroje, pôvodne používané bezpečnostnými jednotkami, napríklad rebrík, lopata či záchranné koleso. Názov spoločnosti je odvodený od mena jej zakladateľa. „Sokol v dánčine (falk) znie rovnako ako priezvisko zakladateľa Sophusa Falcka. A keďže sa v Dánsku hovorilo záchranárom aj „falkovi muži“, rodina sa po jeho smrti rozhodla pre zmenu loga,“ priblížil Vladimír Vanko, hovorca a PR manažér skupiny Falck na Slovensku.
Logo označujúce kuriérov Slovenskej pošty navrhla grafická dizajnérka Alexandra Ďurníková. Na vozidlách Slovenskej pošty sa žlto-modré logo objavuje od roku 2012.
„Logo je vytvorené ,zlúčením‘ poštového holuba (ako reprezentanta Pošty) a šípky, ktorá vyjadruje rýchlosť, transport. Holubica je tvarovo zredukovaná, aby sa čo najviac podobala ,šípkam‘, ktoré nasledujú. Využila som opakovanie tvaru na posilnenie dojmu svižnosti. Môže to rovnako dobre aj vyjadrovať jednotlivé fázy letu,“ povedala pre DeTePe Ďurníková, s ktorej prácou v oblasti grafických značiek sme sa už stretli v časti logoseriálu zameraného na kúpaliská a akvaparky na Slovensku.
V logu je použité upravené písmo Communist. Šikmý rez má korešpondovať s dynamikou loga – evokovať rýchlosť a zdôrazniť, že kuriér je stále v pohybe.
World Wide Fund for Nature alebo Svetový fond na ochranu prírody je medzinárodná mimovládna organizácia podporujúca ochranu, výskum a obnovu životného prostredia.
Inšpiráciou pre jedno z najznámejších log na svete sa stala panda s menom Chi Chi, ktorú v roku 1958 priviezli z Číny do Londýnskej Zoo. V tom čase to bola jediná panda, ktorá žila v západnom svete. Status ohrozeného druhu a priateľský výzor z nej spravili ideálny symbol pre novú organizáciu, ktorá bola založená o tri roky neskôr vo Švajčiarsku. Logo navrhol jeden zo zakladateľov WWF Sir Peter Scott podľa skice pandy od Geralda Wattersona, škótskeho environmentalistu. Sir Peter Scott, ktorý sa okrem ornitológie venoval aj maľbe, vtedy povedal: „Chceli sme zviera, ktoré je krásne, ohrozené a ľuďmi milované. Chceli sme zviera, ktoré bude čierno-biele, aby sme mohli byť ekologickí a ušetrili peniaze na tlač.“
Za súčasným vzhľadom loga stojí reklamná agentúra Landor zo San Francisca. V roku 1986 si trojica jej zamestnancov – Tom Suiter (creative director), Jerry Kuyper (design director) a grafická dizajnérka Jenny Leibundgut dlho lámala hlavu nad tým, akým spôsobom upraviť oči zvieraťa. Nakoniec zvolili cestu minimalizmu – čisto čierne tvary sa stali najpodmanivejším a na interpretácie najlepším spôsobom stvárnenia výrazu najpopulárnejšej pandy.
Pôvod francúzskej módnej značky Lacoste súvisí s tenisovými kurtmi. Jej zakladateľ René Lacoste bol totiž profesionálnym tenistom, ktorý počas jedného z Davisových pohárov dostal od novinárov prezývku Krokodíl. Vyslúžil si ju najmä štýlom svojej hry, ktorá sa vyznačovala trpezlivosťou a schopnosťou zaútočiť na svojich súperov v pravý čas. Po ukončení kariéry založil v roku 1933 spolu s Andrém Gillierom spoločnosť La Chemise Lacoste, ktorá si za cieľ dala preraziť vo svete módy. Jedným z prvých kúskov oblečenia, ktoré spoločnosť vyprodukovala, bolo známe „tenisové“ biele polo tričko. Lacoste ako jedna z prvých módnych značiek umiestňovala svoje logo – zeleného krokodíla – na viditeľné miesto oblečenia. René Lacoste nosil krokodíla vyšitého na svojom športovom saku ešte počas aktívnej tenisovej kariéry. Autorom kresby bol v roku 1924 jeho priateľ Robert George.
Pri príležitosti 80. výročia založenia značky spoločnosť Lacoste poverila významného grafického dizajnéra Petra Savilleho, aby navrhol nového krokodíla na limitovanú edíciu polo tričiek. Angličan upravil krokodíla hneď niekoľkými spôsobmi, a to s pomocou hry čiar a bodov. Výsledkom bolo 80 unikátnych a zároveň absurdných redizajnov ikonického loga. Ako vznikali si môžete pozrieť v tomto videu.
Zdroje:
magazin.aktualne.cz • http://slovakia.panda.org • wikipedia.org • www.brandingmagazine.com • www.falck.sk • www.hc05.sk • www.lacoste.com • www.logodesignlove.com • www.mattoni.cz
Ďakujeme:
Alexandra Ďurníková
Slavo Kišš
Vladimír Vanko